Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.10.2015

Opiskelijoiden mainostyö päätyi tuhansien silmäparien nähtäville

Taideakatemian mainonnan suunnittelun toisen vuosikurssin opiskelijat pääsivät itse suunnittelemaan ja toteuttamaan Taideakatemian tapahtumia esittelevän mainoksen. He kilpailivat toisiaan vastaan ja lopulta voittajatyö nähtiin Abribus-mainoksena ympäri Turkua.

Teksti ja kuva: Karoliina Närvänen 

Taideakatemian mainonnan suunnittelun toisen vuosikurssin opiskelijat pääsivät tekemään Taideakatemialle Abribus-mainoksia, eli valaistuja ulkomainoksia, joita on ympäri Turkua. Tehtävänannossa korostettiin Taideakatemian tapahtumien tuomista esille kiinnostavina ja laadukkaina. Opiskelijat kilpailivat viidessä ryhmässä siitä, keiden mainos pääsee tuhansien silmäparien nähtäväksi. Heillä oli alle viikko aikaa suunnitella ja toteuttaa mainos. 

— Ihan sika hyvältä tuntui voittaa!, huudahtavat voittajatiimissä olleet opiskelijat Mira Pitkänen, Milja Päivärinta ja Matias Lukander yhdestä suusta. 

Opiskelijat kertovat, että heillä oli jo alusta lähtien hyvä fiilis. He asennoituivat siten, että ottaisivat voiton kotiin. Mainonnan suunnittelijoiden opettaja Zuzana Kyppö kertoo olevansa tyytyväinen opiskelijoiden tuotoksiin, sillä työskentely oli todella intensiivistä. Kiireisestä aikataulusta huolimatta ryhmät saivat aikaiseksi totauttamiskelpoisia ideoita.

 

Paras palkinto on saada oma työ esille

— Meillä oli tosi hyvä työnjako, ja me tiedettiin, mitä haluttiin, kertoo Lukander.

Voittajatiimille oli selvää, että yksinkertaisuudella lähdetään liikkeelle. Opiskelijat korostivat tekstin merkitystä ja lähtivät tekemään selkeälinjaista mainosta. Tärkeää heille oli myös ajatus selkestä konseptista, eikä niinkään pelkästä yksittäisestä kampanjasta.

— Otettiin koko ajan huomioon asiakas, korostaa Pitkänen. 

Kyppö kertookin juuri näiden asioiden olleen ratkaisevia voittajatyön kohdalla. Opiskelijat olivat myös löytäneet hyvin kuluttajan näkökulman. Kyppö kiittelee myös opiskelijoiden motivoitunutta ja innokasta asennetta alusta lähtien.

— Paras palkinto oli ehdottomasti se, että sai oman työnsä ensimmäistä kertaa esille, hehkuttaa Pitkänen.

Oikeat projektit motivoivat opiskelijoita

Opiskelijat kertovat oppineensa projektissa tärkeitä käytännön oppeja, mitä ei oppitunneilla ole tullut vastaan. Pitkäsen mukaan uusia oppeja sai myös asiakassuhteista. Vaikka asiakas ei kertoisi kaikkea, silti pitää muistaa kysyä kaikki tarvittavat tiedot, kuten mainoksen mitat. Tällaisia asioita ei opi pelkästään koulun penkissä istumalla.

— Opittiin uskomaan siihen, mitä tehdään, pohtii Lukander.

Päivärinta komppaa opiskelijakaveriaan ja kertoo, että vaikka aikataulu oli tiukka, ei stressiä ollut. Nopeat päätökset tuli tehdä ja sitten mennä eteenpäin. Itsevarmuus omiin taitoihin kasvoi. He ovat yhtä mieltä siitä, että tällaisia juttuja pitäisi tulevaisuudessa sisällyttää enemmän opintoihin. Opiskelijat kertovat panostavansa työskentelyyn aivan eri tavalla, kun tietävät, että oman juttunsa voi saada oikeasti esille.

Taideakatemian tapahtumat erottuvat joukosta

Taideakatemian koulutusjohtaja Timo Tanskanen kertoo mainoskampanjan olevan ensimmäinen Abribus-mainoskokeilu. Hän sanoo olevansa ylpeä Taideakatemian opiskelijoiden osaamisesta.

— Tällaiset työt ovat paras osoitus koulutuksen tasosta, hän lisää.

Tanskanen kertoo Taideakatemian tapahtumien tuovan tuoretta ja kokeilevaa tarjontaa vahvana kulttuurikaupunkina tunnettuun Turkuun. Tavoitteena onkin lisätä Taideakatemian näkyvyyttä etenkin taiteen ja median asiantuntijayhteisönä. Tapahtumat ovat myös luonteeltaan suurelle yleisölle kohdennettuja.