Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.7.2016

#Rockhuussi, viihdesirkustelua ja installaatioita - opiskelijat mukana Ruisrockissa

Turun AMK tekee tänäkin vuonna yhteistyötä paikallisen Ruisrock-musiikkifestivaalin kanssa. Eri alojen opiskelijat ovat mukana toteuttamassa festivaalin alue- ja ympäristöohjelmaa sekä tekemässä Ruisrockin ensimmäisen kuluttajatutkimuksen.

Turun AMK on tehnyt Ruisrockin kanssa yhteistyötä jo useiden vuosien ajan. Yhteistyö on antanut opiskelijoille mahdollisuuden toteuttaa erilaisia projekteja festivaalin yhteydessä osana opintoja. Tänä vuonna Ruisrockissa 8.–10.7. nähdään opiskelijoiden toteuttamana mm. #Rockhuussi, monivuotisia kierrätyskalusteita ja alueohjelmaa. Opiskelijatyönä syntyy myös Ruisrockin ensimmäinen kuluttajatutkimus. 

#Rockhuussi osana festivaalin ympäristöohjelmaa

Tänä kesänä Ruisrockiin nousee perinteisten bajamajojen rinnalle aivan uudenlainen käymälä. #Rockhuussi on lasiseinäinen kuivakäymälä, jonka ideoinnissa ja toteutuksessa Turun AMK:n opiskelijat ovat olleet mukana. Kuivakäymälä antaa festivaalin kävijöille tuntumaa kehitysmaiden olosuhteisiin:

– Köyhimmissä maissa vessat ovat vain reikiä maassa, eikä silloin ole minkäänlaista yksityisyyttä. Ruisrockiin tulevan kuivakäymälän seinät ovat lasia, joten sieltä näkee suoraan ulos. Ulkoa ei tietenkään näe sisälle. 50 000 ihmisen edessä saa kuitenkin fiiliksen siitä, miltä voi tuntua olla pöntöllä kehitysmaassa, resurssitehokas liiketoiminta -tutkimusryhmän vetäjä Piia Nurmi kertoo.

#Rockhuussin lisäksi Turun AMK:n opiskelijat ovat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa festivaalualueelle monivuotisia kierrätyskalusteita sekä roskien hyötykäyttöä.

Seuraa #Rockhuussia Instagramissa: @Rockhuussi

Ruisrockin ensimmäinen kuluttajatutkimus

Turun AMK:n liiketalouden opiskelija Seidi Salminiitty toteuttaa tänä vuonna Ruisrockin ensimmäistä kuluttajatutkimusta. Tutkimuksella selvitetään kävijöiden kuluttaja- ja mediakäyttäytymistä. 

– Saan projektista paljon arvokkaita kontakteja, kokemusta kuluttajatutkimuksen käytännön toteuttamisesta, kommentteja ja ideoita tutkimusammattilaisilta sekä tutkimuksen teon järjestämistaitoja. Lisäksi saan esimies- ja rekrytointikokemusta sekä varmasti paljon muuta, mitä ei vielä näin aikaisessa vaiheessa osaa edes ajatella, Salminiitty kertoo. 

Lue lisää kuluttajatutkimuksesta sekä #Rockhuussista Aurinkolaivan artikkelista: Ruisrockissa istutaan lasihuussissa

Alueohjelmassa viihdesirkustelua ja installaatioita

Turun AMK:n Taideakatemian opiskelijat ovat mukana toteuttamassa Ruisrockin alueohjelmaa. Konkkaronkka -sirkusryhmä seikkailee festarikansan seassa ja tarjoaa mm. erikoista jonotteluviihdettä. Lisäksi alueella on useita Taideakatemian opiskelijoiden installaatioita. 

Tutustu Ruisrockin alueohjelmaan tarkemmin festareiden nettisivuilla

Myös markkinointimateriaalit toteutetaan opiskelijatyönä

Journalismin ja mainonnan suunnittelun opiskelijoista koostuva ryhmä tuottaa Turun AMK:lle Ruisrockiin liittyviä markkinointivideoita. Esimerkiksi alla oleva #Rockhuussin esittelyvideo on Milja-Maria Päivärinnan, Tritam Truongin, Heta Laihon ja Ida Nivan tekemä. #Rockhuussi-videon voit nähdä niin Turun AMK:n some-kanavissa kuin Ruisrockin screeneillä. Ja lisää videoita on tulossa heti festivaalin jälkeen. 

Jos yllä oleva video ei näy oikein, voit katsoa sen täällä: https://youtu.be/5vXREUWehFg?list=PLEjmSdkTnYQuBZvcorbVbcOElbcwdbyt7 (Videon musiikki: Mira Luoti: Lähiölaulu. (c) 2016 Sony Music Entertainment Finland Oy.)