Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.10.2016

Villisikavaunu liikuttaa lapsia tanssitunnilla

"Tää on ihan helppo!" huudahtaa kuusivuotias Uuno muodostaessaan vaaka-asentoa tanssitunnilla. Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa on menossa jo 23. vuosi yhteistyötä tanssinopettajaopiskelijoiden ja päiväkotiryhmien kanssa.

Teksti, kuvat ja video: Madeleine Hahl, Niina Velin

 Toisen vuosikurssin tanssinopettajaopiskelija Tuisku Toivonen istuu tanssisalin lattialla ringissä pienten oppilaidensa kanssa. Hänellä on alkamassa neljäs tanssitunti Topeliuksen esiopetuksen lasten kanssa.

– On ollut haastavaa, mutta tosi antoisaa opettaa näitä lapsia. On palkitsevaa huomata lasten ilo ja se, mitä he saavat tanssista, Toivonen hymyilee.

– Omilla jutuillani ja ideoillani saan lapset innostumaan ja lapset inspiroivat minua. Se on todella vuorovaikutuksellista.

Katso videolta miten karhukävely luonnistuu lapsilta!

Topeliuksen esiopetus on yksi monista yhteistyöpäiväkodeista, mutta ainoa, jonka lapset tulevat Taideakatemian tiloihin tanssimaan. Muissa tapauksissa opiskelijat menevät yhteistyötoimipaikkoihin opettamaan.

– Tätä tullaan jatkamaan niin kauan kuin esittävän taiteen koulutuksen tanssinopettajan erikoistumisala on olemassa, sanoo lehtori David Yoken yhteistyön tulevaisuudesta.

Tanssia itsensä ehdoilla

David Yoken ja Tuisku Toivonen ovat molemmat sitä mieltä, että tanssiminen tulisi lisätä peruskoulujen opetussuunnitelmaan.

– Tanssissa on tietynlainen luovuuden vapaus. Lasta ei istuteta pöydän ääreen, vaan jokainen saa liikkeen kautta ilmaista itseään. Jokaisella on henkilökohtainen tapansa liikkua ja tahti kehittyä. Tanssiessa tärkeintä on muistaa, ettei vertaa itseään muihin, sanoo Toivonen.

– Kun liikutaan tanssien, siinä ei ole samanlaista kilpailuasetelmaa kuin esimerkiksi hiihdossa voisi olla, mainitsee Yoken.

Molemmat toteavat tanssin olevan moniulotteinen taidemuoto, joka yhdistää liikunnan, luovuuden ja musikaalisuuden.

Taide on tärkeä osa yhteiskuntaa

David Yoken kehuu Suomen koulutusjärjestelmää.

– Olen opettanut myös Yhdysvalloissa ja siellä opiskelijoiden töihin pääseminen opintojen jälkeen ei ole niin todennäköistä kuin Suomessa. Suomessa työharjoittelukulttuuri valmistaa opiskelijaa työelämän realiteetteihin pitkin koulutusta, Yoken sanoo.

– Lähes kaikki tanssinopettajaopiskelijoistamme löytävät töitä valmistumisensa jälkeen. Osasyynä siihen on varmasti verkostoituminen ja hyvät yhteistyökuviot.

Yokenin mukaan Taideakatemia antaa opiskelijoille hyvät valmiudet toimia valitsemallaan alalla niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.