Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.4.2014
Mainonnansuunnittelija

Vimma tuo opiskeluun mainostoimiston arjen

Työelämälähtöisyys on tuttu toimintamalli myös Turun AMK:n Taideakatemian mainonnan suunnittelun opiskelijoille. Kolmannen vuoden opiskelijoiden kevään yhteisprojektina on uusien kotisivujen suunnittelu Nuorten taide- ja toimintatalo Vimmalle.

Teksti ja kuvat: Johanna Laatu

Mainonnansuunnittelun erikoistumisopintoihin kuuluvassa opintojaksossa opiskelijat suunnittelevat Vimmalle täysin uudet kotisivut. Ryhmä muodostuu copywritereiksi ja AD:ksi erikoistuvista opiskelijoista. Ohjaajana toimii Taiste Oy:n luova johtaja Ville Kaisla

- En oikeastaan tiennyt mihin ryhdyn, mitään valmista toimintamallia ei annettu. Oli hienoa, että projektin sai toteuttaa, miten itse parhaaksi näen, Kaisla kertoo.

Opiskelijoille ulkopuolinen kouluttaja on tuonut virkistävää vaihtelua.

- Tämä on toiminut todella hyvin. Kun välillä opettamassa on työelämässä mukana oleva ammattilainen, siitä saa itsekin todella paljon irti. Olemme saaneet uusia työtapoja ja erilaisia näkökantoja asioihin konkreettisten välineiden lisäksi, copywriteriksi opiskeleva Stina Frimodig kertoo.

Kolmannen vuoden opiskelijoille todelliset työprojektit ovat jo tuttuja. Kampanjasuunnittelua on tehty aiemmin turkulaisille yrityksille ja omalle oppilaitokselle. Vimman kotisivujen suunnittelu on kuitenkin ensimmäinen, joka tehdään yhdessä copywriter- ja AD-opiskelijoiden välillä.

- Aikaisemmin olemme tehneet yhdessä jonkin verran kampanjasuunnittelua, mutta ei näin suurissa määrin. Tällä kerta molemmat ryhmät tuovat omaa osaamistaan, aivan kuten oikeastikin työelämässä, AD:ksi valmistuva Alette Grandell jatkaa.

Uusia näkökulmaan omaan työhön

Projektin alussa opiskelijat jaettiin kolmeen ryhmään omien taitojen ja kiinnostuksen perusteella. Käyttöliittymäryhmä suunnittelee sivujen toiminnallisuuden, brändiryhmä kuvallisen viestin ja sisältöryhmä miettii tekstit.

Luentoja kurssiin ei ole juurikaan sisältynyt. Suunnittelu käynnistettiin vierailemalla tiloissa ja tutustumalla Vimman toimintaan. Tarvittavat tiedot saatiin asiakkaalta ja nykyisiltä kotisivuilta.

- Lähdimme miettimään ongelmaa muutamasta eri näkökulmasta ja tarkoitus on yhdistää kaikki eri näkemykset yhteen. Ryhmässähän on todella kattava otos mainonnansuunnittelijoita, Kaisla toteaa.

Konkreettinen lähestymistapa on tuonut uusia näkökulmia myös opiskelijoille.

- Ennen ei oikeastaan pystynyt hahmottamaan kaikkea sitä, mitä pitää huomioida, kun suunnitellaan kotisivuja. Käytännön asiat ja ongelmat tulivat ammattilaisen ohjauksella ihan eri tavalla esille kuin ne luennolla olisivat auenneet, Grandell kertoo.

Asiakkaalle esiteltävä aineisto valmistuu parin viikon sisällä ja toukokuun loppuun mennessä sivujen suunnitelma siirtyy Clouditille, insinööriopiskelijoiden osuuskunnalle, jonka vastuulla on sivujen tekninen toteutus.

Mainosmaailma kehityksen myllerryksessä

Digitaalisuus on Ville Kaislan mukaan myös ravistelemassa mainonnan kenttää. Internetin nopea kehitys on saanut aikaan sen, että myös mainostoimistojen pitää muuttaa toimintatapojaan ja omaksua aktiivisesti uutta. 

- Itselläkin menee suuri osa työajasta siihen, että on ajan tasalla uusista työkaluista ja menetelmistä. Netti on mahdollistanut sen, että kehitys on ihan eri tasolla, kun se oli esimerkiksi viisi vuotta sitten. Joku keksii jotain uutta toisella puolen maailmaa ja huomenna se on käytössä täällä, Kaisla toteaa. 

Mikroinnovaatioita tulee jatkuvasti ympäri maailmaa. Kaikki on avoimempaa ja data liikkuu nopeammin. Tämä asettaa haasteen myös opiskelijalle.

- Alaa opiskelevana huomaa, kuinka nopeasti asiat vanhenevat. Opetuksen pitäminen ajan tasalla on haastavaa, pitäisi olla koko ajan kehityksen kärjessä. On hurjaa, miten nopeasti sitä jää junasta, jos ei jatkuvasti seuraa ja tutki asioita, Grandell toteaa.

Digitaalinen kehitys onkin internetin myötä eri tasolla, kun se oli vielä muutama vuosi sitten.

- Yhä enemmän on omalla vastuulla. Ei ole mitään tahoa, joka kertoo, mitä pitää tietää. Alalla menestyvän täytyy itse löytää oikeat kanavat, seurattavat Twitteristä tai muualta, jotta itse pysyy ajan hermolla, Kaisla kertoo. 

Opiskelijoiden kanssa työskenteleminen on antanut jotain myös Kaislalle.

- Sitä on ymmärtänyt taas sen, että miten kivaa oma työ on, kun siitä on kertonut muille.