Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.6.2014
3D-tulosteita

Koneteknologiakeskus avasi ovea lukiolaisille

Koneteknologiakeskuksessa on parhaillaan menossa kesälukion teknologiakurssi, joka toteutetaan yhteistyössä Turun AMK:n, Koneteknologiakeskuksen ja TSYK:n kesken.

Lukiolaiset toteuttavat robotiikkaan, 3D-tekniikkaan ja ohutlevytekniikkaan liittyviä projektitöitä AMK:n opiskelijoiden ohjauksessa. 

Koululaisia ohjaavat  projektiassistentti Jarmo Keskitalo (alakuvassa vas.) ja automaatioasiantuntija Sakari Koivunen. Mukana on myös brasilialaisia vaihto-opiskelijoita, jotka neuvovat lukiolaisia muun muassa robottien suunnittelussa.

Kurssi on osa laajempaa EU-hanketta, jossa kehitetään koulutusyhteistyötä eritasoisten opetusten välillä. Oikea tieto oikeassa paikassa edistää aina asioita. Kun opiskelijat saavat jo perusasteella tietoa uuteen teknologiaan pohjautuvista ammateista ja jatko-opintomahdollisuuksista, voi se innostaa hakeutumaan alalle.

Mielenkiintoa lisää tietenkin nyt myös se, kun Koneteknologiakeskuksessa pääsee tarttumaan oikeisiin laitteisiin. Ja suunnittelun tulokset tulevat kipsi- tai muovituotteina tulostimista ulos!

 

Kesäkurssin oppeja

– Tämä on mielenkiintoista. Olemme oppineet olemaan tosi tarkkoja 3D-mallien tulostuksessa. Meidän ryhmä suunnittelee nimittäin parhaillaan uudelleen kahvimukin kantta. Ensimmäisellä kerralla muki onnistui hyvin, mutta kannen kanssa oli pientä säätöä, kertoo Stina Puolakanaho TSYK:n lukiosta (kolmen iloisen kurssilaisen kuvassa oikealla).

3D-tekniikkaa oppineet koululaiset selittävät kilvan mihin tätä kolmiulotteista mallinnusta voi käyttää.

– Lääketiede, muotoilu ja erilaiset prototyypit tuotantojen suunnitteluvaiheessa hyötyvät 3D-tekniikasta. Suunnittelussa on oltava hyvä hahmottamiskyky – niin ja tarkkuutta tai sitä kärsivällisyyttäkin!

Tiimityötaitojakin on opittu. Koululaisten ryhmä vaikuttaa toimivan hyvin yhdessä. Projektipäällikkö kertoo ottavansa vastuun ryhmänsä tekemisistä ja hyvin innostunutta joukkoa ympärillä pyöriikin.  

AMK:n ohjaajat kertovat, että oppimisvauhti on ollut hurja. Suunniteltu viikko-ohjelma oli pian kaluttu ja asioihin oli pistettävä lisää vauhtia. Lukiolaiset sanovatkin päivien olevan vähän pitkiä, kun tässä samalla opetellaan muka työelämätaitoja ja asioita on toistettava kunnes ne saadaan kuntoon: klo 8 – 16 (”ja onneksi on ruokatunti, mutta itse joutuu lähtemään hakemaan ruokaa”).

Opettavainen jakso on kohta paketissa.

Ja kahvimukilla on hienosti sopiva punainen kansi.

Tulevaisuuden tekijät lähtevät pian kesäloman viettoon ja luultavasti jokainen heistä sai hyvän tuntuman alasta. Ammattikorkeakouluun saatiin myös uusia kokemuksia, kun nopeaälyiset nuoret virittivät visaisia kysymyksiä ja ennakkoluulottomia ehdotuksia.

Kahden viikon kesäkurssi voikin muuttaa monen urasuunnitelmia, ja teknologiateollisuus toivottaa varmasti heidät tervetulleeksi alalle. Kesäkurssista kerrotaan vielä monta juttua pitkin kesää.

UUTUUS – Uuden teknologian koulutusyhteistyön mallinnus

Kuinka parantaa nuorten työmarkkinakelpoisuutta, ehkäistä nuorisotyöttömyyttä ja turvata yritysten työvoiman saanti? Tätä ratkoo uuden teknologian näkökulmasta EU-rahoitteinen UUTUUS-projekti, jonka esimerkkinä toimii juuri nyt käynnissä oleva kesäkurssi Koneteknologiakeskuksessa.

Jatkuvasti ja nopeasti muuttuva työelämä asettaa vaatimuksia, joihin tulisi voida vastata koulutuksella. Tämä edellyttää sitä, että oppilaitokset ja elinkeinoelämä ovat vuoropuheissa. Eri kouluasteiden välisellä yhteistyöllä voidaan poistaa puolestaan ”osaamiskuiluja”.

UUTUUS-projektissa Koneteknologiakeskus Turku Oy:stä (KTK) tehdään sellainen oppimisympäristö, jossa kaikki Turun seudun kouluasteet toimivat keskenään sekä elinkeinoelämän kanssa. Toiminta keskittyy Suomen kilpailukyvyn kannalta tärkeisiin uuden teknologian yrityksiin. Malli toimii jatkossa sekä kansallisena että kansainvälisenä esimerkkinä.

Projekti yhdistää innovatiivisella tavalla koulutus-, työllisyys- ja elinkeinopolitiikkaa, kun kouluasteiden opiskelijat saavat työskennellä autenttisessa ympäristössä yhdessä oman koulutusohjelman ulkopuolisten henkilöiden kanssa yritysmaailman tarjoamien tehtävien parissa.