Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.4.2014

Tiedetapahtuma keräsi alueen opiskelijoita ICT-taloon

Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden tietotekniikan insinööriopiskelijat järjestivät Yritä & Ymmärrä -tiedetapahtuman ICT-talolla aurinkoisena huhtikuun päivänä.

Tapahtuman esitykset koostuivat niin fysiikan laista kuin elektroniikan kierrätyksestä ja hyötykäytöstäkin. Tapahtuma oli osa luonnontieteiden perustaidot –opintojaksoa.

ICT-talon käytävillä nähtiin demonstraatioita eri aiheista ja kaksi auditoriota täyttyi ääriään myöten,  kun yli 160 alemman asteen opiskelijaa ja heidän opettajiaan saapui paikalle kuulemaan insinööriopiskelijoiden (AMK) luentoja ja seuraamaan demonstraatioita.

Mukana oli monen tietotekniikan opiskelijan sydäntä lähellä olevaa pelifysiikkaa. Näytillä oli niin kolarisimulaattori kuin kaikille tuttu Rovio Entertainmentin Angry Birdsikin. Lisäksi esillä oli muun muassa polkupyörän renkaasta muodostettu gyroskooppi, origamibumerangeja ja SER-jätteen kierrätystä.

–  Opiskelijat ovat kurssin aikana opiskelleet pienryhmissä. Jokaisesta ryhmästä oli edustaja mukana järjestelytoimikunnassa, sillä opiskelijat vastasivat käytännössä keskenään kaikesta päivän aikana tapahtuneesta, toteaa lehtori Leena Mattila Turun AMK:sta.

Jokaisella ryhmällä oli oma vastuualueensa, josta se päivän aikana vastasi. Vastuualueita olivat mm. viestintä, palautteet, kahvitus, ilmoittautuminen, budjetti jne. Fysiikan oppien lisäksi opittiin siis myös paljon tapahtumajärjestelyistä, vuorovaikutuksesta yms.

Turvallista törmäilyä

Yksi mielenkiintoisemmista demonstraatioita oli BeamNG-yhtiön kehittämä ja erään projektiryhmän esittelemä BeamNG.drive-kolarisimulaattori. Simulaattoria oli mahdollista kokeilla kahdella eri tietokoneella ja siinä pääsi kolaroimaan erilaisilla autoilla.

–  Luennolla kolari esitellään teoriassa ja ständillä sama näkyy käytännössä, kertoi Aleksi Tuominen projektiryhmästä.

–  Halusimme hauskalla tavalla yhdistää tietotekniikan ja fysiikan, naureskeli Pasi Vuohijoki vieressä.

”Minne sinä dumppaat elektroniikkajätteesi?”

Pelien ja muiden hauskempien asioiden joukossa oli myös ajankohtaisempaa asiaa, kun toinen projektiryhmä oli valmistellut oman luentonsa ja käytävädemonstraationsa kierrätyksestä.

–  Halusimme sivistää ihmisiä ja välitämme itse asiasta, kertoi Viljami Saloranta projektiryhmästä.

–  Tällä linjalla elektroniikka on lähellä sydäntämme ja haluamme hyödyntää laitteita mahdollisimman hyvin, lisäsi Oskari Mällinen.