Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.9.2015
Turun amk:n journalistiopiskelijat pitävät toimituspalaveria oppimisympäristö Tutkassa.

Asenteella ja monipuolisuudella pärjää media-alalla

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian media-alan neuvottelukunnan ensimmäinen kokous järjestettiin maanantaina. Kokous keräsi eri alojen ammattilaisia pohtimaan, minkälaisia asioita journalismin, mainonnan sekä elokuvan- ja television koulutuksessa tulisi korostaa.

Teksti: Enni Kankaanpää

Monimediaosaaminen, luovuus ja hyvä asenne. Nämä kolme asiaa korostuivat, kun media-alan ammattilaiset kokoontuivat pohtimaan, mitkä ovat tärkeitä asioita alalle työllistymisessä.

- Keskeisimpiä asioita ovat nimenomaan asenne ja motivoituneisuus. Ammattitaito kehittyy sitten tekemisen mukana, mutta kaikki on kiinni asenteesta, Solar Filmsin toimitusjohtaja, Jukka Helle, tiivistää.

Koulutustoiveiksi nousivat myös sujuvan puheviestinnän ja verkostoitumisen merkityksen korostaminen opetuksessa. Uuden neuvottelukunnan tehtävänä onkin juuri välittää työelämän terveisiä koulutukseen ja lisätä ammattikorkeakoulun ja työelämän vuorovaikutusta. Päämääränä on siis se, että Turun ammattikorkeakoulussa koulutetaan jatkossakin osaavia ja ammattitaitoisia työntekijöitä.

Yrittäjyys osana opintoja

Turun Sanomien päätoimittajan, Riitta Monton, mukaan Turun ammattikorkeakoulussa olisi hyvä painottaa tiedonhankinnan merkitystä osana journalistista työprosessia. Hänen mukaansa on erityisen tärkeää, että tietoa osataan hakea monista eri lähteistä ja että faktat tarkistetaan.

Monto nostaa esille myös paljon puhutun median murroksen. Perinteiset työnkuvat ovat muuttumassa. Myös toimittajalta vaaditaan paitsi muuntautumiskykyä, myös eri tiedonvälityskanavien hallintaa. Monto uskookin, että yhdeksi tulevaisuuden työtavaksi muotoutuu yhä enemmän journalististen töiden ostaminen pienimmiltä yrityksiltä, perinteisen median ulkopuolelta.

- Siksi myös yrittäjäkoulutuksen lisäämistä tulisi korostaa koulutuksessa, hän lisää.

Luovuuden ylläpitäminen tärkeää

Bob the Robot -mainostoimistossa työskentelevän Kari Eilolan mukaan perusasiat, kuten copywriterin työssä hyvä kirjoittamisen taito, on hallittava täysin työelämään lähdettäessä. Lisäksi pitää olla luova, innokas, avoin sekä kunnianhimoinen. Eilola korostaakin luovuuden ylläpitämisen tärkeyttä myös koulutuksessa.

- Luovuutta on hirveän vaikea opettaa, mutta kun sitä kaikissa meissä on, niin sen voi varmasti hyvässä koulutuksessa saada oikein hyvin esille, hän tiivistää.  

Murros tuottaa spesifejä ammattikuntia

Solar Filmsin toimitusjohtaja Jukka Helle näkee media-alan tulevaisuuden hyvänä, mutta vaikeana. Jakeluteissä tapahtuneen valtavan murroksen myötä ihmisten halu kuluttaa erilaisia medioita on lisääntynyt. Useat eri kanavat luovat omat haasteensa.

- Toisaalta se luo uusia työmahdollisuuksia, mutta myöskin aika spesifejä ammattikuntia, hän muistuttaa.