Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.6.2021

Master School: Taidealan asiantuntija vahvistaa vuorovaikutusta

Taiteilijan yhtenä tehtävänä on löytää keinoja, joilla voidaan vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin, näkee taiteilija-kehittäjä Krista Petäjäjärvi. Työkalut oman osaamisen vahvistamiseen löytyvät Master School -opinnoista.

– Tämä ei itse asiassa ole minulle ollenkaan se tutuin ympäristö, naurahtaa Krista Petäjäjärvi Köysiteatterin näyttämöllä. – Olen sielultani enemmän performanssitaiteilija.

Olemme kiertäneet Turun AMK:n Taideakatemian tiloja ja päätyneet teatterilavasteiden keskelle. Salin ulkopuolella, nukketeatterin nukkejen katseiden alla, harjoittelevat tanssinopiskelijat. Taidetta syvään hengittävä korkeakoulu houkutteli alun perin teatteri-ilmaisun ohjaajaksi valmistuneen Kristan suorittamaan Master School -opintoja Turkuun.

– Tavoitteenani oli saada ylempi korkeakoulututkinto ja vahvistaa asiantuntijuutta. Halusin myös saada tutkinnon, joka jatkaisi luontevasti oman osaamiseni polkua.

Ja täältä se löytyi, Turun AMK:n Taideakatemiasta.

Yhdessä kohti omaa asiantuntijuutta

Maailma elää jatkuvassa muutoksessa. Kulttuurialan Master-opinnot vastaavat muutoshaasteeseen antamalla opiskelijalle valmiudet toimia osana monipuolista ympäristöä ja työryhmää.

Omia vahvuuksia tunnistetaan oppimis- ja kehittämistehtävien sekä ryhmätöiden avulla.

– Taidealalla työskentely on usein hyvin itsenäistä. Siksi etenkin kollegiaaliset keskustelut olivat merkittävässä osassa omaa oppimistani. Master-opinnot ovat hyvä mahdollisuus syventyä isojen ammatillisten aiheiden äärelle, Krista pohtii.

Opinnot antavat välineitä kehittää ja ymmärtää taiteellisia prosesseja myös tieteellisessä kontekstissa. Krista kokee tällä olevan rikastava vaikutus paitsi omaan opiskeluun myös taiteen tutkimukseen.

– Master-opintojen aikana suhde taiteen traditioihin, ilmiöihin ja sen erilaisiin juuriin vahvistui. Lisäksi opinnot pakottivat astumaan mukaan tieteelliseen keskusteluun. Tämä oli haastavaa, mutta tärkeää, hän toteaa.   

Taide ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen käsikkäin

Master-opinnoissa keskitytään erityisesti oman osaamisen tunnistamiseen. Krista kertoo löytäneensä itsestään asiantuntijan, joka edistää taiteen ja organisaatioiden välistä vuorovaikutusta.

– Koen olevani sillanrakentaja, joka yhdistää taiteen ja yhteiskunnallisen kehittämisen. Toisaalta toimin itse myös taiteilijana työyhteisöissä, joissa tavoitellaan muutosta, hän täsmentää.

Opintojen aikana Krista aloitti läänintaiteilijana Taiteen edistämiskeskuksessa. Opinnäytetyö käsittelee kehittämistyötä, jota hän on tehnyt läänintaiteilijan roolissa.

– Se on kunnianhimoinen opinnäyte taiteilijan asiantuntijuuden välittymisestä. Aihe, josta ei ole vielä paljon kirjoitettu.

Yhteiskunnan uni on portti mahdollisuuksiin

Takaisin Turun AMK:n Taideakatemiaan ja tähän päivään. Kuinka Master-tutkinnon suorittanut taiteilija-kehittäjä näkee osaamisensa vastaavan nykyajan haasteisiin ja kulttuurityöelämän tarpeisiin?

Claes Andersson on sanonut taiteen olevan yhteiskunnan uni. Myös minä koen, että voimme taiteen avulla käsitellä kokonaisvaltaisemmin meitä kohtaavia kriisejä. Luova ajattelu on välttämätöntä inhimilliselle selviytymiselle. Juuri nyt ilmastokriisi vaatii meiltä uudenlaista ajattelua ja toimintaa, hän pohtii.

Ajatusten kulkiessa kohti tulevaisuutta, alkaa puheessa painottua myös yhdessä tekemisen voima. 

– Haluan luoda tulevaisuutta, jossa on rohkeutta, kykyä ja vapautta tehdä asiat toisin. Kun luovumme kankeista kaavoistamme ja hakeudumme uusiin yhteistyömuotoihin, voimme löytää maailmaan syvempää merkityksellisyyttä, Krista kiteyttää.

Tutustu Turun AMK:n Master Schoolin koulutuksiin