Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.5.2015

Islannissa tanssittiin kumisaappaat jalassa

Huhtikuussa joukko Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajaopiskelijoita ja opettajia osallistui lasten kulttuurifestivaaleille Reykjavikissa. Osana kansainvälistä projektia toteutettu reissu antoi taideakatemialaisille kasan hienoja kokemuksia ja aihetta ylpeyteen.

Teksti: Jenny Mäkinen

Islannin-matka oli osa kansainvälistä projektia, jolla on pitkä nimi ja tärkeät tavoitteet: Green Actions: Art Based Methods for Children: Environmental awareness and community sustainability. Projekti on kansainvälisellä mittapuulla merkittävä. Taideakatemiasta on vuosien myötä muodostunut mieluisa partneri kansainvälisessä hanketoiminnassa.

– Taideakatemialla on merkittävä kansainvälinen profiili. Iceland Academy of the Arts kutsui meidät Islantiin, koska he tiesivät opiskelijoidemme ja tanssinopettajakoulutuksen tason, kertoo musiikin lehtori David Yoken.

Mukana oli yhteensä viisi opiskelijaa ja kaksi tanssinopettajakoulutuksen opettajaa. Taidetyöpajojen tapahtumapaikkana oli Reykjavikin luonnontieteellinen puutarha. Opiskelijoille matka antoi perspektiiviä siihen, mitä he ovat Suomessa oppineet.

– Islannissa saimme olla hyvin ylpeitä siitä, mitä olemme oppineet. Eikä pelkästään siitä, mitä osaamme tanssijoina vaan myös opettajina, kertoo toisen vuoden opiskelija Melissa Jolma.

Islanti opetti paljon

Tanssinopettajakoulutuksen opettaja Heidi Alppirinteen mukaan projekti tarjosi paljon mahdollisuuksia työskennellä islantilaisen kulttuurin parissa. Green Actions –hankkeessa on kyse monialaisesta yhteistyöstä. Opiskelijat toteuttivat tapahtumassa ympäristötyöpajoja 10-11 –vuotiaille lapsille yhdessä paikallisten taideopiskelijoiden kanssa.

– Odotimme kovasti, että pääsisimme tekemään yhteistyötä islantilaisten opiskelijakollegoiden kanssa. Olimme opinnoissamme tehneet pieniä harjoitteita lasten parissa. Nyt pääsimme hyödyntämään taitojamme, linjaa toisen vuoden opiskelija Jolma.

Yokenin mukaan molemmilla Taideakatemioilla on paljon tarjottavaa toisilleen asiantuntijuudessa.

– Esimerkiksi poikkitaiteellinen tekeminen on sellaista, mitä olemme tehneet Turun AMK:n Taideakatemian tanssinopettajakoulutuksessa pian jo 20 vuotta. Meillä on paljon sellaista, jonka opiskelijamme voivat jakaa islantilaisten kanssa, kertoo Yoken.

Melissa Jolma koki asiantuntijuuden konkreettisesti ohjaamalla lapsia. Hänen mukaansa esimerkiksi ulkona työskentely lasten parissa oli pohtimisen arvoista.

– Piti miettiä, miten yhdistää liike johonkin esittävään asiaan, joka yhdistää eri taidemuotoja. Myös ulkona työskentely antoi oman haasteensa. Täytyy pohtia, mitä on tanssi juuri siinä kontekstissa, kertoo Jolma.

– On hyvin erilaista olla sisätiloissa ja opetella eri tanssiliikkeitä. Islannissa taas olimme ulkona kumisaappaat jalassa tanssimassa. Se oli hyvin hauskaa, ja samalla se oli eräänlainen kahden eri kulttuurin opetustapojen kohtaaminen.

Pitkäjänteisyys kantaa hedelmää kansainvälisessä toiminnassa

David Yoken pitää kansainvälistymistä elintärkeänä elementtinä Taideakatemialle.

– Elämme globalisoituneessa maailmassa. Tanssinopettajakoulutuksessa opiskelijoiden kansainvälinen opiskeluvaihto ja harjoittelu ulkomailla ovat arkipäivää. Ovet ovat avoinna kaikille, hän linjaa.

Myös opiskelijoiden keskuudessa puhutaan jatkuvuudesta.

– Olisi hienoa, jos meillä olisi pari vähän pidempiaikaista projektia. Esimerkiksi Islannin kanssa voisimme jatkaa työpajoja tulevaisuudessa molemmissa maissa. Tulevat opiskelijat voisivat osallistua projekteihin jo opintojen alussa. Pidempiaikainen yhteistyö antaa mahdollisuuksia mennä syvemmälle työstettävissä asioissa, linjaa Jolma.

Green Actions –projektissa ei haeta pikavoittoja, vaan sitä tehdään pitkäjänteisesti. Hankkeeseen haetaan tällä hetkellä rahoitusta EU:lta. Seuraavaksi projektin tiimoilta kohdataan syksyllä Turussa.

– Green Actions on myös siitä tärkeä projekti, että aikamme luonnon kanssa on lopussa, kello käy. Tärkeää näissä projekteissa ei ole määrä vaan laatu, kertoo Yoken.