Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.5.2015

Stara: Koulutusviennissä on valtavasti mahdollisuuksia

Sepänkadun toimipisteessä työskentelevä yliopettaja Taru Penttilä aloitti uransa Turun AMK:ssa yli 15 vuotta sitten. Matkan varrelle mahtuu monipuolisesti työtehtäviä, mutta yksi on pysynyt mukana kauan: innovaatiopedagogiikka.

Teksti ja kuva: Tuulia Kujanpää

Penttilällä on taustallaan korkeakoulututkinnot kauppatieteistä. Vuonna 2012 hän väitteli filosofian tohtoriksi koulutuspolitiikasta. Tämän lisäksi Penttilä on myös kouluttautunut prosessikonsultti-työnohjaajaksi.

Kun Taru Penttilä tuli aikoinaan taloon, hän hämmästyi Turun AMK:ssa työskentelyn monialaisuudesta. Hän pitää Turun AMK:n alojen välistä yhteistyötä hyödyntävää toimimistapaa myönteisenä asiana.

– Olin aikaisemmin tottunut tekemään töitä lähinnä oman alani [kauppatiede] ihmisten kanssa. Kun tulin tänne, monialainen yhteistyö yllätti hyvällä tavalla.

Penttilä kuvailee itseään helposti innostuvaksi ja asioiden kehittämisestä kiinnostuneeksi ihmiseksi. Hän haluaa mennä jatkuvasti eteenpäin.

– Tästä huolimatta työskentelen usein pitkäkestoisissa projekteissa. Mutta esimerkiksi työnohjaus on opettanut minulle hyvää hitautta.

Kiinnostus kehittämiseen näkyy myös hänen työnkuvassaan: hän toimii monella eri kehittämisen osa-alueella. Penttilä johtaa tutkimusryhmää, kehittää opetusta, toimii koulutusviennissä ja työnohjauksessa.

Innovaatiopedagogiikka innostuksen kohteena

Vuodesta 2006 asti Penttilä on työskennellyt innovaatiopedagogiikan parissa. Hän vetää kahdeksanhenkistä monialaista innovaatiopedagogiikan tutkimusryhmää.

– Yksi tämän hetken käynnissä olevista hankkeistamme on kehittää arviointityökaluja ja mittareita siitä, kuinka tehokasta innovaatiopedagogiikka on, Penttilä kertoo.

Käytännössä innovaatiopedagogiikka tarkoittaa opiskelijoiden innovaatiokykyjen kehittämistä tekemällä tiivistä opetus-, tutkimus- ja kehitysyhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa. Tavoitteena on kehittää opiskelijoita, joilla on hyvät valmiudet toimia työelämän innovaatioprosesseissa.

Lisää panostusta koulutusvientiin

Innovaatiopedagogiikan koulutustuotteille, lyhyesti Innopedalle®, löytyy kysyntää eri puolilla maailmaa. Koulutuksia on myyty esimerkiksi Puolaan, Indonesiaan ja Brasiliaan, ja esimerkiksi myös Perussa on kiinnostusta. Penttilän mielestä koulutusvientiin pitäisi panostaa nykyistä enemmän.

– Koulutusviennissä on valtavasti mahdollisuuksia. Tällä hetkellä maailmalla on valtavasti kysyntää korkeakoulupedagogiikalle, hän sanoo.

Kysyntä vaihtelee paljon maittain.

– Voidaan haluta esimerkiksi enemmän työelämälähtöisyyttä. Monissa maissa yliopiston ja työelämän välinen yhteistyö ei ole vahvaa.

Erään puolalaisen yliopiston kanssa toteutettiin esimerkiksi kehittämishanke, jossa pohdittiin miten innovaatiopedagogiikkaa voisi hyödyntää yliopiston toiminnassa. Koulutusvienti Puolaan jatkuu myös tulevaisuudessa.

– Sieltä on tulossa Suomeen kyseisen yliopiston johtohenkilöitä. He katsovat, miten innovaatiopedagogiikka voitaisiin ottaa osaksi heidän yliopistonsa jokapäiväistä toimintaa, Penttilä kertoo.

Kehittämistyötä myös opetuksessa

Penttilä tekee kehittämistyötä myös opetuksen saralla. Hän on mukana kehittämässä oppimisen menetelmiä ja oppimisympäristöjä.

Hänen mielestään opetuksen kehittämisen tavoitteiksi voisi nostaa esimerkeiksi perinteisestä luokkaopetuksesta luopumisen, laajemman yritysyhteistyön ja vuorovaikutteisemman opetuksen.

– Lisäksi opetussuunnitelmia tulisi henkilökohtaistaa. Pitäisi keskittyä enemmän opiskelijoiden yksilöllisiin vahvuuksiin, oppimistapoihin ja kehittämistarpeisiin.

Mitä seuraavaksi?

Innovaatiopedagogiikassa on Penttilän mukaan paljon mahdollisuuksia. Yksi lähitulevaisuuden kehityskohde on Innopedan siirtäminen myös verkon puolelle. Vaikka tekemistä riittää, paljon on saatu aikaan.

– Meille on annettu vapaat kädet kehittää ja tehdä. Johto on kannustanut ja ollut hyvin mukana. Tutkimustiimimme kanssa olemme vieneet innovaatiopedagogiikka paljon eteenpäin. On palkitsevaa, kun näkee, että asiat etenevät, Penttilä hymyilee.