Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.3.2014

Yrittäjäasennetta korkeakoulutukseen Salosta

Yritykset odottavat työntekijöiltä oma-aloitteisuutta, hyviä tiimityö- ja projektityöskentelytaitoja sekä kykyä sopeutua muutoksiin. Lisäksi korostetaan yrittäjämäistä ja vastuullista asennetta työhön.

Miten näitä taitoja voidaan opettaa? Luovuutta, riskien ottamista ja epävarmuuden sietämistä on vaikea oppia ainakaan perinteisen opettajajohtoisen opetuksen menetelmin. Erityisesti korkeakouluopetuksessa kaivataan uutta lähestymistapaa, joka rohkaisee aktiiviseen ja osallistuvaan oppimiseen.

BisnesAkatemia – yrittäjyyden ympäristö

Turun ammattikorkeakoulun Salon toimipisteessä on vuodesta 2000 lähtien toteutettu harjoitusyritystoimintaa liiketoimintaosaamisen ja yrittäjyyden perusasioiden oppimisessa. Oppimisympäristönä ja opetuksen kehyksenä toimii BisnesAkatemia. Siellä opiskelu tapahtuu perinteisen luento-opetuksen sijaan opiskelijoiden muodostamissa monialaisissa pienryhmissä, tiimiyrityksissä. Opettajan roolina on toimia valmentajana ja oppimisen tukijana.

BisnesAkatemiassa opiskellaan projektiluontoisesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa yritysten ja organisaatioiden kanssa.Rennossa ympäristössä tapahtuva opiskelu innostaa ja aktivoi nuoria parhaiten.

– BisnesAkatemia on oppimisympäristö, joka perustuu projektityöhön ja tiimioppimiseen. Perinteisestä lukujärjestyksestä on luovuttu ja oppimisprosessissa ovat mukana myös ulkoiset asiakkaat, kertoo Turun AMK:n liiketalouden koulutusohjelman lehtori ja BisnesAkatemian valmentaja Jaana Kallio-Gerlander.

Yksi esimerkki ulkoisille asiakkaille tehdystä oppimisprosessista on salolaiselle parturi-kampaamo Tanglelle tehty Case Mystery Shopping, jossa opiskelijat pyrkivät havainnoimaan asioita, joita yritys voisi toiminnassaan jatkossa kehittää ja parantaa.

– Opiskelijat kävivät anonyymisti asiakkainamme. He hoitivat koko projektin hienosti; tarttuivat kehittämisajatukseeni messuilla, räätälöivät kaiken meille sopivaksi, pitivät yhteyttä pitkin matkaa sekä raportoivat tulokset asianmukaisesti, iloitsee parturimestari-yrittäjä Sari Spännäri parturi-kampaamo Tanglesta.

Opiskelija osallisena

Yksi BisnesAkatemia-mallin lähtökohta on opiskelijakeskeisyys. Opiskelijat osallistuvat oman oppimisensa suunnitteluun ja opetussuunnitelmatyöhön mentorointimallin avulla. Vuoden BisnesAkatemia-uran jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus kouluttautua tutoriksi, joka auttaa uusia opiskelijoita kouluun ja opiskeluun liittyvissä asioissa.

BisnesAkatemiassa opiskelijat haastetaan mukaan myös arviointiin: opiskelijat toteuttavat itsearviointeja ja vertaisarviointeja, minkä lisäksi tutorit osallistuvat tutoroimansa ryhmänsä arviointiin. Kaikki opiskelijaryhmät käyvät myös kehityskeskustelun tutorinsa ja opettajavalmentajansa kanssa. Oman oppimisen jatkuva arviointi edistää opiskelijan metakognitiivisten taitojen lisäksi myös opiskeluun sitoutumista ja opiskelumotivaatiota.

– Opiskelu on antanut minulle käytännön työelämävalmiuksia, kehittänyt paineensietokykyä sekä valmiuksia itsenäiseen työhön, kertoo tiimiyritys-Meilossa työskentelevä opiskelija Antti Hirvonen.

– Parhaita päiviä ovat olleet ne, kun on oivaltanut jotain, joka on vienyt projektia eteenpäin. Siinä samassa on tapahtunut oppimista, Hirvonen jatkaa.

Yhteisopettajuutta yhteisessä ympäristössä

BisnesAkatemia-malli on tiivistänyt opettaja-valmentajien yhteistyötä ja perinteiset oppiainerajat ovat hälvenneet.

– Opettajien tiimissä on mukana 4 - 5 valmentajaa, joilla on vastuu opiskelijatiimeistä. Arkipäivän vuorovaikutus on tiiviissä opiskeluympäristössä välitöntä, ja yhteistyötä syntyy opettajien välillä luonnollisesti, kertoo Jaana Kallio-Gerlander.

Opiskelijoiden muodostamassa tiimissä valmentaja oppii tuntemaan opiskelijat hyvin. Tiivis yhteistyö edistää lisäksi turvallisen oppimisympäristön muodostumista ja näin myös opiskelijoiden välinen yhteistyö on luontevaa.

BisnesAkatemia-mallia kehitetään jatkuvasti, sillä paitsi oppimisympäristöt, myös opetussuunnitelmien sisällöt ja opiskelumenetelmät muuttuvat.

– Tällä hetkellä mm. etä- ja mobiilioppiminen ovat ajankohtaisia teemoja. Lisäksi toivoisimme jatkossa lisää yhteistyötä alueen yritysten ja yhteisöjen kanssa, pohtii Kallio-Gerlander.

YVI - uusien menetelmien laboratorio

Turun ammattikorkeakoulu on mukana Turun yliopiston, Turun normaalikoulun koordinoimassa YVI-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on kehittää yrittäjyyskasvatuksen metodeja, koota opetusmateriaaleja sekä tuottaa kansainvälistä yrittäjyyskasvatukseen liittyvää tutkimustietoa. Projektissa on myös luotu uudenlainen yrittäjyyskasvatuksen virtuaalinen oppimisympäristö.

YVI-hanketta koordinoi Turun yliopisto, Turun normaalikoulu ja sitä rahoittavat Euroopan Sosiaalirahasto, Opetushallitus, Kerhokeskus - koulutyön tuki ry., Turun Seudun Kehittämiskeskus ja Työ- ja elinkeinoministeriö. Lisätietoja hankkeesta:  www.yvi.fi