Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.11.2018

Matkakohteen mobiiliopastusta, saavutettavuutta ja sisältömarkkinointia – eväitä matkailutoiminnan kehittämiseen

Suunnitteleeko yrityksesi tai matkakohteesi tarinallisen mobiiliopastuksen tekemistä tai asiakaskeskeisempään sisältömarkkinointiin panostamista? Tavoitteletko kestävän kehityksen tehokkaampaa huomioimista liiketoiminnassa? Vai pitäisikö matkailukohteen saavutettavuutta parantaa?

Näihin haasteisiin sekä lisäksi muun muassa historiallisten kohteiden korjaushaasteisiin ja markkinointivideon tuotannon vaiheisiin ottaa kantaa englanninkielinen verkkojulkaisu Bunkers, Battles, Ruins and Seals – Developing Thematic Tourism in the Baltic Sea Archipelagos (toim. Telle Tuominen ja Heidi Tuominen). Julkaisu kokoaa asiantuntijanäkökulmia laaja-alaisesti ja täydentää tekstejä haastatteluvideoin.

Julkaisu on tuotettu Turun AMK:n koordinoimassa DefenceArch-hankkeessa. Sen puheenvuorot kuitenkin tarjoavat kehittämistukea, vertailupintaa ja täsmähuomioita kaikkeen matkailutoimintaan.

– Matkailukohteiden välinen kilpailu kiristyy, ja matkailijoiden toiveet ja kulutuskäyttäytyminen muuttuvat. Julkaisu valottaa lukuisia eri kehittämistoimia. Tärkeintä niin matkailuyrityksen kuin matkailukohteenkin kannalta on visio siitä, mihin pyritään. Sen jälkeen on edettävä resurssien puitteissa jatkuvan kehittämisen tiellä, kertoo Turun AMK:n markkinoinnin ja matkailupalveluiden lehtori Telle Tuominen, joka yhdessä hankeasiantuntija Heidi Tuomisen kanssa toimitti Bunkers, Battles, Ruins and Seals – Developing Thematic Tourism in the Baltic Sea Archipelagos -julkaisun.

– Matkailuyritysten lisäksi moniammatillisesta julkaisusta hyötyvät myös kehittäjät, asiantuntijat ja projektityöntekijät. Lisäksi julkaisua voidaan käyttää opiskelumateriaalina. Julkaisu jakaa käytännön kokemuksiamme esimerkiksi markkinointivideoiden tekemisestä. Videosta on tullut uudenlainen viestinnän muoto alalla kuin alalla, Heidi Tuominen lisää.

Bunkers, Battles, Seals and Ruins – Developing Thematic Tourism in the Baltic Sea Archipelagos (Turun ammattikorkeakoulu, 2018) on vapaasti luettavissa verkossa.

DefenceArch kehittää teemamatkailua Itämeren saaristoissa

DefenceArch-hanke (Footprints of Defence in the Archipelago 2016–2019) keskittyy Itämeren saaristomatkailun ja erityisesti puolustushistoriallisten matkakohteiden kehittämiseen. Interreg Central Baltic -ohjelman rahoittaman hankkeen tavoitteena on kehittää olemassa olevista, toistaiseksi lähes hyödyntämättömistä Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman saaristoalueilla sijaitsevista puolustushistoriallisista kohteista vetovoimaisia, kestävän kehityksen mukaisia matkailukohteita. Hankkeen pilottikohteina toimivat Ruotsin armeijan vanha hylkeiden koulutuskeskus Gålön saarella, Bomarsundin linnoitusraunioiden alue Ahvenanmaalla, Örön linnoitussaaren eteläkärki sekä saaristokeskus Korpoström. Turun AMK:n lisäksi hankkeessa toimivat Metsähallitus, Visit Åland, Tukholman saaristosäätiö ja Turunmaan saaristosäätiö.

Tutustu myös toiseen matkailualan julkaisuun

Tutustu myös Turun AMK:n julkaisuun Maaseutumatkailuyrityksen tietoreppu – opas kilpailukyvyn ja elämyksellisyyden kasvattamiseksi. Opas nostaa esille yritysesimerkkejä onnistuneesta laatutyöstä, elämyksellisyydestä ja suomalaiseen elämäntapaan nojaavasta tarjonnasta. Myös palvelumuotoilun ja uuden teknologian hyödyntämistä sekä tarjonnan laajentamista verkostoitumalla havainnollistetaan esimerkein. Matkanjärjestäjäyhteistyötä, kansainvälisiä messuja sekä verkkokauppaa tarkastellaan erityisesti ulkomaalaisten kohderyhmien saavuttamisen näkökulmasta. Opas tiivistää myös yrityksen kotisivujen tärkeimpiä knoppeja sekä keskeisiä kohtia viime kesänä voimaan tulleesta matkapalveluyhdistelmiä koskevasta lainsäädännöstä.