Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.8.2015

Kiinalaiskoululaiset legorobotteja rakentamassa

Kiinalaiskoululaisten tiede- ja teknologialeiri pysähtyi keskiviikkona Turun ammattikorkeakoulussa, missä ryhmä pääsi harjoittamaan rakentamis -ja ohjelmointitaitojaan Lego-roboteilla. Leiri tarjosi osallistujille mahdollisuuden kokea suomalaista laatukoulutusta sekä Suomen puhdasta luontoa.

Kaksiviikkoiselle tiede- ja teknologialeirille osallistui yhteensä 22 ala- ja yläkoululaista Turun ystävyyskaupunki Tianjinista. Leirin ohjelmassa oli esimerkiksi jäätelön valmistamista nestevedystä, mustikoiden poimimista sekä linnunpönttöjen rakentamista. Turun lisäksi koululaiset vierailivat Tukholmassa, Velkualla ja Helsingissä.

Ulos luokkahuoneesta

Kiinassa erilaisille leireille osallistuminen kuuluu monen koululaisen kesään. Suomi oli kiinnostava kohde erityisesti maan pohjoisen sijainnin vuoksi.

Tianjinin opetustoimessa työskentelevä Zhao Hui matkusti koululaisten mukana Suomeen.  Huin mukaan monelle kiinalaiselle on uutta, että opiskelun ei tarvitse aina tapahtua luokkahuoneessa.

–Leiri on osoittanut, että pelaamalla tai luonnossa käyskentelemälläkin voi oppia.

Legorobottien rakentamisessa apuna olivat Turun AMK:n insinööriopiskelijat.

–Koululaisia ohjatessa opiskelijat joutuvat miettimään, miten saavat tietonsa siirrettyä eteenpäin. Samalla heidän oma osaamisensa syvenee, kertoo Lego-robotti -työpajaa koordinoinut Taru Kakko Turun AMK:sta. 

Tiimityö on hauskaa

17-vuotias Oliver kertoo leirin huippukohdiksi kalastamisen ja mustikkapiirakan leipomisen. Kumpikin olivat hänelle uusia kokemuksia. Myös ryhmässä työskentely, esimerkiksi  legorobottien rakentamisessa, oli Oliverin mielestä hauskaa.

–Aikaisemmin tiesin Suomesta pelkästään kylmän ilmaston, metsät ja Angry Birdsit. Nyt mielikuva on aika tavalla muuttunut!

Vierailua koordinoi Turun seudun kehittämiskeskus. Tiede- ja teknologialeirin ohjelma toteutettiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston ja Turun aikuiskoulutuskeskuksen kanssa.