Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.3.2014
Minna Teittinen ja Ida Pajamäki

Nyt valmennetaan uteliaita asiantunnistajia

Moni opettaja on muutosmyllerryksen edessä, kun Turun AMK:n valtionrahoitus vähenee. Tulokset painavat opetussuunnitelmassa, ja opettajan pitäisi olla valmis työskentelemään monialaisesti korkeakoulun sisällä sekä samalla verkostoitua ulospäin.

Teksti ja kuvat: Veera Säilä, journalistiopiskelija

Turun Tyttöjen Talon® uusien tilojen ikkunoita mittaillaan. Ikkunoihin kaivataan mainosteippauksia. Mainostoimisto Gurun nuoret naiset ovat tulleet paikalle kirjaamaan ylös asiakkaan toiveita.

Tilanne on Turun ammattikorkeakoulun mainosalan opiskelijoille tuttu esimerkki työelämän asiakasatapaamisesta. Guru on toiminut AMK:ssa mainostoimistona jo vuodesta 2002. Alusta alkaen vaihtuvaa opiskelijatiimiään on ollut tukemassa vastaava opettaja Minna Teittinen.

– Kyllähän se kieltämättä koko ajan tuolla takaraivossa tavallaan kummittelee, että miten saadaan opiskelijoita etenemään, ja että ne tavoitteet saavutettaisiin, tunnustaa Teittinen.
Hän on kuitenkin luottavainen. Tietynlainen taloudellinen ajattelu ja liike-elämän pelisäännöt ovat hänelle tuttuja edellisestä työstä.

Opettaja vai valmentaja?

Teittisen puheesta huokuu nykypäiväinen työote. Gurussa hommia tehdään tiiminä, ja suhde opiskelijoihin on läheinen. Teittinen kuvailee työotettaan kuin urheilutiimin valmentaja:

– Välillä täytyy vähän työntää ja välillä vähän vetää, mut se maali on vaan saavutettava. Siitä ei tingitä.

Yksi osa muuttuvaa opettajuutta on ohjata opiskelijoita näkemään mitä he osaavat, ja auttaa heitä löytämään heille parhaat tavat oppia. Tavoitteet saavutetaan osatavoite kerrallaan.

Vastuusta motivaatiota

Vaikka työ on todellista asiakastyötä, on vastuuta silti helppo jakaa opiskelijoille.

– Vastuu ei luo paineita. Taustalla on aina henkilö, johon voi tukeutua, vakuuttaa Gurussa yhteyspäällikkönä toimiva liiketalouden opiskelija Ida Pajamäki.

Vastuu tuo myös valtaa. Sitä kautta se motivoi opiskelijaa tekemään omia ratkaisujaan. Opettajan ei tarvitse olla huolissaan siitä eteneekö projekti ja saako asiakas haluamansa. Opettajalle on tärkeä taito osata valita jokaiseen projektiin oikeat henkilöt.

Aitous on avainsana

Turun Tyttöjen Talo tilasi ikkunateippaukset Gurusta, sillä he halusivat tukea mainosalan opiskelijoita.

– Suhtaudun heihin niin kuin mihin tahansa mainostoimistoyhteistyöhön, toteaa Turun Tyttöjen Talon johtaja Annika Sabell.

Juuri tätä työelämän oppimisympäristö vaatiikin toimiakseen - aitoutta. Teittinen huomauttaa, että asiakkaalta toivotaan sitoutumista ja aktiivista palautteen antoa. Myös Pajamäki vahvistaa, että Gurussa opiskelu tuntuu aidolta työltä. Oikeat asiakastilanteet ovat erityisesti kehittäneet vuorovaikutus- ja organisaatiotaitoja.

Rakenteet uusiksi

Haastavinta Teittisen mukaan muutoksessa on hallintatöiden lisääntyminen ja tehokkuuden ylläpitäminen pienemmillä resursseilla. Tästä syystä koko rakennetta ja opetusmenetelmiä tulee tarkastella uudelleen. Opiskelijoiden ohjaukseen pitää olla aikaa. Käytännössä se tarkoittaa itsenäisten tehtävien lisäämistä. Tehtävät pitää tehdä todella motivoiviksi ja opiskelijan kehitystä tukeviksi. Tehtävissä eteneminen tulee porrastaa niin, että opettaja on välivaiheissa tukena.

– Yksin ei voi jättää, silloin moni jää sinne matkalle, varoittaa Teittinen.

Nyt kysytään kehityshaluisia verkostoitujia

Opettajien tulee ymmärtää, että kyseessä ei ole vain AMK:n muutos, vaan koko yhteiskunnan rakenne on muuttunut.

– Ei me olla irrallaan tästä ympäröivästä yhteiskunnasta ja elinkeinoelämästä, huomauttaa Teittinen.

Opetuksessa tulee huomioida kaikki ajankohtaiset tapahtumat paikallisesti ja globaalisti. Opiskelijalla tulee olla kyky ymmärtää ja hallita oma alansa laaja-alaisesti sekä pitää yllä uteliaisuus.

– Se, että ollaan asiantuntijoita, on nykypäivänä aika paljon luvattu. Asiantunnistaja on realistisempi, pohtii Teittinen.

Teittinen pitää positiivisen näkökulmansa loppuun asti:

– Ei tämä nyt niin merkillinen muutos ole. Se tuo vaan mielenkiintoisen lisän.

Työelämätaitojen tulevaisuus

Teittinen suosittelee kehittämään työelämän aitoja oppimisympäristöjä muillakin aloilla. Erityisesti siitä on hyötyä niillä aloilla, joissa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä. Opiskeluaikana saatu kokemus helpottaa suuresti opiskelijaa siirtymään opinnoista työelämään.

Gurussa kehitys ei ole myöskään pysähtynyt. Seuraava askel on laajentaa mainonnansuunnittelusta viestinnänsuunnitteluun.