Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.6.2014

Työntekijän opiskelusta hyötyy koko työyhteisö

Opiskelutehtävien linkittäminen työelämään vahvistaa opiskelijan ja työyhteisön yhteistä osaamista. Tätä työnantajien kannattaisi enemmän hyödyntää miettimällä hyviä kehittämiskohteita ja joustamalla opiskelevan työntekijän työajoissa.

Tuire Virtasen työnantaja, Katrin Palvelukoti Oy, osasi käyttää hänen opiskeluaan työyhteisön kehittämisessä loistavasti hyväksi. Tuirea kannustettiin opiskeluun, mikä lisäsi hänen omaa motivaatiotaan ja jaksamistaan.

Miksi juuri sosiaalialan koulutukseen?

Katri opiskeli sosionomiksi (AMK) valmistuen jouluna 2007. Ylemmän sosionomitutkinnon opiskeluista hän valmistui keväällä 2011. Aikaisemmalta ammatilta hän on fysioterapeutti, erikoisalana neurologia.

– Jatkuvat kunta-alan vyönkiristämistoimenpiteet veivät kaiken mehun työyhteisön jaksamisesta ja työn suunnittelusta. Siksi mietin muuta ja ajauduin perhekotiin ensin puolipäiväiseksi ja lokakuusta 2005 kokopäiväiseen työhön, kertoo Virtanen.

– Halusin ehdottomasti täydentää osaamistani sosiaalialalle, ja siinä lastensuojeluun, hän jatkaa.  

Hänen työnsä perhekodissa on ollut aikataulullisesti vaihtelevaa. Alkuun hän teki lähinnä perhekotivanhempien lomien ja viikkovapaiden sijaisuuksia.

– Oma työni on näin mahdollistanut niin opiskelun kuin myös perhe-elämän, Virtanen toteaa.

– Työn tekeminen ja opiskelu oli kyllä haasteellista, vaikkakin palkitsevaa. Tein kaikki opiskeluun liittyvät etätehtävät ja muut työt omaan työyhteisööni liittyen, joten se kannusti ja vahvisti liittymistä työelämälähtöisyyteen, hän muistelee.

Virtanen teki kaikki opiskeluun liittyvät työharjoittelut ilman hyväksilukua, ja se olikin hänen mielestään hyvä asia. Hän sai mahdollisuuden tutustua useaan eri toimintaympäristöön ”opiskelijan silmin”.

– Oma asenne aikuisopiskeluun on mielestäni se tärkein kannustus ja motivaattori jaksamisessa. Se, että huomaa opiskelun ja työn yhteyden, vastavuoroisuuden esimerkiksi tehtävien tekemisessä ja niiden hyödyntämisessä omassa työyhteisössä, hän miettii.   

Osaamista työyhteisöön

Tehtävien linkittäminen omaan opiskeluun ja sitä kautta työelämään vahvisti Virtasen ja työyhteisön yhteistä osaamista. Kun yritys ja työnantajat ovat itse kehitysmyönteisiä, auttaa se myös hankkeiden läpiviemistä työyhteisössä.

Virtasen opintojen kautta on tullut runsaasti menetelmäosaamista työyhteisöön, jopa niin, että koko työyhteisölle hankittiin yhteinen kehittämishanke menetelmäosaamisen hyödyntämisestä perhekodin työssä.

Virtanen on vastannut perhekodin kilpailutushankkeisiin liittyvästä suunnittelusta ja vastaamisesta.

– Mielelläni olenkin tehnyt ja keskittynyt myös niin sanottuihin ”vaativiin” asiantuntijahaasteisiin lasten ja nuorten kanssa toimimisen ja touhuamisen lisäksi.

– Perhekodin laadun hallinta ja kaikki siihen liittyvät arvioinnit ovat myös itselleni mieluisia työtehtäviä, ja omaa osaamisaluettani. Perhekodin laatuhankkeet, kehittämissuunnitelmat, niiden arvioinnit ovat minun vastuullani.

Tällä hetkellä hän täydentää omaa pedagogista ammatillista opettajuutta. Ammatillisen opettajapätevyyden hankkiminen on nyt ainakin tällä hetkellä hänelle se vihonviimeinen opiskelun lopetus.

Vinkit uusille opiskelijoille

Oman työn ja opiskelun aikatauluttaminen on tärkeää. Myös se, että hyväksyy sen tosiasian omassa opiskelussa, että kaikki asiat eivät ole itselle niitä tärkeitä ja täysillä opiskeltavia. Omaa toimintaympäristöä voi hyödyntää parhaiten linkittämällä oman työn opiskeluun ja niihin liittyviin tehtäviin.

Motivaatio uuden oppimiseen on tärkeää, sekä se miten voi olla omassa työssään asiantuntijana ja näin hyödyntää osaamistaan.

– Vertaisyhteistyöstä on ollut myös itselleni hyötyä. Opiskelukaverit ja heidän osaamisensa myöhempi ”hyötykäyttö” tarvittaessa on ollut tärkeää.

– Omat opettajat ovat olleet itselleni tärkeitä, heidän kanssaan olen edelleen tekemisessä ja nytkin AMK:ssa opettajaharjoittelussa, Virtanen lopettaa haastattelun.