Sivu päivitetty 23.4.2019

Digitaalinen markkinointi tutuksi

Tradenomin opinnot jäivät aikanaan perhesyistä kesken yrittäjä Airi Turtalta. Tänä keväänä hän päätti sukeltaa suoraan digiosaamiseen. Oma siivousalan yritys tarvitsi vähän buustausta. Avoimessa AMK:ssa pyörii parhaillaan digitaalisen markkinoinnin koulutus, missä hän on saanut jo monta oivallusta.

– Parasta on, että oppii alan sanastoa ja tietää esimerkiksi mitä hakukoneoptimoinnilla ja algoritmeillä tarkoitetaan. Jatkossa on helpompi ostaa asiantuntijoilta digipalveluita, kun puhuu samaa kieltä, toteaa Kotisiivous Airin toimitusjohtaja Airi Turta.

Säännölliset kotisiivoukset ovat alalla yhä yleisempiä, koska asiakkaat haluavat säästää aikaansa muuhun kuin siivoukseen ja ikkunoidenpesuun. Myös lahjaksi annetaan kotisiivouksen lahjakortteja tai tilataan iäkkäille vanhemmille säännöllistä siivousapua. Alan kilpailu on kuitenkin kovaa.

– Kaikki työssäni perustuu luottamukseen, sillä oma koti on jokaiselle hyvin henkilökohtainen asia, sanoo Airi Turta.

Markkinointi tahtoo usein jäädä tekemisen jalkoihin. Talvella Airi ajatteli, että voisi paremminkin markkinoida yritystään. Kotisiivous Airi on toiminut jo yli kolme vuotta. Ehkä hän voisi laajentaa, työllistää kokopäiväisesti muita ja saada uusia asiakkaita, hän mietti.

Nyt Airi on tilannut yritykselleen logosuunnittelun ja haaveilee omista työasuista ja autotarroista. Yritystoiminta kun yksinkertaisesti edellyttää markkinointia ja mainontaa, sitä koulutuskin on vahvistanut.

– Olen aivan innoissani näistä opinnoista. Voin todellakin suositella tätä koulutusta kaikille pienyrittäjille. Meillä on hyvät opettajat, joten luennoilla on ollut ilo istua. Koko ajan oppii jotain uutta. Monena iltana olen ihmetellyt, että joko kello on todellakin kahdeksan ja on kotiinlähdön aika, naurahtaa Airi.
 

Teksti ja kuva: Anne Kuusisto