Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.7.2014

Oppimista yritysprojekteissa

Kesälläkin Koneteknologiakeskuksessa on täysi hyörinä

Keskellä sydänkesän helteitä ryhmä insinööriopiskelijoita viimeistelee Fastems Oy:lle toimitettavaa pienoismallia Turun Koneteknologiakeskuksessa. Toiminnallinen pienoismalli havainnollistaa yrityksen asiakkaille ja muille kiinnostuneille sen keskeistä myyntituotetta – joustavia valmistusjärjestelmiä. Joustavilla valmistusjärjestelmillä voidaan automatisoida teollisuuden erilaisia tuotantovaiheita niin että työstettävät kappaleet liikkuvat työstöpisteeltä toiselle optimoidusti ja ilman ihmisen panosta.

Toisaalla tehdään sähkökytkentöjä rakenteilla olevaan pienois-jätevedenpuhdistamoon. Seitsemän Turun AMK:n energia- ja ympäristötekniikan opiskelijaa suunnittelee ja rakentaa jätevedenpuhdistuslaitteistoa. Laitteistosta tehdään siirrettävä, ja se tulee opetuskäyttöön, projektissa työskentelevä ensimmäisen vuoden opiskelija Venla Käyhkö kertoo.  - Olemme työskennelleet itsenäisenä tiiminä opiskelijat keskenämme. Toimintaamme valvoo mentori eli ylemmän luokan opiskelija, mutta kaikki työvaiheet suunnittelemme ja toteutamme itse. Projektinhallinta- ja yhteistyötaidot ovat tärkeät taidot ja varmasti ne ovat kaikilla kehittyneet, Venla Käyhkö jatkaa.

Koneteknologiakeskuksessa on innokasta ja luovaa pöhinää useiden muidenkin projektien ympärillä. Fastemisin pienoismalliprojekti on osa Turun AMK:n Teknologiateollisuuden tutkimusryhmän KOMEAT – sateenvarjoa (kone- ja metalliteknologia-alan pienet T&K-projektit). KOMEAT-kokonaisuus tarjoaa yrityksille ratkaisuja pieniin kehittämistehtäviin ja laitetestauksiin. Opiskelijoille ne ovat mielekkäitä oppimistehtäviä oikeissa yritystoimeksiannoissa. Polku saattaa myöhemmin johtaa jopa yrityksen palvelukseen valmistumisen jälkeen.

Haasteet motivoivat

Insinööriopiskelijoiden kommenteista haistaa innostuksen. Opiskelijoiden tehtävät yritysprojekteissa vaihtelevat käytännön kokoonpano- ja testaustehtävistä aina hankevastuuseen ja useamman hankkeen muodostaman kokonaisuuden koordinointiin. KTK:n tiloissa opiskelijat näyttävät työskentelevän hyvin itsenäisesti. Henkilökunnan edustajia vain piipahtaa paikalla.

Tiiminvetäjinä toimivat opiskelija-assistentit Tommi Hobin ja Teemu Borgman arvelevat motivoituneen ilmapiirin taustalla olevan itsenäiset ja haastavat projektit. ”Täällä tehdään myös vaikeita ja haastavia asioita”, toteaa myös henkilökunnan puolesta projektien perään katsova opettaja Sakari Koivunen.

Innopedaa maailmalle

Teknologiateollisuus-tutkimusryhmän opiskelijaprojektit ovat Innovaatiopedagogiikan mukaista käytännönläheistä oppimista. Innopedan mukaisen käytännönläheisen oppimisen nimiin vannovat myös paikalla olevat vaihto-opiskelijat. Sebastian Dziomdziora, Lodzin (Puola) Teknillisen yliopiston insinööriopiskelija työskentelee digitaaliseen tuotetiedonhallintaan liittyvässä ProMaGNet-hankkeessa. Sebastiania innostavat Turussa mahdollisuus omien ideoiden testaamiseen, käytännönläheinen oppiminen sekä opiskelijoiden ja henkilökunnan tasavertainen asema.

Innovaatiopedagogiikka on Turun AMK:n opetuksen lähtökohta, joka tähtää muuttuvan maailman ja yritysten peräänkuuluttamien innovaatiovalmiuksien kehittämiseen. Innopedasta on tehty Turun AMK:ssa vientituote, jota tarjotaan oppilaitoksille ympäri maailman. Kiinnostusta se onkin jo herättänyt.

Opiskelijoiden ja henkilökunnan tuntoja Teknologiateollisuuden tutkimusryhmän projektityösketenlystä Puuhanurkka-blogissa.