Sivu päivitetty 24.11.2015

Sales and Purchasing Excellence Week avasi näkökulmia myyntiosaamiseen

Ensimmäistä kertaa järjestetty myynnin tapahtumaviikko "Sales and Purchasing Excellence Week" 17.-20.11. tarjosi näkemyksiä ja kokemuksia myyntiosaamisesta. Tarve tapahtuman järjestämiselle nousi voimakkaassa muutoksessa olevasta myynnin alasta, jossa asiakastarpeen ymmärtäminen korostuu.

Teksti ja kuvat: Martti Komulainen

Yhä suurempi osa B2B ostajista ottavat yhteyttä myyntiammattilaiseen vasta tutkittuaan asiaa jo muutoin ja merkittävä osa tekee myös ostopäätöksen ennen myyntihenkilön kontaktia. Näin totesi professori Deva Rangarajan Vlerickin yliopistosta. Digitalisaatio muuttaa myyntitapahtuman olemusta mutta samalla avaa siihen myös uusia mahdollisuuksia.

100 knack, 10 snack, 1 tack

Onko myynnissä kyse sinnikkyydestä? Päteekö vanha pölynimukauppiaiden hokema "100 knack, 10 snack, 1 tack" nykyajan digitaalisessa maailmassa? Näitä ajatuksia nosti pintaan Skypen perustajiin lukeutuva, nykyisin mm. yrittäjyys- ja myyntikouluttajana toimiva Jonas Kjellberg.

Hän rohkaisi myös epäonnistumaan ja hakemaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia etsimällä asioihin uusia kulmia ja tekemällä toisin.

Peruskysymyksen myynnissä Kjellberg tiivisti triviaaliltakin tuntuvaan "kenelle, mitä ja miksi myyt".

Sales Excellence Center käynnistää toimintansa

Myynnin tapahtumaviikon aikana avattiin puolivirallisesti myös Sales Excellence Center, joka tarjoaa myynnin osaamista ja koulutusta yrityksille ja yhteisöille. Sen kantavana ajatuksena on toimia Turun AMK:n myyntiosaamisen näyteikkunana. Keskus yhdistelee myynnin asiantuntijoiden osaamista ja opiskelijoiden idearikasta työskentelyä yritysten kehittämistehtävissä.

Sales and Purchases Excellence Weekin järjestelyistä päävastuun kantanut myynnin yliopettaja Timo Holopainen piti viikon kokemuksia sen verran rohkaisevina että vakuutti myyntiviikon toistuvan myös ensi vuonna.