Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.8.2016

Kuka on jääkiekon somen mestari?

Miten liigajoukkueet hyödyntävät sosiaalista mediaa? Kysymykseen vastaa Turun ammattikorkeakoulun Arvoa urheilusta-hankkeen raportti ”Jotain uutta, paljon perinteistä, vähän väriä”. Parhaat sometiimit erottuivat edukseen kokonaisvaltaisessa tarkastelussa.

Tutkimuksessa liigajoukkueiden some-viestintää analysoitiin noin viikon mittaisella seurantajaksolla. Tarkasteltavaksi valittiin neljä keskeistä some-kanavaa Facebook, Youtube, Twitter ja Instagram. Joukkueille jaettiin kokonaisvaikutelman perusteella kiekkoja, eli pisteitä, yhdestä viiteen.

– Kokonaisvaikutelma-arvioinnissa kiinnitimme huomiota joukkueen some-viestinnän määrään, monipuolisuuteen ja luovuuteen. Arvostimme myös olemassa olevien kannattajien sitouttamiseen ja uusien kannattajien löytämiseen tähtäävää some-viestintää, kertoo urheilujohtamisen lehtori Jaakko Haltia.

Parhaiksi arvioidut joukkueet keräsivät some-viestinnästään neljä kiekkoa, kun taas heikoiten suoriutuneiden oli tyytyminen yhteen kiekkoon.

Raha ei ratkaise

HIFK, Ilves, JYP, KalPa ja SaiPa erottuivat edukseen some-viestintänsä monipuolisuudessa. Kuitenkin kaikkia liigan joukkueita yhdistää se, että sisältö painottuu ottelutapahtumien ja pelaajauutisten raportointiin.

– Uutisointipainotteisen some-viestinnän kääntöpuolena on, että joukkueilla ei riitä paukkuja some-kanavien hyödyntämiseen markkinoinnissa, yhteiskuntavastuun osoittamisessa eikä joukkueen ja kannattajien välisten yhteyksien vaalimisessa, toteaa yliopettaja Harri Jalonen.

Monesti tehokkaan some-viestinnän uskotaan nielevän valtavasti rahaa. Raportin perusteella kuvitelma on turha.

– On huomionarvoista, että budjetiltaan Liigan suurin ja pienin, Kärpät ja KooKoo, ansaitsivat molemmat some-viestintänsä kokonaisvaikutelmasta kolme kiekkoa, Haltia huomauttaa.

Tarinalla tulokseen

Tarinallisuus on jo jonkin aikaa ollut some-viestinnän nouseva trendi. Silti joukkueet hyödyntävät sitä viestinnässään kehnosti. Muutamia yksittäisiä kampanjoita lukuun ottamatta joukkueiden some-toiminta oli enimmäkseen asioita toteavaa – ei merkityksellisiä kokemuksia luovaa, arvioi Jalonen.

Projektityöntekijä Jenni Jormanaisen mukaan yksi seurantajakson harvoista tarinaan luottavista joukkueista nousee ylitse muiden.

– KalPa hyödynsi nuorten MM-kisojen nostetta hienosti luomalla kuvan kolmesta sukupolvesta, kolmesta Kapasesta ja kolmesta maailmanmestarista, hän kertoo.

– Lyhyen seurantajakson liki 64 000 tykkäystä Facebookissa kertoo, että ihmiset reagoivat, kun viesti koskettaa.

”Jotain uutta, paljon perinteistä, vähän väriä”-raportti on ladattavissa täältä.