Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 22.4.2014

Kielitaitoa ja kulttuuritietämystä Wiprolaisille!

Oppiminen ei rajoitu vain koulurakennukseen. Myös yritykset voivat hyödyntää Turun AMK:n tarjoamia koulutuspalveluja monin eri tavoin. Niin teki Perniössä sijaitseva teknologiayritys ”kippitoimittaja” Wipro Infrastructure Engineering Oy.

Wipro Infrastructure Engineering Oy on intialaisen Wipro Enterprise Ltd:n Suomessa sijaitseva tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Intiassa, Bangaloressa. Wipro Infrastructure Engineeringin tehtaat sijaitsevat Suomessa (Perniö), Ruotsissa, Brasiliassa, Kiinassa, Romaniassa ja Intiassa. Yritys on maailman toiseksi suurin riippumaton hydraulisylintereiden valmistaja.

– Nykyään yritystoimintamme on enemmän kansainvälistä. Ja konsernin yhteinen kieli on englanti. Siksi englannin kielen osaaminen ja ymmärtäminen on erittäin tärkeää, sanoo Mirka Kaarlonen, joka vastaa yrityksen HR-asioista.

Koulutuksessa haluttiin panostaa tällä kertaa toimihenkilöiden opetukseen. Wirprolaisten englannin opetus on keskittynyt työelämän sanastoon, jota on opiskeltu mm. yrityksen omilta nettisivuilta.  Sanoja ja sanontoja on sitten treenattu työelämän eri tilanteissa kuten sähköposteissa, tuotteen ja työtehtävän esittelyssä, neuvotteluissa ja vierailun isäntänä/emäntänä olemisessa.

– On tärkeää ymmärtää koulutettavien kielitaitotarpeet ja osata muokata tavoitteita ja menetelmiä niiden mukaan kertoo lehtori Pia Lindgren, joka vastasi varsinaisesta kielenopetuksesta.

– Oli mahtavaa huomata, miten koulutettavat tulivat mukaan harjoitteluun ja tosiaan yrittivät parhaansa. Palkitsevin palaute oli kun eräs koulutettava sanoi: ”uskallan puhua enemmän”.

Intian kulttuuripaketti – miten intialaiset tekevät bisnestä

Koska Perniön Wipro on intialaisyrityksen tytäryhtiö, niin koulutusta haluttiin myös intialaisesta kulttuurista yleensä ja erityisesti intialaisten tavasta tehdä bisnestä. Bangaloren pääkonttorilta tulee ajoittain vieraita myös Perniöön ja tapaamisten lisäksi yhteydenpito muutenkin on säännöllistä.

Intian kulttuuripaketista vastasi lehtori Marjo Joshi, joka avasi intialaisen ajatusmaailman saloja koulutukseen osallistuneille:

Koulutuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä intialaisesta kulttuurista, viestintätyylistä ja bisnesetiketistä. Haasteita kulttuurien välisessä viestinnässä on aiheuttanut mm. intialaisten puhe- ja viestintätyyli, aikakäsitys sekä erilainen arvomaailma, kuten hierarkkisuus, joka vaikuttaa bisneksen joka tasolla aina Suomeen saakka, toteaa Joshi.

Osallistujat kokivat koulutuksen jälkeen ymmärtävänsä paremmin intialaisia kollegoitaan ja sitä, miten nähdä bisnesyhteistyön myös heidän kulttuurisista lähtökohdistaan. Kulttuurien välinen viestintä on tärkeä osa kansainvälistä bisnestä ja Wipro on tämän koulutuksen kautta avannut työntekijöilleen oven Intian kulttuuriin.