Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.9.2014

Tiedekasvatuksen perusperiaatteet alakoululaisten saataville

Tiede- ja matemaattisluonnontieteellisten aineiden näkyvyyttä sekä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa että lukio-opetuksessa tulisi opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän mukaan saada vahvemmaksi.

Kirjoittaja: Johanna Stenroos-Vuorio, tiedottaja

Turun ammattikorkeakoulu ja Paraisilla sijaitseva Nilsbyn alakoulu päättivät vastata yhdessä tähän tavoitteeseen ja vuoden 2013 alussa Turun ammattikorkeakoulun lehtori Maria Leivo aloitti tiedekerhon pitämisen Nilsbyn ala-asteella. Tiedekerhotoimintaa tarjottiin alussa koeluontoisesti 3 – 4-luokkalaisille, mutta vuoden 2014 kuluessa siitä on muodostunut osa kaikkien luokka-asteiden toimintaa. Kerhoissa perehdytään luontoon, tekniikkaan, luonnontieteisiin sekä tutkimiseen.

Vesirakettien ja laskuvarjojen rakentelua ja ohjelmointia

Paljon on tieteen nimissä jo ehditty touhuta, muun opiskelun ohella: on rakennettu legorobotteja, tehty vesiraketteja sekä väsäilty laskuvarjoja ja muitakin lentäviä juttuja. Loppukeväällä 2014 isommat oppilaat pääsivät jopa perehtymään tietokonepelin suunnitteluun ja toteuttamiseen eli ohjelmointiin.

–  Kokonaisuudessaan tässä on kysymys teknologiakasvatuksesta. Tavoitteena on kehittää oppilaiden ajattelua, keksimistaitoja ja innovatiivisuutta, suunnitelmallisen ja vastuullisen työnteon taitoja sekä itseohjautuvuutta. Tämän lisäksi harjoitellaan tiimeinä työskentelyä ja yrittäjyyttäkin, kertoo Maria Leivo.

– Lisäksi innostetaan moniulotteiseen ympäristön ilmiöiden tarkkailuun sekä niiden syy- ja seuraussuhteiden selvittämiseen. Osa teknologiakasvatuksen tunneista pidetään perinteisten oppituntien sisällä ja osa tunneista on koko koulun lapsille tarjottavia tiedekerhoja, Leivo jatkaa.

Turun AMK:n insinööriopiskelijat hääräävät mukana pikkuinsinöörejä opastaen

Myös Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat päässeet mukaan Pikkuinsinöörit-projektiin. Nämä ”isommat”, teknologiaa jo opiskelevat tulevat insinöörit ovat olleet mukana tekemässä monenlaisia asioita, iloitsee Leivo:

–  Insinööriopiskelijat ovat toteuttaneet mm. videoita eri aiheista, tehneet nettisivuja Pikkuinsinöörit-projektille sekä toteuttaneet latausaseman kannettaville tietokoneille. Lisäksi opiskelijoita on ollut sankka joukko mukana ohjaamassa nuorempia, kun Legorobotteja on rakennettu.

Yksi insinööriopiskelija suoritti lisäksi opiskeluihinsa liittyvän harjoittelun Nilsbyn koululla keväällä 2014 opettaen lapsille ja opettajille ohjelmointia sekä ratkaisten erilaisia eteen tulleita tietoteknisiä ongelmia. Lisäksi osa ammattikorkeakouluopiskelijoista suunnittelee matematiikka-aiheista peliä.

Yhteistyötä laajemminkin alueella

Kaikki teknologinen huuma ei synny Nilsbyn koululla tai sen läheisyydessä. Kevään 2014 aikana järjestettiin esimerkiksi alakoulun opettajien VESO-päivä Turussa ICT-talossa. Lisäksi osa Nilsbyn opettajista kävi tutustumassa Salossa toimiviin Kodu-ohjelmointikerhoihin ja samalla reissulla lapset pääsivät metsäretkelle Teijon metsiin Salossa.

– Opettajien VESO-päivä ICT-talolla oli mielenkiintoinen. Päivän aikana käytiin läpi niin ammattikorkeakoulussa toteutettavan insinöörikoulutuksen sisältöä kuin tulevaisuuden osaamistarpeita. Opettajat pääsivät pienryhmissä rakentelemaan legorobotteja sekä opettelemaan ohjelmointia. Päivä oli hyvää pohjustusta robottipäivään, joka toteutettiin toukokuussa myös Nilsbyssä, muistelee Leivo.

Mahdollisia muitakin yhteistyökuvioita on paljon. Olemmekin jo miettineet esimerkiksi erilaisia tiedekasvatusaiheisia juttuja niin Microsoftin Kodu Kupin kuin Tuorlan observation kanssa.

Vakoiluvälineitä, matikkaklubia ja avaruutta

Syksyllä 2014 jatkamme hyväksi jo todettujen juttujen parissa. Tiedekerhojen määrä säilyy ennallaan, mutta oppilaat pääsevät entistä suurempien tiedeaiheisten projektin pariin, kertoo Maria Leivo:

– Syksyn 2014 aikana lasten on tarkoitus rakentaa muun muassa valon ja äänen ilmiöitä havainnollistavia vakoiluvälineitä, avaruusaiheinen robottikylä, animaatioita tuotteiden valmistuksesta ja kierrätyksestä sekä veden kierrättämö.

Näiden lisäksi Nilsbyn koululla starttaa syyskuun alusta myös kerran viikossa pidettävä matikkaklubi, jossa on tarkoitus innostaa entisestään matematiikassa edistyneitä ja innostuneita. Syksyllä järjestetään myös avaruusaiheinen teemapäivä.

– Tammikuussa 2015 pidetään avointen ovien tiedepäivässä Nilsbyn koululla. Tilaisuudessa esitellään kaikkea syksyn kuluessa tapahtunutta, ja tilaisuuteen ovat tervetulleita niin opettajat ja oppilaat lähialueen kouluista, ammattikorkeakoulun henkilökunta kuin mediankin edustajat, innostaa Leivo vielä loppuun.

Tervetuloa siis, tammikuussa nähdään!

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö on myöntänyt rahoituksen Turun AMK:n suunnittelemalle hankkeelle Pikkuinsinöörit. Kaksivuotisessa hankkeessa on tavoitteena konkreettisesti tuoda tiedekasvatuksen perusperiaatteita alakoululaisten saataville Turun ammattikorkeakoulun insinöörikoulutuksen ammattitaitoa hyödyntäen.