Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.3.2014

Alueen tukena – palveluksessanne Turun AMK

Perinteisesti tunnetun korkeakouluopetuksen lisäksi Turun AMK:ssa tehdään soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä, joka tähtää Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinoelämän tarpeiden huomioimiseen ja koko alueen kehittämiseen.

Salo ICT 2014 –messuilla ammattikorkeakoulun osaamista ja yhteistyömuotoja esiteltiin kiinnostuneille.

3D-mallinusta liiketoiminnan tueksi, hyötypelejä hyvinvointia tukemaan, tietotekniikka-apua alueen yritysten käyttöön, korkeakouluopetusta moderneissa bisnesmäisissä ympäristöissä ja paljon muuta Turun AMK:sta!

Peliteknologiat liiketoimintaa tukemaan

Turku Game Lab on Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston innovointiympäristö pelinkehityksestä kiinnostuneille. Labissa tehdään monenlaisia, eri tarkoituksiin kohdennettuja hyötypelejä.

 – Viihdepelien lisäksi Turku Game Labissä toteutettavilla peleillä palvellaan myös alueen yrityksiä. Monilla on tarpeita peliteknologioiden hyödyntämisessä ja soveltamisessa omassa liiketoiminnassaan, ja tässä me voimme auttaa, kertoo Turun AMK:n projektipäällikkö Marika Säisä.

Yksi mielenkiintoinen esimerkki Labin hyötypeleistä oli tapahtumassa esillä ollut, Industry Simin ja Game Labin yhteistuotoksena kehitetty, opetuskäyttöönkin sopiva 3D-mallinnettu hiilivoimala. Ideana toteutuksessa on, että hyötypeliä pelaten on mahdollista kokeilla ja havainnoida erilaisia vaihtoehtoja siitä, mitä tapahtuisi, jos tällaisessa voimalassa jokin menisi todellisuudessa pieleen.

– Meillä on laajaa osaamista 3D-mallintamisesta ja kokemuksia hyötypelien soveltamisesta yritystoiminnan kehittämisprojekteissa, toteaa Säisä.

Hyvinvointia hyötypeleistä

Turun AMK:ssa tuotetaan monenlaisia ratkaisuja, joilla tähdätään kansalaisten elämänlaadun, hyvinvoinnin, terveyden sekä toimintakyvyn parantamiseen. Erilaisilla hyvinvointi- ja peliteknologian sovelluksilla, järjestelmillä ja toimintaprosesseilla on mahdollista tukea hyvää elämänlaatua.

Elina Kontio on Turun AMK:n hyvinvointi- ja peliteknologia -tutkimusryhmän vetäjä. Hän kertoi ständillä vierailleille kuulijoille hyötypelien mahdollisuuksista ihmisten hyvinvoinnissa.

– Pelit ovat nykyään paljon muutakin kuin vain viihdetarkoitukseen kehitettyjä. Meillä on runsaasti hyviä kokemuksia siitä, miten pelien avulla kyetään vastaamaan ihmisten hyvinvoinnissa oleelliseen ennalta ehkäisyyn ja itsehoitoon, kertoo Kontio.

– Esimerkkinä voisin mainita vaikkapa Gamified Solutions for Healthcare-projektimme, jossa tarkoituksena on edesauttaa ikääntyvien kotona asumista, jatkaa Kontio edelleen.

BisnesAkatemia - substanssia ja yrittäjähenkisyyttä

BisnesAkatemian (BA) osastolla kerrottiin Salossa tarjottavasta korkeakouluopetuksesta, jossa keskeistä on projektiluontoisuus sekä jatkuva vuorovaikutus yritysten ja organisaatioiden kanssa.

– BisnesAkatemia antaa opiskelijoille substanssiosaamisen lisäksi taidon tehdä työtä yrittäjähenkisesti, vuorovaikutuksessa alueen yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, kiteytti ajatuksensa Kenneth Sundberg, itse toisen vuoden BA-opiskelija.

Sundbergin lisäksi BisnesAkatemian toimintaa messuständillä olivat esittelemässä Samuli Baarman, Mikko Saarikumpu, Merita Eriksson sekä Eveliina Innilä.

On mahtavaa saada alusta alkaen tehdä oikeita toimeksiantoja oikeille toimijoille. BisnesAkatemiassa oppii tekemään bisnestä! mietti Baarman opiskelunsa huippupuolia.

Pk-yrityksille apua tietotekniikkaongelmissa

Edellä kerrottujen yhteismuotojen lisäksi oli tarjolla vielä ICT-portti – apu pk-yrityksille, kun niissä painiskellaan tietotekniikkaongelmien parissa:

ICT-portti auttaa Varsinais-Suomen alueen pk-yrityksiä tietotekniikan hyödyntämisessä laajasti.

– Erilaisia yhteistyömme muotoja ovat mm. tuki ja koulutus esimerkiksi sähköpostiin, tietoturvaan tai työn ja tietotekniikan yhteensopivuusongelmiin liittyvissä asioissa, toteaa Marika Säisä.

Salon Astrum-keskuksessa väki pääsi 20.3. tutustumaan kattavaan annokseen paikallista ICT-osaamista, kun Salo ICT 2014 –messut pyörähtivät käyntiin. Paikalla Astrumissa oli niin yrityksiä kuin oppilaitoksia kertomassa omasta tarjonnastaan ja osaamisestaan. Messujen lisäksi tilaisuuden yhteydessä oli ICT-rekrytapahtuma, tulevaisuusseminaari sekä metallifoorumi.

Tutustu Bisnesakatemiaan! ICT-portti Turku Game Lab