Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 9.2.2016
Monelle-kehittämistyö, työryhmä

Korkeakouluyhteistyötä Turussa

Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Åbo Akademi ovat aloittaneet sosiaali- ja terveysalalla yhteistyössä suunnitelmallisen kehittämistyön. Ensimmäisessä vaiheessa keskitytään koulutuksen kehittämiseen. Tuloksena syksyllä 2016 alkaa yhteinen moniammatillinen opintojakso.

Sosiaali- ja terveysalan palveluja käyttävät asiakkaat saavat harvoin kokonaisvaltaista hoitoa yhdeltä ammattiryhmältä. Pahimmassa tapauksessa asiakas on käynyt monella asiantuntijalla, mutta hän ei ole saanut asiaansa hoidettua.

Tähän halutaan muutos. Turun yliopisto, AMK ja Åbo Akademi aloittivat yhteistyön syksyllä 2015 Monelle – Monitieteisen koulutuksen, tutkimuksen ja palvelun kehittäminen –kehittämistyössä.

Kehittämistyössä ovat mukana yliopiston psykologian, logopedian ja sosiaalityön oppiaineet sekä lääketieteellisestä tiedekunnasta yleislääketiede, hammaslääketiede ja kansanterveystiede. AMK:sta ovat mukana monimuotokoulutuksesta ja ylemmästä AMK:sta fysioterapian, toimintaterapian ja sosiaalialan koulutus, Åbo Akademista psykologia ja logopedia.

-       Työn tässä vaiheessa on suunniteltu viiden opintopisteen laajuinen yhteinen moniammatillinen opintojakso, jonka teemana on neurologinen potilas, toteavat Monelle -koordinaattori Miia Tuominen Turun AMK:sta ja työryhmän puheenjohtaja, kehityspsykologian dosentti Riikka Korja Turun yliopistosta.

-       Kokoamme moniammatillista osaamista vaativia anonyymejä potilastapauksia mm. HYKS:stä, joista saamme erilaisia case-tapauksia opiskelijoiden työskentelyyn, kertoo dosentti, neuropsykologian erikoispsykologi Marja Laasonen.

Tavoitteena on asiakaslähtöinen yhteistyö

Erilaiset samaan tavoitteeseen tähtäävät työryhmät ovat edeltäneet Monelle-toiminnan alkua.

-       Nyt oli aika toimia. Keskitymme tässä vaiheessa koulutuksen kehittämiseen. Myöhemmin näemme mitä kaikkea moniammatillinen yhteistyö mahdollistaa. Myös moniammatillisen täydennyskoulutuksen ja palvelumuotojen kehittämisen tarve on ilmeinen, toteaa Korja.   

-       Sosiaali- ja terveysalojen ammatteihin tähtäävän koulutuksen tulee sisältää monitieteistä, moniammatillisen yhteistyön yhteistä opetusta ja oppimista, jatkaa sosiaalityön professori Leo Nyqvist.

-       Yhteistyö eri koulutusten ja tieteenalojen välisenä yhteistyönä tulee olemaan myös pedagogisesti mielenkiintoista, uutta meille kaikille, huomauttaa koulutus- ja tutkimuspäällikkö Pia Ahonen Turun AMK:sta.

Tavoitteena on kehittää moniammatillinen tiimityömalli, jossa tehdään asiakaslähtöisesti yhteistyötä yli ammattirajojen.

-       Moniammatillisten tiimien tarve on koko ajan kasvamassa erityisesti perusterveydenhuollossa, huomauttaa yleislääketieteen kliininen opettaja Jaana Franck.

Sosiaali- ja terveysalan uudesta yhteistyömallista eri korkeakoulujen välillä voitte lukea lisää maaliskuun lopulla Aurinkolaiva-lehdestä.