Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.1.2014
Ihmeellinen lelukauppa

Ihmeellisessä lelukaupassa lelut heräävät henkiin sirkuksen keinoin

Turun AMK:n Taideakatemian ja Åbo Svenska teaterin yhteisproduktio Ihmeellinen lelukauppa on sanaton sirkusesitys koko perheelle. Esityksen taustalla vaikuttavat sirkustaiteilijat ja sirkuskoulutuksen opettajat, itsekin Taideakatemiasta valmistuneet Heidi Aho ja Jukka Grönfors. Heidi ohjaa ja Jukka on säveltänyt esityksen musiikin.

Idea Ihmeelliseen lelukauppaan lähti Taideakatemian sirkuskoulutuksesta vastaavalta lehtorilta Minna Karesluodolta. Sitten löytyi Léonide Massinen balettiteos, jonka pohjalta ideaa vietiin eteenpäin kehittämällä uusia hahmoja ja säveltämällä uutta musiikkia. Alkuperäisestä teoksesta säilytettiin muun muassa Henri de Toulouse-Lautrecin taiteeseen pohjautuva tyyli.   

– Lähdimme liikkeelle sirkusnumeroista ja Taideakatemian sirkusopiskelijoiden päälajeista. Jokainen on saanut olla mukana rakentamassa omaa hahmoaan. Kaikki on tehty itse musiikista numeroihin, Heidi Aho kertoo.

Lavalla lelut heräävät henkiin. Esitys noudattaa perinteistä sirkuksen kaavaa ja luvassa on soolo-, pari- ja ryhmänumeroita. Sirkuksen opiskelijoiden lisäksi numeroissa esiintyvät Taideakatemian nukketeatterin ja tanssin opiskelijoita.

Musiikkia sirkusnumeron mukaan

Sanattomassa esityksessä musiikilla on suuri rooli. Jukka Grönfors on säveltänyt kappaleet varta vasten jokaista numeroa varten. Musiikissa on otettu huomioon sekä erilaiset sirkusvälineet että numeroiden vaatimat, välillä erikoisetkin temponvaihtelut.

– On ollut hauska kokeilla, miten saa erilaiset ja välillä oudotkin jutut toimimaa, Grönfors sanoo.

Intron kanssa valmiita kappaleita syntyi yhteensä kolmetoista. Osassa on varioitu esityksen teemamelodiaa ja joukkoon mahtuu myös kuusiminuuttisia kappaleita. Sävellystyön lisäksi Grönfors soitti ja äänitti kaikki kappaleet itse kotistudiossaan.

– Oma instrumenttini on kitara. Siksi kappaleissa on paljon kitaraa, mutta löytyy sieltä myös koskettimia, kellopeli ja syntikalla varioituja orkesterisoittimia, hän summaa.

Tarkoituksena ei ollut säveltää lasten musiikkia, mutta pääsääntöisesti Ihmeellisen lelukaupan musiikki on iloista.

– Usein on helpompi tehdä surullisempaa musiikkia, joten tämä on ollut kiinnostava haaste, Grönfors sanoo.

Aho ja Grönfors ovat tehneet tiivistä yhteistyötä ja produktiosta onkin tullut yhtenäinen kokonaisuus. Musiikin lisäksi yhdessä on ideoitu esityksen äänimaisemaa. Kassan rahojen kilinää varten piti ryöstää säästöpossu ja luurankojen kolina syntyi lamppuja kolistelemalla.

Esitys oppimisen tukena

Ohjaajan ja opettajan roolissa Aho on saanut käyttää myös matematiikkaa, sillä aika on haluttu lavalla jakaa esiintyjien kesken oikeudenmukaisesti.

– Opettajan ja itsekin sirkusta opiskelleen näkökulmasta on tärkeää, että jokainen pääsee tekemään omaa päälajiaan yleisön edessä, Aho sanoo.

Hän on ohjannut sirkusta ennenkin, ÅST:n kokoisen ammattiteatterin lavalle. Ihmeellisessä lelukaupassa hän on halunnut antaa tilaa opiskelijoiden omille ideoille. Opiskelijoiden kädenjälki saa näkyä teoksessa ja usko omaan osaamiseen onkin ollut Ahon mielestä hienoa.

– Opiskelijat ovat itse parhaita asiantuntijoita siinä, mitkä heidän tempuistaan kannattaa tuoda yleisön eteen. Kun opiskelija saa ottaa vastuuta, hän myös motivoituu tekemiseen. Silloin tapahtuu oppimisessa etenemistä.

Ihmeellinen lelukaupan ensi-ilta ÅST:n Studiossa perjantaina 24.1.

Katso lisätiedot ja muut esitysajat täältä.