Sivu päivitetty 30.4.2019

Taideakatemialaiset menestyivät elokuvakoulujen pitchaus-tapahtumassa

Torstaina 25.4.2019 järjestettiin Suomen elokuvasäätiön Kino K-13:ssa Helsingissä ensimmäinen elokuvakoulujen lopputöiden pitchaus-tapahtuma PITCH2019. Turun AMK:n Taideakatemian elokuvaopiskelijat putsasivat palkintopöytää – 11 palkinnosta neljä tuli Turkuun.

Kuva: Jouko Seppälä

PITCH2019-tapahtumaan osallistuneet koulut olivat Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos, Arcada, Metropolia, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia.
 
Elokuvakoulujen konsortion, Suomen elokuvasäätiön, Yleisradion ja AVEK:in tavoite on ollut elokuvakoulujen yhteisellä opinnäytetyöelokuvien pitchaus-tilaisuudella tiivistää elokuvakoulujen välistä yhteistyötä, mahdollistaa työryhmien muodostuminen yli koulurajojen, luoda foorumi opiskelijoista tekijyyteen astuvien ja ammattikentän kohtaamiselle sekä tarjota lisätukea potentiaalisimmille opinnäytetyöelokuvatuotannoille ja käsikirjoituksille, kertoo Taideakatemian kuvauksen opettaja Marko Luukkonen.
 
Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun elokuvakoulut esittelivät yhdessä lopputyöelokuvia ja kouluista valmistuvia elokuvantekijöitä rahoittajille ja tuotantoyhtiöille sekä alan muille toimijoille. Yhteistyökumppaneina mukana olivat Suomen elokuvasäätiö, Yle, AVEK, Nordisk Film, Valofirma, Angel Films, Elokuvakonepaja Mutanen, Meguru, Kalevalastudio, Post Control, Film Tampere ja West Finland Film Commission.

Järjestyksessään ensimmäinen PITCH2019 -tapahtuma oli menestys ja saavutti tavoitteensa. Tapahtumasta tehdään jatkuva. Merkittävintä on, että valmistumista lähestyvät opiskelijat ja elokuva-alan ammattilaiset kohtasivat rakentavassa ja inspiroivassa hengessä. Uskon, että koulumme elokuvaopiskelijoiden menestys kovatasoisessa tapahtumassa valaa merkittävien resurssipalkintojen lisäksi runsaasti uskoa tulevaan. Palkintojen myötä annetut lupaukset tulevasta on lunastettava upeina opinnäytetyöelokuvina keväällä 2020! sanoo Luukkonen.

Opiskelijat saivat roppakaupalla tukea, intoa ja itseluottamusta

Pitchaus-tilaisuudessa oli kaksi sarjaa: lopputyökäsikirjoitusten käsikirjoittajasarja sekä alle 30-minuuttisten lopputyöelokuvaprojektien työryhmäsarja. Kaikki mukana olleet hankkeet ovat elokuvakoulujen päätuottamia lopputyöelokuvia. Elokuvakouluilla oli omat sisäiset karsinnat, joiden jälkeen elokuvakoulujen konsortion valintaraati päätti lopullisista tapahtumaan valituista hankkeista. Taideakatemiasta mukana oli kolme lopputyöprojektia. Scifi-lyhytelokuva Pari asiaa mustista aukoista voitti Ylen ennakko-osto ja Valofirman 3000 euron kalustopalkinto kategoriat.

Jännitti kyllä hirveästi, sillä taso oli korkea, kun kaikki parhaat olivat mukana. Mutta se oli enemmän sellaista hyvää jännitystä kuin huonoa. Menimme kisaan avoimin mielin ja sillä ajatuksella, että tämä on meidän hommamme ja haluamme tosissaan tehdä sen. Aito innostus varmasti välittyi, sanoo elokuvan ohjaaja Anna Saario.

Saarion mukaan työryhmä lähtee nyt todella hyvillä fiiliksillä kohti tuotantoa. Itse tapahtumasta jäi palkintojen lisäksi käteen paljon muutakin.

Oikeastaan osallistuminen oli hienoin juttu. Tapahtuma oli mieletön tilaisuus verkostoitua, ja tuli juteltua paljon alan ihmisten kanssa. Olisin ollut todella tyytyväinen, vaikka emme olisikaan menestyneet, jatkaa Saario.

Toinen kaksi palkintoa kahminut Taideakatemian tuotanto oli cyper punk –henkinen iHuman. Ohjaaja Satu-Lotta Ranniston mukaan ennen pitchaus-päivää osallistujille järjestetty kaksipäiväinen pitchaus-valmennus antoi hyvät valmiudet menestyä h-hetkellä.

Testattiin pitchin pituutta ja viilattiin sisältöä. Ammattituottajien johdolle vedetyt treenit valoivat uskoa, ja varsinaisessa pitchissä olo oli jopa melko levollinen. Vaikka meillä on tosi kunnianhimoinen projekti, niin pystyimme vakuuttamaan, että meillä on motivaatiota ja taitoa tehdä se, kertoo Rannisto.

iHuman-elokuva voitti jälkituotantopalkinnon. Elokuvan jälkitehostevastaava Jukka Kiiski sai palkinnon myöntäneen Post Control –firman edustajan kanssa pystyyn sen verran lennokkaan debatin, että palkinnon antaja halusi tukea projektia jälkitöiden lisäksi myös work flown suunnittelussa. Ohjaa Ranniston mukaan hihaan tarttuikin paljon tukea ja oppia.

Tämä oli todella merkittävä kokemus. Rahoittajat ja muut elokuvakoulut ovat olleet jotenkin kaukana. Nyt niistä tuli ihmisiä. Jatkossa on helpompi miettiä, miten tehdä vaikka rahoitushakemus ja kehen ottaa yhteyttä. Oli myös mukava tutustua muihin opiskelijoihin. Sain TAMKista yhden opiskelijan mukaan meidän tuotantoon, iloitsee Rannisto.