Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.4.2014
Voimalapeli, Turku Game Lab

Voimalapeli saa virtansa Turku Game Labin luovasta energiasta

Turku Game Labin asiantunteva työpanos on huomattu paikallisessa yritysmaailmassa. Hyvä osoitus tästä on IndustrySim -peliprojekti. Yhteistyö poikii alalle turkulaisia osaajia, jotka saavat jo opiskeluaikana arvokasta kokemusta liike-elämästä.

Teksti, kuvat ja video: Janne Kaakko, journalistiopiskelija

Kotimaisen pelialan suotuisat puhurit puhaltavat myös Auran rannoilla. Yksi turkulaisen peliosaamisen soihdunkantajista on Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston yhteinen Turku Game Lab -hanke. Reilun vuoden ajan käynnissä ollut projekti yhdistää pelisuunnittelussa sekä teknisen että luovan alan opiskelijaosaamisen.

Pelilabran ICT-talon uumenissa sijaitsevassa hermokeskuksessa käy helmikuisena tiistaina kova kuhina. Turkulaisen IndustrySim Ltd:n nokkamiehet Tomas Rosin, Pekka Qvist ja Ville Vuorela ovat saapuneet paikalle seuraamaan demovaiheeseen edenneen simulaatiopelinsä valmistumista.     

─ Teollisuus on alana sellainen, josta ihmiset eivät paljoa tiedä. Siitä on myös paljon harhakäsityksiä. Syntyi ajatus, että asioita voisi selventää pelin avulla, avaa toimitusjohtaja Rosin peliprojektin lähtöajatusta.

Pekka Qvist ja Tomas Rosin
Tavoitteena peli, jota kaikki tulevat kehumaan. Kuvassa IndustrySimin toimitusjohtaja Tomas Rosin (oik.) ja teknologiajohtaja Pekka Qvist.

Virta voimalaan, taalat pelaajan taskuun

IndusrySim on prosessi- ja energiateollisuuden laitoksia ja niiden mahdollisia ongelmatilanteita tarkasti jäljittelevä oppimispeli. Pelin luontevin kohderyhmä löytyy insinööriopiskelijoiden parista, mutta sen toivotaan lisäävän tietoa teollisuuslaitosten toiminnasta myös yleisemmällä tasolla.

Kimurantin pelin vaatima asiantuntemus johdatti yrityksen Turku Game Labin tietokone-eksperttien pariin. Ohjelmoijana ja pelisuunnittelijana projektissa työskentelevä Ilmari Lahti esittelee viime syksynä käynnistyneen yhteistyön antia.

Ruudulla mutkitteleva putkisto muistuttaa maallikon silmiin mekaanista suolistoa. Tehtaan ruuansulatuksessa on jotain vialla. Hälytysvalot vilkkuvat kiivaasti ja vaativat pelaajaa ratkaisemaan pulman pikaisesti. Tarpeeksi vikkelä suoritus tuo pelaajan tilille Angry Birds -tyyliset bonukset.

Katso video IndustrySim-pelistä

Korjaa vika voimalassa. Aikaa kaksi minuuttia, tai saat potkut. Ilmari Lahti demonstroi IndustrySim -pelissä eteen tulevia ongelmia.

Turun AMK:lla vahva panos projektissa

Yliopistotaustaisen Lahden ohella peliä työstää viime syksynä mediatekniikan opintonsa Turun AMK:ssa päätökseen saanut Jaakko Susi, joka vastaa pelin grafiikasta. Neljättä vuotta mediatekniikkaa opiskeleva Max Lindblad on puolestaan naputellut suuren osan demon koodiriveistä.

Kipinän pelikehitykseen Lindblad kertoo saaneensa oppilaitoksen järjestämiltä kursseilta. Koodinikkari uskoo omien ohjelmointitaitojensa kehittyneen IndustrySim -projektin ansiosta. Tulevaisuudessa tavoitteena onkin saada pelialalta ammatti.

─ Tätä olen tehnyt vielä kahvipalkalla, mutta kyllä se on tähtäimessä ehdottomasti, nyökyttelee Lindblad.

Jaakko Susi
Jaakko Susi muovaa suunnittelijoilta saamansa 3d-mallit IndustrySimin pelimoottoriin sopiviksi.

Max Lindblad ja Mika Luimula

 

Turku Game Labissa panostetaan erityisesti hyötypeleihin.
– Sillä rintamalla on tällä hetkellä potentiaalisinta löytää rahoitusta, ja sen takia se näyttäytyy meidän toiminnassamme vahvasti, kertoo yliopettaja Mika Luimula.

Vastuuta tarjolla etenkin hyötypelipuolella

Pelinkehitystiimiä vetävä yliopettaja Mika Luimula Turun AMK:sta on opiskelijoiden työpanokseen hyvin tyytyväinen.

─ Mitä enemmän annamme opiskelijoille vastuuta, sitä paremmin he vastaavat huutoon, kehaisee Luimula.

Tällä hetkellä vastuuta on tarjolla erityisesti hyötypelirintamalla. IndustrySimin lisäksi käynnissä on esimerkiksi Tekesin rahoittama 760 000 euron Gamified Solutions in Healthcare -hanke, missä Game Lab kehittää liikkeentunnistustekniikkaan nojaavia pelejä vanhuksille. Vastaavan kokoluokan sosiaali- ja terveysalan peliteknologisia tutkimushankkeita ei Luimulan mukaan maasta montaa löydy.

─ Tämä hyötypelipuoli on sellainen avoin temmellyskenttä, missä meidän on hyvä profiloitua ihan kansalliseen kärkeen ja myös kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi, Luimula visioi.

Turku Game Lab

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoittama Turku Game Lab on Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston yhteinen innovointiympäristö, joka tarjoaa tilat pelinkehityksestä kiinnostuneille teknisten ja luovien alojen opiskelijoille. Turku Game Lab palvelee lisäksi alueen yrityksiä, jolla on tarpeita peliteknologioiden hyödyntämisessä ja soveltamisessa omassa liiketoiminnassaan. Hanke on jatkoa vuonna 2009 käynnistyneelle Game Tech & Arts Lab -projektille.