Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.9.2014

Boost Turku StartUp Journey –kisan voitti FakeFish

Elokuussa päättynyt Boost Turku ry:n Startup Journey auttoi monia nuoria yritysideansa hiomisessa. Kesän aikana Startup Journeyyn osallistuneet 16 tiimiä kehittelivät ideoitaan matkan varrella, ja parhaana palkittiin kesän päätteeksi FakeFish.

Kirjoittaja: Johanna Stenroos-Vuorio, tiedottaja

AMK-taustaisten nuorten miesten voittoisa yritystiimi

Turun AMK onnittelee pääosin tietotekniikan nykyisistä ja entisistä opiskelijoista (kahdella tutkintotodistus kourassa ja kolmella opinnot loppusuoralla) koostunutta tiimiä voittoisasta kisasta!

StartUp Journey on nuorille / opiskeleville yrittäjille suunnattu 10 viikon tukipaketti, joka sisältää valmennusta, verkostointia ja paljon työtä.

-   Lähdimme mukaan ohjelmaan pelkän idean kanssa. Ilman ohjelmaa olisimme todennäköisesti alkaneet viedä yritystä eteenpäin hyvin eri lailla, joten onneksi lähdimme ja pääsimme mukaan, kertoo FakeFishin perustajajäsen Hannu Puras.

StartUp Journeyssa oli kaikkiaan mukana 16 joukkuetta, joista kukin oli ajatustensa kanssa hyvin eri vaiheissa. Peli-idean ympärille kisan aikana perustettu FakeFish-osakeyhtiö tähtää viihdyttävien ja maailmanlaajuisestikin menestyspotentiaalia omaavien pelien kehittämiseen. Tällä hetkellä valmistelussa on Kalevalasta vaikutteita saanut peli.

Miten FakeFish innostui mukaan?

Keväällä 2014 keräsimme tiimin yhteen ja päätimme alkaa rakentaa peliä. Erilaisia ideoita pyöriteltiin yli kuukausi, kunnes joku heitti ilmaan ajatuksen Kalevala-aiheisesta seikkailuroolipelistä.

– Miltei saman tien ilmoittauduimme mukaan Boost Turun StartUp Journey -kisaan ja pääsimme mukaan ohjelmaan, muistelee Puras.

Matkan varrella mukaan päässeet tiimit tapasivat eri alojen ihmisiä, joilta tiimit saivat neuvoja, ja joiden kautta ne samalla rakensivat itselleen tukevaa tukiverkostoa.

– Pitchaus oli kesän sana, ja sitä harjoiteltiin kesän kuluessa moneen otteeseen. Miten kerromme yritystarinamme mahdollisille sijoittajille, entäpä potentiaalisille asiakkaille? Hissipuheella pitää vakuuttaa kuulijat parissa minuutissa, eikä se ole vallan helppoa ilman harjoittelua, kertoo Hannu Puras.

Journey päättyi pitchaus-finaaliin, jonka FakeFish voitti. Voittoon vaikuttivat esityksen lisäksi  aktiivisuus koko journeyn aikana sekä oman idean kokonaisvaltainen kehittäminen. Palkinnoksi tiimi sai matkan San Franciscoon.

No minkälainen sitten on hyvä pitchi? Hannu Puras kertoo:

–  Pitchissä keskityimme kertomaan mahdollisimman kiinnostavalla tavalla sen, mistä meidän pelissämme on kyse. Pelialan yrityksillä pitchaus on hieman erilaista kuin muilla, sillä myös slideissa olevan visuaalisen ilmeen tulee olla kohdallaan. Pitchin tarkoitus on tavoittaa se kuulijaryhmä, jonka apua tarvitaan. Meidän seuraava tavoitteemme olisi löytää sijoittaja, joten muokkaamme pitchiä tulevaisuudessa hieman ”business”-painotteisemmaksi.

 

FakeFish yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Nuorissa yrittäjissä on boostia: tällä hetkellä yrityksessä työstetään ensimmäisen oman pelin ”Northboundin” ensimmäistä episodia, joka julkaistaan ennen kesää 2015 iOS-tableteille. Lisäksi yritys tarjoaa harjoittelupaikan kahdelle AMK-opiskelijalle ja yhdelle Turun kauppakorkeakoulun opiskelijalle.

–  On mukavaa tarjota opiskelijoille paikka, missä he pääsevät tekemään oikeita työtehtäviä ja juttuja, jotka heitä kiinnostavat. Motivaatio on tällöin varmasti kohdallaan. Lisäksi meille itsellemme on tärkeää saada tuoreita näkökulmia kokonaisuuksiin, joille ehkä hieman sokaistuu, kun toimii pienessä porukassa, miettii Puras opiskelijayhteistyön etuja puolin ja toisin.

 

Myös Rockodile Games mukana Journeyssa

Toinen amk-taustainen yritys, joka kisaan osallistui oli Rockodile Games, jonka kaikki viisi jäsentä opiskelevat edelleen Turun AMK:ssa.

-  Aloitimme juuri kolmannen opiskeluvuoden tietotekniikan koulutusohjelmassa. Tänä syksynä pääsimme aloittamaan valitsemassamme suuntautumisvaihtoehdossa, joka on luonnollisesti peliteknologia, toteaa opiskelija-yrittäjä Joni Kuusisto.

Yrityksen ensimmäinen peli on Rescue Co, joka on nopeatempoinen ”sidescroller", jossa tarkoituksena on pelastaa haaksirikkoutuneet astronautit vaaralliselta planeetalta. Peli on ladattavissa iOS:lle ja Androidille ja se on ilmainen.

Katso traileri

-Meillä oli jo ennen Startup Journeytä oma yritys pystyssä ja pelinkehitys hyvässä vauhdissa. Kesän aikana saimme ensimmäisen pelimme julkaistua. Olemme nyt kehittämässä toista peliämme. Peli kulkee tällä hetkellä työnimellä ”Elementale”. Julkaisu on näillä näkymin ensi kesänä, kertoo Kuusisto.

Startup Journey tarjosi yrittäjien mukaan erittäin laadukasta koulutusta kaikenlaisesta startup-asioihin liittyvästä. Samalla se antoi myös hyvän mahdollisuuden verkostoitumiseen muiden paikallisten startuppien kanssa:

-Otimme varmaankin eniten irti pelikoulutuksista sillä saimme kisassa kuulla todellisten pelialan ammattilaisten luentoja erilaisista aiheista, jatkaa Kuusisto edelleen.