Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.11.2014
ITK2014 Simulaatio

Simulaatio, lisätty todellisuus ja reaaliaikainen palaute – harjoitus oppimistilanteena

Terveys ja hyvinvointi -tulosalueen (TERHY) asiantuntijat ovat esittelemässä kehittämäänsä harjoitusmenetelmää ITK2014-seminaarissa Hämeenlinnassa.

Terveys- ja sosiaalialan työ- ja oppimisympäristöt ovat haastavia ja monimuotoisia, joten jo opiskeluvaiheessa opitaan suunnittelemaan, toimimaan ja kehittämään työtä yhä monimutkaisemmassa todellisuudessa.

Tähän haasteeseen Turun AMK:n Ruiskadun kampuksella vastattiin kehittämällä harjoitusmenetelmä TODE@OPPIA. Hyödynsimme tässä pedagogista osaamista, simulaatiota, Augmentia (Lisätty todellisuus) ja tablettia tai älypuhelinta.

-    Toteutuksen ja sen arvioinnin esittelemme valtakunnallisessa ITK2014-seminaarissa 10.4.2014 foorumisesityksenä. Vastaavanlaista harjoitusta ei ole tehty aikaisemmin ja tilanne on jännittävä, koska monen asian pitää toimia samanaikaisesti ja joustavana kokonaisuutena, toteaa Katriina Niemelä.

Oppimistavoitteena oli hyödyntää Turun AMK:n moniammatillista osaamista sekä kehittää ja hyödyntää yhteistoiminnallisuutta ja jaettua asiantuntijuutta potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa moniammatillisessa oppimistilanteessa.

Menetelminä käytettiin


Lisätty todellisuus – ilmiöiden/asioiden havainnollistaminen oppimistilanteissa Aurasma-ohjelmalla.  Aurasman visuaalinen haku välittää älypuhelimiin ja tabletteihin lisätyn todellisuuden animaatioita, kuvia ja videoita.

Simulaatio-oppimismenetelmä, jossa tehdään harjoitus todellisuutta vastaavassa tilanteessa tehtävänannon mukaan, seurataan suoritusta ja annetaan siitä palaute.

Flinga-ohjelman hyödyntäminen asioiden jäsentelyn apuna, tarkkailijatilassa. Flinga mahdollistaa mobiililaitteiden (tabletit, älypuhelimet ja läppärit) ja luokkatilan kiinteiden laitteiden (interaktiiviset valkotaulut ja projektorit) yhdistämisen innostavaksi oppimisympäristöksi.

Koulutussessiossa käytettiin simulaationukkea, joka esitti potilasta, sekä Aurasma-sovellusta iPad-tableteissa. iPad-tableteille asennettua Aurasma-sovellusta kohdistetaan valokuviin, jolloin opiskelija saa potilaasta tietoa. Flinga on Nordtouch Oy:n tekemä sovellus, jolla osallistetaan opiskelijat mm. seuraamaan ja kommentoimaan simulaatiossa tapahtuneita hoitotoimenpiteitä ja niihin liittyviä asioita.

Todentuntuista harjoittelua

Mukana oli opiskelijoita YAMK (Kliininen asiantuntija), ensihoito-, bioanalytiikka- ja radiografia- koulutusohjelmista ja lehtorit Katriina Niemelä, Katja Heikkinen, opetuksen IT-tukena Anu Havisto sekä sosiaalialan asiantuntijaopettajat (Turun AMK) sekä Anna-Kaisa Sjölund (Turun yliopisto, Digitaalinen kulttuuri).

Sjölund on ollut suurena apuna mm. Lisätyn todellisuuden tuottamisessa. Hän on samalla kerännyt materiaalia väitöskirjaansa varten. Tutkimuksen avulla etsitään vastaus, miten opettajat ja opiskelijat kokevat, omaksuvat ja soveltavat tietoa visuaalisesti vahvassa ympäristössä eli simulointiharjoituksissa.

-    Opiskelijat ottivat innolla vastaan simulaatioharjoituksen, joka oli hyvin todenmukainen, koska suuri osa hoitoketjua oli toiminnassa mukana. Kaikki osallistuneet toivoivat lisää vastaavanlaisia harjoituksia, Lisätyn todellisuuden hyödyntämista ja Flingan tuomia sähköisiä palautteenantomahdollisuuksia, kommentoi Heikkinen harjoituksen palautetta.

-    Moniammatillisuus toi monille uusia ajatuksia, näkökulmia ja -kantoja opiskeluun ja oppimiseen. Tilanne oli osallistujille uusia asioita täynnä, mutta he olivat innostuneita.