Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.12.2014

DevShark ohjelmisto- ja pelikehitystapahtumassa voitokkaina

Turun ammattikorkeakoulusta osallistui ennätysmäärä opiskelijoita Microsoftin Helsingissä järjestämään DevShark –tapahtumaan. Tapahtuma koostui seminaarista ja hackathonesta eli kehittäjille suunnatusta ”koodaussessiosta”.

11-12.12 järjestetyssä kaksipäiväisessä tapahtumassa kohtasi yli 400 kehittäjää, kumppania ja Startuppia. Vaikka DevShark –tapahtuman kokoavana teemana oli Azuren pilvipalvelut, koodaussessiossa kehittäjät saivat vapaasti viedä eteenpäin myös omia projekti-ideoita ja aihioita.

Teksti: Riikka Kulmala, päätoiminen tuntiopettaja

Tapahtuman pääjärjestäjän Drazen Dodikin mukaan DevShark –tapahtuma eroaa muista saman tyyppisistä koodaustapahtumista siinä, että DevSharkissa teknologiaa ei ole rajattu millään tavalla. Lisäksi tapahtumassa pyritään nostamaan vahvasti esille kehittäjäyhteisöjä, jotka ovat mukana toiminnassa ja tapahtuman järjestämisessä.

Seminaarin sisältö on tarkoituksella pidetty vahvasti teknisenä. Kehittäjät pääsevät kertomaan teknisistä ratkaisuistaan; mikä on toiminut ja mikä ei. Opiskelijoita Drazen kehottaa osallistumaan DevSharkin kaltaisiin tapahtumiin:

– Nytkin paikalla on Startuppeja, opiskelijoita, kehittäjäyhteisöjä ja alan kovan luokan tekijöitä kuten Fingersoft, joka kannustaa kiinnostuneita opiskelijoita olemaan yhteydessä liittyen työ- ja harjoittelupaikkoihin.

– Meet, share, enjoy and don’t take it too seriously!, Drazen summaa terveisensä tapahtumaan osallistuville opiskelijoille.

Tapahtumasta uusia kokemuksia ja teknologiaosaamista

Tapahtumalta järjestäjät odottavat ”sairaan hienoja töitä”. Kehittäjien innovoinnin tueksi paikalle on tuotu hain näköisiä lennokkeja, sensoreita, oculus riftejä, laservaloja.. eli puitteet ainakin kannustavat laittamaan ajatuksen lentämään. 

Turun AMK:n kolmannen vuoden informaatioteknologian opiskelijat Robin Horemans ja Aaro Salonen olivat koodaustapahtumassa mukana jo neljättä kertaa.

– Vahingossa voi vaikka oppia jotain, naurahtaa kaksi kertaa palkintopallille yltänyt Aaro.

– Lisäksi tapahtumassa pääsee irti arjesta ja voi työstää vaikka jotain valmiiksi keskeneräistä projektia.

Vaikka robinilla ja Aarolla on paljon kokemusta DevSharkin kaltaisista tapahtumista, oli suuri osa Turun AMK:n opiskelijoista koodaustapahtumassa ensimmäistä kertaa. Yksi ensikertalaisista on Kirjasto- ja tietopalvelualan toisen vuosikurssin opiskelija Maisa Johansson. Maisa lähti DevSharkiin puhtaasti uteliaisuudesta:

– Kiinnostaa nähdä miten pelejä oikeasti tehdään.

Maisa on osa Turun AMK:n Scouting tiimiä, joka Capstone Innovaatioprojektin puitteissa kehittää partiolaisille suunnattua mobiilipeliä. Scouting tiimi osallistui DevSharkiin lähes koko tiimin voimin tavoitteenaan kehittää pelisovellusta eteenpäin.

– Toivon, että pystyn auttamaan sovelluksen kehittämisessä esimerkiksi piirtämällä ja ideoimalla vaikka ohjelmointiosaamista minulla ei olekaan, Maisa lisää.

Turun AMK:n peliteknologian opettaja Taisto Suominen on tyytyväinen opiskelijoiden aktiivisesta osanotosta DevSharkiin:

– Tapahtuma on mitä loistavin paikka verkostoitua, hän toteaa.

Lisäksi teknologioiden tuntemus monipuolisesti on tärkeää ja myös keskeinen osa ammattitaitoa. Turun AMK kannustaa opiskelijoita osallistumaan DevSharkin kaltaisiin kehittäjätapahtumiin tarjoamalla opiskelijoille kuljetuksen tapahtumapaikalle. Lisäksi opiskelijat voivat sitoa tapahtuman osaksi opintojaan.

Naisia halutaan IT-alalle

Microsoftilla työskentelevä Hillevi Luostarin on iloinen nähdessään tapahtumassa myös naispuolisia kehittäjiä.

- Teemme paljon töitä saadaksemme myös naisia alalle, Hillevi kertoo.

Naiset tuovat tiimiin Hillevin mukaan erilaista näkökulmaa. Tietotekniikan liiton mukaan it-alan työntekijöistä on naisia Suomessa vain 23 prosenttia ja näistäkin vain murto-osa on ohjelmistokehitystehtävissä.

- Naisnäkökulmaa ohjelmistokehitykseen on hyvä saada siinäkin mielessä, että naiset pelaavat pelejä ja käyttävät ohjelmistoja siinä missä miehetkin vaikka pelien ja ohjelmistojen suunnittelijat ovat pääosin miehiä, Taisto Suominen lisää.

Tapahtumasta voitto Turun AMK:lle

Maisa Johanssonin kokemus tapahtumaan osallistumisesta oli ehdottomasti postiivinen.

- Tykkäsin kokemuksesta hirveästi. Pääsin tekemään pelin grafiikkaan nappulat kuvankäsittelyohjelmalla. En osannut käyttää grafiikkaohjelmia yhtään aikaisemmin, mutta käytännön kautta oppii. Tarjolla oli apua eli voi helposti kysyä jos ei osaa. Eikä pelkästään ohjaajilta vaan myös muilta kisaajilta. Saimme peliä paljon eteenpäin. Lisäksi 34 tunnin työskentely putkeen vahvisti todellakin ryhmähenkeä, Maisa kertoo iloisesti. 

Aaro Saloselle ja Robin Horemansille DevShark poiki yhden palkintosijan lisää. Koodaussessiossa pojat kehittivät edelleen itse kehittämäänsä Moonwalker-peliään. Peliä pääsee testaamaan Turku Game Labin sivuilla osoitteessa http://turkugamelab.fi/?gamewiki=the-moonwalker.

Turun ammattikorkeakoulu onnittelee!