Sivu päivitetty 23.5.2019

Miten kiertotaloutta voidaan opettaa?

Tuore oppimateriaali tarjoaa käytännön menetelmiä kiertotalouden opettamiseen korkeakouluissa. Menetelmäopas on toteutettu kuuden ammattikorkeakoulun yhteistyönä.

Kiertotalous haastaa katsomaan elämäntapojamme uudella tavalla ja etsimään ratkaisuja monialaisesti. Perinteinen luokkaopetus ei välttämättä auta opiskelijoita yhdistämään oppimaansa käytäntöön.

– Kiertotaloutta kannattaisikin opettaa projektimuotoisten menetelmien avulla. Opiskelijat voivat esimerkiksi ratkaista yritysten konkreettisia ongelmia eli opiskella aidoissa yritystoimeksiannoissa, Inka Mäkiö selittää.

Menetelmiä kiertotalouden opettamiseen – opas ja työkalupakki (toim. Inka Mäkiö & Marketta Virta) sisältää menetelmiä kiertotalouden opettamiseen sekä menetelmiä tukevia työkaluja, kuten arviointimatriiseja, sopimuspohjia ja esimerkkiaikatauluja. Menetelmiä yhdistää monialaisuus, projektimaisuus ja työelämälähtöisyys, ja ne vaihtelevat vuorokauden mittaisista innovointitapahtumista koko lukukauden mittaisiin projekteihin.

Opas on tuotettu osana Sitran rahoittamaa #kiertotalous – uutta yritysyhteistyötä ja pedagogiikkaa kiertotalouden moduuliopintojen edistämiseksi -hanketta. Hanke on osa suurempaa Sitran hankekokonaisuutta, jossa kehitetään kiertotalousopetusta kaikille koulutusasteille.

Kolme testattua menetelmää

Oppaassa esitellään kolme menetelmää kiertotalouden opettamiseen. Ne voi ottaa käyttöön kuka tahansa opiskelijoiden kanssa työskentelevä taustasta riippumatta. Menetelmät on kehitetty korkeakouluille, mutta niitä voi käyttää myös esimerkiksi toisen asteen koulutuksessa. Kiertotalousosaamisen ohella menetelmät kehittävät myös tärkeitä työelämätaitoja, kuten ryhmätyö- ja kommunikointitaitoja sekä ongelmanratkaisukykyä.

Katso lyhyet videot menetelmistä:

Kiertotalouspolku
24h-innovaatioleiri
Tutkimuspaja

Oppaassa kuvatut menetelmät ovat olleet jo useamman vuoden käytössä hankkeen päätoteuttajilla Turun ammattikorkeakoulussa, Lahden ammattikorkeakoulussa ja Tampereen ammattikorkeakoulussa. Lisäksi menetelmät on testattu kumppanikorkeakouluissa.

Materiaalien lisäksi kiertävät tiedot ja taidot

Kiertotalous ei ole pelkästään materiaalien kiertoa, vaan myös tiedot ja taidot kiertävät. Monialaisissa projekteissa opiskelijat oppivat hyödyntämään jaettua asiantuntijuutta: he tuovat omaa osaamistaan muiden käyttöön ja hyödyntävät muiden tietoa ongelmanratkaisussa. Tämä on arvokas taito, kun ratkotaan monitahoisia globaaleja ongelmia, joihin opiskelijat työelämässä törmäävät.

Koulutuksen merkitys korostuu, sillä kiertotalouden asiantuntijat kehittyvät juuri tänään eri oppilaitoksissa ympäri maailmaa. Kiertotaloutta ei voida sitoa yhteen ammattiin tai tieteenalaan, sillä sen onnistuminen vaatii vuoropuhelua eri toimijoiden välillä. Kiertotalouden opetuksen tulisi siten myös olla poikkitieteellistä ja koskea eri koulutusaloja.

Lataa Menetelmiä kiertotalouden opettamiseen – opas ja työkalupakki käyttöösi veloituksetta.

kiertotalous_kansi.jpg

Opas ilmestyy kevään aikana myös englanninkielisenä.

Turun AMK:n julkaisusarjoissa  ilmestyy tutkimus- ja kehitystyön tuloksia, käytännönläheisiä oppaita työelämälle sekä oppimateriaalia ammattikorkeakoulujen käyttöön. Suurin osa julkaisuistamme on vapaasti saatavilla verkossa. Kaikki sarjajulkaisut löytyvät  Julkaisukauppa Lokista. .