Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.3.2015

Tulevaisuuden isot, nykyiset pikkuinsinöörit olivat vauhdissa ICT-Cityssä

ICT-Cityssä järjestettiin LUMATE-keskuksen Tämä Toimii- kilpailun aluekilpailu, jossa järjestäjänä LUMATE-keskuksen lisäksi oli myös Teknologiateollisuus ry. Kilpailun tarkoituksena oli edistää tiede- ja teknologiakasvatusta sekä projektioppimista alakoulussa. Kansalliseen kilpailuun saivat osallistua 4.-6. luokat.

Yksi koulu, josta osallistujia tilaisuudessa oli, oli Nilsbyn koulu Paraisilta. Nilsby on parin vuoden ajan painottanut opetuksessa tekniikkaa ja koulu on osallisena Turun AMK:n vetämässä Pikkuinsinöörit-hankkeessa.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava
Kuvat: Maria Leivo, projektipäällikkö

– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Nilsbyn alakoulu ilmoittautui mukaan kilpailuun. Ja heti tuli voitto kotiin, innostuu projektipäällikkö Maria Leivo Turun AMK:sta kertomaan.

Pikkuinsinöörit-hankkeen tavoitteena on tehdä tiede ja teknologia näkyväksi opetussuunnitelmatyössä ja perusopetuksen toteuttamisessa, valmentaa opettajia aiheeseen ja juurruttaa tiede- ja teknologiakasvatus näkyvämmin osaksi koulujen arkipäivää.

 – Myös näinä säästämisen aikoina tiede- ja teknologiakasvatus on siis mahdollista, sillä tieteen tekeminen ei vaadi erityisiä laitehankintoja, miettii Leivo.

Majakka-pelillä irtosi voitto ja edessä on valtakunnallinen finaali

Maaliskuisessa aluekilpailussa oli mukana yhteensä 15 ryhmää Länsi-Suomen alueelta. Kisan voitti Nilsbyn koulun Majakka-peli, jonka suunnittelijat pääsevät osallistumaan valtakunnalliseen finaaliin, joka on Tampereella Tampere-talossa 5.5.

Team Nilsbyn majakkapelin ideana oli ampua isolla ritsalla palloa majakkaan ja osumat pisteytetään tiettyjen sääntöjen mukaan.

–  Oli ehkä hieman yllätys, että voitimme, mutta meidän työssä oli muista erottuva idea, toteavat nilsbyläiset Akseli Leivo ja Ella Tuomaala yhteen ääneen.

Tiimissä olivat Akselin ja Ellan lisäksi myös Veera Hilska ja Alexandra Fokin.

Lumaten Tämä Toimii -kilpailuun olivat voineet ilmoittautua mukaan kaikki valtakunnan 4. – 6. luokat. Tammikuussa mukaan ilmoittautuneille luokille saapuivat laatikot, joissa oli paljon sekalaisia osia ja tarvikkeita. Laatikoissa oli muun muassa kennolevyä, puutikkuja, sähkömoottoreita, ledejä, summeri, ruuveja sekä monenlaista sekalaista materiaalia.

Tehtävänantona oli suunnitella ja toteuttaa näistä koululle lähetetyistä tarvikkeista lelu. Suunnitteluun kuuluivat lisäksi myös lelun mainoksen suunnittelu, päiväkirjan kirjoittaminen itse toteutuksesta ja sitten itse lelun keksiminen ja toteuttaminen. Huomiota kiinnitettiin arvioinnissa ideaan, toimivuuteen ja leikittävyyteen.

– Osallistuvilla kouluilla lapset ja opettajat arvioivat työt ja eniten pisteitä saanut työ pääsi jatkoon eli osallistumaan tähän aluekilpailuun, kertoo Leivo.