Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.11.2014
Yhteisölliset työmenetelmät ja muffinssitit

Ryhmänohjausta ja yhteisöllisyyttä käytännössä

Turun AMK:n sosionomiopiskelijat pääsivät käytännössä opastamaan yhteisöllisiä työmenetelmiä erilaisissa projekteissa yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhteisöllinen työ -projektit päättyivät tällä viikolla.

Teksti: Saija Vanhanen, suunnittelija
Kuvat: Merja Heijari, TAI

Yhteisöllinen työ -projekti kuuluu Yhteisölliset työmenetelmät -opintoihin. Opintoja luotsasivat Maija-Liisa Aronpää, Terttu Parkkinen ja Anne Syvälahti. Toisen vuoden sosionomiopiskelijat antoivat menetelmäohjausta Raision ja Littoisten alakoululaisille, A-Killalle sekä Turun ammatti-instituutin Aninkaisten ja Lemminkäisenkadun koulutaloissa hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijoille. Ryhmäyttämistä ja yhteisöllisyyttä harjoiteltiin tapaamisissa projektin voimin kolme kertaa.

Yhteisölliset työmenetelmät -opintojaksossa sosionomiopiskelijat opiskelevat ensin teoreettisesti ryhmän ohjausta ja yhteisöllisyyttä.

-    Teoriaa testattiin harjoittelemalla ohjausta oman sosionomiryhmän sisällä erilaisissa tilanteissa. Sen jälkeen päästiin käytännön ohjaukseen projekteissa, Anne Syvälahti kommentoi.

Toiminnallisia harjoituksia

Yhtenä ryhmänä olivat TAI:n hotelli-, ravintola- ja catering-alan oppisopimusryhmä. Aluksi AMK-opiskelijat suunnittelivat yhdessä ryhmän kanssa rungon tapaamisille, jotka koostuivat kahdesta ryhmäyttämistilanteesta ja viimeisellä kerralla sovittiin pidettäväksi Kokkisota-kilpailu.

AMK:n sosiaalialan opiskelijat Reetta, Linda, Jenniina, Sanni ja Juulia ohjasivat ryhmäläisiä rohkaisemalla ja osallistumalla itsekin tehtäviin. Heidän suunnittelemansa toiminnalliset iltapäivät vahvistivat hyvää ja turvallista ilmapiiriä ryhmässä. Harjoitukset olivat monipuolisia ja niissä tuotiin esiin opiskelijoiden eri vahvuusalueita, eri oppimistyylejä sekä kohtaamisia monenlaisissa tilanteissa. Tiimikukkasessa opiskelijat kertoivat tiimissään yhdistävistä ja erottavista tekijöistä oppien näin toisistaan uusia piirteitä.

Toisella kerralla harjoiteltiin liikunnallisella tavalla tutustumista ja luottamusta. Riemulla ei ollut rajoja, kun ryhmässä näyteltiin eri hahmoja ja kannustettiin toisia. Luottamuksen syntyminen näiden kahden opiskelijaryhmän välillä oli vahvaa ja heidän oman toimintansa ansiota. Näistä kerroista ryhmälle jäi takataskuun improvisointitaitoja, esimerkkejä asiakaspalvelutilanteisiin ja asiakkaiden ohjaamiseenkin.

Viimeisellä kerralla ohjelmassa oli Kokkisota. Kilpailussa pienryhmät valmistivat annetuista materiaaleista tunnin aikana hyviä herkkuja, kuten muffinsseja, mokkapaloja ja pannukakkua täytteellä.

-    Kilpailu osoitti heidän innostuksensa ja heidän valmiutensa puhaltaa yhteen hiileen. Ja voittajan julistuksen jälkeen tietenkin nautittiin maittavista herkuista yhdessä, nauroi Syvälahti.

Askel ylöspäin

Ryhmältä kerättiin palautetta viimeisellä kerralla virikekorttien avulla. Virikekorteilla opiskelijat vertasivat ryhmähengen kasvua auringonnousuun tai rappuihin, joissa he ovat yhteisöllisenä ryhmänä nousseet askeleen ylöspäin. Palautetta annettiin myös toisinpäin, AMK-opiskelijat antoivat ryhmälle palautetta heille jäävällä jäähyväiskukkasella. Kokemus oli molemmin puolin hyvä.

-    Turun ammatti-instituutti on kiinnostunut jatkamaan yhteistyötä jatkossakin, Syvälahti iloitsee.

-    Meillä on ollut monipuolisia projektikumppaneita mielenterveyden, päihteiden, kehitysvammaisten sekä lasten, nuorten ja vanhusten parissa työskentelevissä. Toivottavasti saamme jatkossakin monipuolisia projektikumppaneita, hän miettii.

Tämä työskentelytapa on hyväksi koettu. Opiskelijat voivat turvallisesti harjoitella ohjausta ensin omissa ryhmissä ja sitten käytännössä. Ohjaustilanteet ovat menneet yleensä hyvin, mutta epäonnistumisiakin on joskus tullut eteen.

-    Opintojen sisällä on kuitenkin turvallista kokea epäonnistumisia. Silloin voi opettajilta pyytää tukea ja ohjausta tilanteeseen.

-    Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa projektia, joka alkaa keväällä, Syvälahti toteaa lopuksi.