Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.12.2014
Matin Mainio Sokeriton sinappi on kehitetty Turun AMK:ssa

Turun AMK:n tuotekehityskeittiössä suunniteltua

Nyt tarjoillaan sokeritonta sinappia kaikelle kansalle! Turun ammattikorkeakoulussa toimii tuotekehitysklinikka, jossa kehitetään pienten varsinaissuomalaisten elintarvikeyritysten ruokatuotteita opiskelijavoimin. Kuluvan syksyn aikana merkittävin tuotekehitys on pyörinyt sinapin ympärillä.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio

Ammattikorkeakoulun tiloissa sijaitsevassa laboratoriossa on kehitelty sokeritonta sinappia, joka tulee myyntiin vuodenvaihteen jälkeen.

- Sokeritonta sinappia olemme kehitelleet yhdessä Matin Mainion yrittäjän, Kalevi Ali-Keskikylän kanssa, kertoo projektipäällikkö Petri Vähäkangas Turun AMK:sta.

Yrittäjälle ajatus sokerittomasta, makeasta sinapista syntyi asiakaspalautteiden perusteella.

- Kun Petri Vähäkangas sitten otti yhteyttä minuun ja viritteli yhteistyökuvioita ammattikorkeakoulun ja yrityksemme välille, kypsyi ajatus lähteä kehittämään sokeritonta sinappia markkinoille, kertoo toimitusjohtaja Kalevi Ali-Keskikylä, joka on ollut erittäin tyytyväinen toteutuneeseen yhteistyöhön.

Käytännön toteutus alkuun alkuperäisreseptillä sinappia valmistaen

Päälimäisinä haasteina projektissa olivat erilaiset makuun ja rakenteeseen liittyvät haasteet. Näitä haasteita oli ratkaisemassa elintarvikeinsinööri-opiskelija Jarno Kankaanpää, joka on tämän vuoden aikana kehittänyt sinappia tuotekehityskurssilla ja osana opinnäytetyötään:

- Koska minulla ei ollut aiempaa kokemusta sinapin valmistuksesta, lähdin liikkeelle aivan alusta. Aloitin valmistamalla laboratoriossa alkuperäisen reseptin mukaista sinappia, jotta ymmärtäisin, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon sokerittoman sinapin kehityksessä, kertaa Kankaanpää projektin alkuvaiheita.

Luonnollisesti projektiin liittyi hurja määrä erilaisia vaiheita. Yhtenä tärkeimmistä voidaan mainita reometrillä toteutetut mittaukset, joissa sinapin rakennetta eli tekstuuria havainnoitiin. Saatuja tuloksia käytettiin apuna, kun vertailtiin kehitteillä olleen sokerittoman sinapin rakennetta alkuperäiseen sinappiin.

Saatuja mittaustuloksia vertailtiin myös Turun ruoka- ja kirjamessuilla toteutetun maistatuksesta kerätyn aistinvaraisen arvioinnin tuloksiin. Tavoitteena oli tuotekehityksen lisäksi löytää mahdollinen yhteys aistitun ja reometrillä mitatun tiedon välillä.

Projekti integroi yhteen niin elintarviketuotekehityksen opintoja kuin prosessitekniikkaa. Tavoitteena oli kehittää hyvä tuote siten, että tuotetta olisi mahdollista valmistaa myös toimeksiantajayrityksessä:

- On hienoa, että onnistuin. Sain kehitettyä sokerittoman sinapin, joka maistui tavoitteen mukaiselta ja toivottavasti hyvältä myös kuluttajan mielestä. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen, miettii Kankaanpää.

TV-mainoksen toteutuksessa mukana markkinoinnin opiskelijat

Matin Mainion sokeritonta sinappia aletaan myydä kaupoissa vuoden 2015 puolella ja ensimmäinen mainos tästä uutuussinapista alkaa pyöriä TV4-kanavalla torstaista 4.12.alkaen.

Kun tuote on valmis, astuu tuotekehitysporukka syrjään, ja on markkinointitiimin vuoro. TV4:llä pyörivä mainos on sekin osittain Turun AMK:n opiskelijoiden työstämä.

Mukana mainostyössä on ollut markkinoinnin toisen vuoden opiskelijoita, jotka ovat sekä suunnitelleet mainosideoita että osallistuneet mainoksen tekoon ”näyttelijäntyötä” tehden.

Jarno Oksanen, Maija Pallasmaa, Minna Virkki, Elina Lehdonkivi, Juho Kuusijärvi, Jemina Lindberg, Henri Aro ja Katariina karppinen ovat tehneet paljon töitä mainoksen suunnittelussa ja toteutuksessa:

- Mainoksen tekemisessä varmaankin haastavinta on ollut koota mukana olleiden opiskelijoiden ideoista kokonaisuus, joka kirkastaa halutun viestin, toteaa Vähäkangas.

- Tuotetta voidaan mainostaa monella eri tavalla, mutta kohderyhmää houkuttavan mainoksen luominen on haastavaa puuhaa, jatkaa puolestaan markkinoinnin opettaja Kai Schleutker Turun AMK:sta.

Matin Mainion lisäksi yritysyhteistyössä ovat mukana olleet Auran teollisuus, Nelonen Media, AD Tapana ja FocusVideo.