Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.5.2016
Pilvet

Aktivoivat oppimismenetelmät sairaanhoitajakoulutuksessa - flipped classroom, mobiilioppiminen ja digitaalisuus

Turun ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaopiskelijoilla oli syksyllä 2015 mahdollisuus valita koulutuksen suorittaminen erilaisia digitaalisia ja mobiilioppimisen menetelmiä hyväksikäyttäen. Ryhmään hakeutui 25 opiskelijaa, jotka muodostivat ns. Cloud-ryhmän Salon campuksella.

Kokemuksia uudenlaisesta tavasta on jo melkein vuoden ajalta. Sairaahoitajaopiskelijat Matti Supperi ja Kati Hurme-Leikkonen sekä hoitotyön opettaja Päivi Matikainen kertovat tuntemuksistaan.

Supperi oli heti valinnut tämän ryhmän opinnot, kun taas Hurme-Leikkosen valinta varmistui vasta myöhemmän esittelyn jälkeen. Kumpikaan ei ole katunut valintaansa. Matikainen 4 opettajan tiimin kanssa on kehittänyt tätä uusimuotoista sairaanhoitajakoulutusta.

Motivaatio ratkaisee

Monimuotoisessa opiskelussa oma ajankäytön suunnittelu on tärkeää. Oma vastuu ja motivaatio oppimisesta korostuvat ja toisten opiskelijoiden tuki on olennaista.

- Koulutus antaa riittävästi haastetta ja omaa tekemistä, mutta ohjausta saa tarvittaessa. Ennakkotehtävien avulla saa tunneista paljon enemmän irti, Hurme-Leikkonen kertoo.

- Valmentajien asenne ja auttamishalukkuus ovat hyvät. Tämä on turvallinen oppimisympäristö, hän jatkaa.

Supperi myöntää, että kun pienryhmä sitoutuu sekä miettii vastuut ja tavoitteet, homma toimii. Pienryhmien kokoonpano on myös tärkeää. Jos kemiat eivät toimi yhteen, ryhmä on parempi purkaa.

- Myös se, että asioita käsitellään monella tavalla, auttaa niiden omaksumisessa.

- Tietenkin oma innostus ja motivaatio ratkaisevat myös. Meillä on ollut pienryhmä, joka on työskennellyt hyvin yhteen, Supperi painottaa.

- Tekniikan kanssa tulee aina välillä ongelmia, mutta mitään suurempia tietoteknisiä valmiuksia ei tämä oppimismuoto edellytä, Supperi toteaa.

Käytettävää aikaa suhteessa tehtäviin tulisi miettiä opiskelijoiden mielestä tarkemmin. He toteavat, että ajan ja tehtävämäärän tulisi olla tasapainossa ja rytmitettynä eri aikoihin.

Tavoitteena digitietoisuuden lisääminen

Matikaisen mukaan opettajan rooli on opiskelijoiden oppimisen ja vuorovaikutuksen sekä ryhmän oppimisprosessien tukeminen. Opettajasta käytetään valmentaja-nimitystä.

- Valmentajien kokemukset uudesta tavasta opettaa ovat myönteiset ja motivoivat, mutta uusien menetelmien haltuunotto on vienyt aikaa runsaasti, Matikainen tunnustaa.

- Opiskelijoiden taito käyttää erilaisia digitaalisia menetelmiä on lisääntynyt ja asioiden itsenäinen tai yhteistoiminnallinen käsittely on tukenut omaa oppimista.

Koulutuksessa tavoitteena on tulevaisuuden sairaanhoitajan digitietoisuuden lisääminen, jonka osaamista tulevaisuudessa tarvitaan enenevässä määrin.

Oppimismenetelmissä hyödynnetään teknologiaa

Opintokokonaisuus on jaettu teemoihin, jotka etenevät saman oppimisprosessin mukaan

Koulutuksessa käytetään aktivoivia ja opiskelijakeskeisiä oppimismenetelmiä uutta teknologiaa käyttäen. Oppimisessa hyödynnetään ongelmalähtöistä, tapauspohjaista, ryhmälähtöistä ja käänteistä oppimista.

Digi- ja mobiilioppimisessa käytössä ovat muun muassa Skype, OneDrive, WhatsApp, YouTube ja Optima.

Teemat etenevät seuraavasti:

1. Virikeluento Out-Campus/In-Campus virittää ja motivoi opiskelijaa oppimiseen, asettamaan omia tavoitteita ja kysymyksiä oppimiselle ja kyseenalaistamaan oppimisteemaan liittyviä faktoja. Virikeluennon toteutus voi olla esimerkiksi nauhoitettu Skype-luento.

2. Omatreeni Out-Campus opiskelija tekee tehtäviä itseohjautuvasti käyttäen kirjallisuutta, verkkojulkaisuja, videoita jne. Reflektiopäiväkirjassa opiskelija arvioi omaa oppimistaan.

3. Ryhmätreeni Out-Campus opiskelijat tekevät tehtäviä, keskustelevat ja opiskelevat pienryhmässä apuvälineenä esimerkiksi Skype tai OneDrive.

4. Ryhmätreeni In-Campus käsitellään ja sovelletaan tehtävissä olleita tärkeimpiä asioita ja kysymyksiä yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Ryhmätreenin toteutustavat ovat purkutunti, harjoittelu luokassa, simulaatioharjoitus tai tutoriaalityöskentely. Oma digilaite otetaan mukaan (BYOD = bring your own device).

5.  Omatreeni Out-Campus opiskelija arvioi ja reflektoi omaa oppimistaan henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan avulla.

 In-Campus tarkoittaa oppimista koululla ja Out-Campus oppimista omavalintaisessa paikassa.Treeni on tarkoittaa harjoitus- tai oppimistilannetta. Omatreeni on opiskelijan yksilöllistä/itsenäistä  opiskelua. Ryhmätreeni tarkoittaa pienryhmässä tai isommassa ryhmässä tapahtuvaa oppimista.