Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.12.2019

Syksyn projektipajat huipentuivat finaaliin – voittaja projektipaja S10

Projektipajojen tarkoituksena on opettaa ryhmätyötaitoja toimeksiannon avulla. Voittajaprojektin toimeksiantajana toimi LÄMPÖÄ-hanke ja toimeksiannon tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta hukkalämmön talteenotosta.

Projektipajaryhmiä aloitti syksyllä yhteensä 85. Jokaisessa ryhmässä oli mukana 10–15 opiskelijaa eri aloilta. Projektit saivat toimeksiantonsa yrityksiltä ja hankkeilta.

Voittajan lisäksi finaaliin valikoitui viisi projektia. Kaksi Sepänkadun esikarsinnoista, kaksi Kupittaan aamupäivän esikarsinnoista ja kaksi Kupittaan iltapäivän esikarsinnoista. Finaalissa ryhmillä oli 15 minuuttia aikaa esiintyä.

Esityksissä nähtiin luovia ratkaisuja. Tietoa yleisölle projekteista välitettiin videon, näytelmien, PowerPointien ja tietokilpailujen avulla. Osa esityksistä oli humoristisia, kuten esimeriksi S10:n voittajaesitys, joka näytelmän avulla parodioi Napakymppi-ohjelmaa sekä projektipaja K10:n esitys. K10-ryhmän esitys sisälsi vauhdikkaan videon, johon pajalaiset olivat kirjoittaneet jopa oman rap-biisin.

Kaupunkipurojen roskatilanteesta valistanut ryhmä S5 toimeksiantajanaan Heawater-hanke herätti yleisössä ajatuksia vaikuttavilla valokuvilla. Projektipaja K26 toimeksiantajanaan Lukion työelämäkumppanit -hanke oli järjestänyt Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukion 2. vuoden biologian opiskelijoille vierailun Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n vierailukeskus Kahmariin.

Lisäksi finaalissa mukana olivat ryhmät K8 toimeksiantajanaan CIVITAS ECCENTRIC -hanke ja K27 toimeksiantajanaan Kesäduunipolku 2030 -hanke.

Projektipaja-opintojaksosta vastannut Meiju Keinänen kehui esitysten tason olleen korkea.

 Kilpailu oli tiukka, kaikkia finaalin esityksiä oli ilo seurata, Keinänen toteaa.

Projektipaja-opintojakson tarkoituksena on työelämälähtöisten toimeksiantojen avulla opettaa ensimmäisen vuoden opiskelijoille aktiivista oppimista ja monialaista ryhmätyöskentelyä. Pajoja ohjaavat toimeksiantajatahon lisäksi toisen vuoden opiskelijaohjaajat ja opettajaohjaajat.