Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.11.2015

Käsikirjoitus voi syntyäkin musiikista

Kun teatteri ja musiikki yhdistyvät, kääntyvät perinteiset normit päälaelleen. Devising-teatterin kurssilla käy juuri näin. Teatteria tehdäänkin musiikki edellä.

Teksti ja kuva: Karoliina Närvänen

Devising-teatterissa ennalta laadittua käsikirjoitusta ei ole, vaan käsikirjoitus syntyy prosessissa ryhmän synnyttämänä. Alkulähtökohtana voi olla mikä tahansa maan ja taivaan väliltä. Tällä kurssilla se on musiikki.

- Musiikkikappaleet olivat todella ihana ja inspiroiva lähtökohta työskentelylle, kertoo toisen vuoden teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelija Kerttu Pyy.

Kurssin ideana on tuottaa neljä lyhyttä demoa kuukaudessa. Demot ovat keskenään eri tyylisiä, kuin neljä eri maailmaa, jokaisessa oma musiikkikappaleensa.

Musiikkipedagogiopiskelijat soittavat kappaleet livenä ja teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijat käyttävät musiikkia inspiraationaan. Opiskelijat ovat ottaneet myös muuta materiaalia matkan varrelta mukaan. Esimerkiksi Yksin Valtiaat -demoon opiskelijat valitsivat visuaaliseksi materiaaliksi roskapussit ja paperin.

Ihan oikeaa työelämälähtöisyyttä

Projekti syntyi opettajien halusta lähteä kehittämään yhteistyötä eri alojen välillä. Ideana onkin se, että jokainen tuottaa oman osaamisensa kautta materiaalia esitykseen.

- Tämä on win-win-tilanne, eli kukaan ei ole palvelemassa toista, vaan kaikki oppivat, kuvaa teatterin tuntiopettaja Minna Haapasalo.

Yhteistyön avulla opiskelijat tutustuvat toisiin opiskelijoihin ja voivat hyötyä työelämässä siitä, että tuntevat toisen alan osaajia.

- Paras tapahan tämä on yhteistyöhön, seminaareissahan ei juuri tutustu, tekemällä se tapahtuu, summaa musiikkipedagogiopiskelijoiden opettaja Mikko Luoma.

Luoma sanoo, että jokaisen musiikin opiskelijan ääni on kasvanut projektin aikana. Hän kertoo projektin myös eroavan perinteisestä konsertista, sillä kun on enemmän toimintaa ympärillä, tulee pitää tarkemmin huolta siitä, että saa oman äänensä kuuluviin.

Yhteistyötä halutaan lisää

Projekti ei ollut ainoastaan opettajien mieleen. Opiskelijatkin kokevat projektin avaavan ajatusmaailmaa.

- Mielenkiintoinen idea ja uskon että olisi tärkeää, että tällaisia projekteja järjestettäisiin useammin. On harmi, että taiteilijat tekevät kaikki omaa juttuaan, koska lopulta kaikki tekevät kuitenkin sitä samaa, käytämme vain eri metodeja, pohtii musiikkipedagogiopiskelija Orestis Willemen.

Opiskelijat kertovat saaneensa kurssista myös kannusta ja uskallusta tulevaisuuteen. Seuraavaa projektia ajatellen on helpompi lähteä kysymään yhteistyötä muilta opiskelijoilta, kun siitä on jo kokemusta.

Opiskelijat toivovat tällaisen työskentelyn tulleen jäädäkseen. He keksivätkin jo idean seuraavaan projektiin.

- Voisin tehdä jotain musiikkiin liittyvää ja kuvataiteen opiskelija voisi tehdä teatteria. Tavallaan, että me menisimme toistemme aloille ja katsottaisiin, mitä siitä syntyy, kun eri taiteen alaa kokeilee. Me katsomme kuitenkin ehkä taidetta vähän eri tavalla, oman lajimme sisältä, summaa teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelija Kerttu Pyy.