Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.5.2016

Monikanavaisuuden mahdollisuudet

Ammattikielten ja -viestinnän yhdistys Proflang piti kevätpäiviään tänä vuonna Turun AMK:n Salon toimipisteessä BisnesAkatemian tiloissa. Kevätpäivien teemana oli monikanavaisuuden mahdollisuudet. Keynote-puhujaksi Saloon saapui apulaisprofessori Kristina Edström KTH Royal Institute of Technologysta Tukholmasta.

Lehtori Pia Lindgren Turun AMK:sta toivotti vieraat tervetulleiksi kevätpäiville yhdessä Proflangin puheenjohtaja Sonja Holapan kanssa. Esitysten ja puheenvuorojen lisäksi ohjelmassa oli paneelikeskustelu, työpajoja, vierailu Salon elektroniikkamuseoon sekä illallinen Salon Seurahuoneella.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava ja Pia Lindgren, lehtori
Kuvat: Johanna Stenroos-Vuorio

Ratkaisevassa roolissa ovat opettajan pedagogiset taidot

Kristina Edströmin esitys käsitteli vanhojen perinteisten opetusformaattien kyseenalaistamista sekä uusia opetusmuotoja, jotka toimivat oppimisnäkökulmasta tehokkaammin – ilman, että se lisää opettajan työaikaa tai -määrää.

- Uudenlaisesta pedagogisesta osaamisesta ja ajattelutavasta on huomattavaa hyötyä myös digitaalisesti tuetun opetuksen kehittämisessä, muistutti Edström.

Proflangin nettisivustolla on ns. vinkkipalvelu, jossa opettajat jakavat vinkkejä onnistuneista opetuskokeiluista ja -käytänteistä.

- Kristinan innostavat vinkit tuntuivat suoraan ”kolahtavan” monelle ja menivätkin samantien vinkkipalstalle muidenkin kun kevätpäiville osallistuneiden nähtäviksi ja kokeiltaviksi, totesi Pia Lindgren.

Miten saadaan viestintä onnistumaan?

Turun AMK:n lehtorit Samuel Raunio ja Jussi Kokkola herättelivät kevätpäivien yleisöä pohtimaan sosiaalista mediaa ja sen käyttöä viestinnässä.

- Sosiaalisen median päivittäjän pitää olla aidosti kiinnostunut kertomistaan asioista. Silloin on paras mahdollisuus onnistua tekemässään viestinnässä, totesi Kokkola.

Keskeisinä asioina esiin nostettiin myös mm. se, että yleisö tulee tuntea myös sosiaalisessa mediassa ja että sisällöntuottamisen sijaan somessa arvostetaan tarinankertojia.

- Mistä seuraajan sielu väpättää, se on tärkeä tieto miten tahansa viestittäessä, Kokkola ja Raunio totesivat.

Kuuminta hottia ja siis tutustumisen arvoisia medioita somessa ovat tällä hetkellä ainakin SnapChat, erilaiset striimauksen tavat eli suorat verkkolähetykset sekä tubettaminen (YouTube).

 

Tärkeintä on ihmisten yhteen kokoontuminen

Päivillä kuultiin myös NordicID:tä, jonka Marketing Director Mirva Saarijärvi kertoi erään salolaisen yrityksen menestyksestä maailmalla. RFID-teknologiaa käyttävät monet suuret brändit, koska sen avulla datan keruu on nopeaa ja varmaa. RFID onkin yksi kanava, jota pitkin tieto ja viesti siirtyy.

Paneelikeskustelussa kuultiin vielä lisää erilaisia viestintätapauksia neljän eri ammattilaisen näkövinkkelistä. Yksi edustajista oli salolaisen kaupunkilehden päätoimittaja Pekka Mäenpää, joka muistutti, että hyvä journalismi käsittelee aina yksilön tarinaa.

Kevätpäivien ohjelma-anti oli monipuolinen. Aiheet vaihtelivat hankkeitten esittelystä integraatioon ja digiopettamiseen. Kielinä käytettiin suomea, ruotsia ja englantia.

Perjantain huippuodotettuna vierailijana kuultiin Kotuksen (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus) Mirja Nissistä, joka piti innostavan esityksen Kotuksen palveluista. Sanoilla on mahtava voima!

Päivät päätti Turun AMK:n koulutuspäällikkö Minna Scheinin, joka muistutti että kaikista digikanavista huolimatta tärkeintä on ihmisteen yhteen kokoontuminen, ajatusten vaihtaminen, kaikkien aistien käyttäminen esimerkiksi yhdessä maistuvalla illallisella

Salon Seurahuoneen buffén tuoksut, maut ja ulkonäkö toivat kaikille kokonaisvaltaisen hyvän olon.