Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.10.2015
Lemminkäisenkadun kampus

Brändin rakennus on Turun AMK:ssa joukkuelaji

Brändin vahvistaminen tarjoaa opiskelijoille tilaisuuden näyttää. Turun ammattikorkeakoulu on täynnä vahvoja osaajia, jotka uusi Brand Manager Mari Hartemo tahtoo mukaan yhteistyöhön. Vahva brändi houkuttaa parhaat osaajat ja kumppanit yhteistyöhön myös tulevaisuudessa.

Teksti: Roosa Lindholm

Brand Manager Mari Hartemo näkee opiskelijoiden potentiaalin korkeakoulun brändin luomisessa ja markkinoinnissa. Henkilökuntaakaan ei sovi unohtaa.

– Tästä olen käynyt tällä viikolla monia hyviä keskusteluja, ja sopivat yhteistyömallit ovat parhaillaan mietinnässä. Fiksujen opiskelijoiden lisäksi talo on täynnä rautaisia ammattilaisia, joiden osaamiselle brändityössä on myös tarvetta.

Turun AMK:lla on tällä hetkellä lukuisia työelämäkumppaneita, jotka hyötyvät opiskelijoiden taidoista.

– Tuoreet ideat, uudet näkökulmat, innostuneisuus, ajantasaisen teorian oivaltava soveltaminen, kohderyhmätuntemus ja työsumaa purkavat lisäresurssit ovat esimerkkejä hyödyistä, joita yhteistyö opiskelijoiden kanssa tarjoaa, Hartemo summaa. Hän näkee tässä paikan onnistua.

– Myös me haluamme tästä osamme, ja samalla tarjota mielenkiintoisia, aitoja, oppimista vahvistavia kokemuksia opiskelijoille. Yhteen hiileen puhaltaminen vahvistaa samalla brändiämme, joten lopputuloksen pitäisi olla win-win, Hartemo vinkkaa.

Työ on kuitenkin suunniteltava ja sovittava tarkasti sekä jämäkästi. Lopputulos on arvioitava rakentavasti, jotta jokainen osapuoli saa työstä parhaan hyödyn.

– Näihin meillä ei nähdäkseni vielä ole riittävän selkeitä malleja ja prosesseja, mutta onneksi tilanne on otettavissa haltuun melko helposti. Myös nämä on merkitty to do -listalleni, Hartemo naurahtaa.

Excellence in Action

Brand Managerin toimi on Turun AMK:ssa uusi ja valmiiksi määriteltyä toimenkuvaa ei ole. Käytännössä Hartemo vastaa korkeakoulun markkinoinnista ja viestinnästä.

– Työ on ennen kaikkea ammattikorkeakoulun mielikuvan johtamista sisäisesti ja ulkoisesti, ja tehtäviin kuuluvat muun muassa kohderyhmien ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen, toimintaympäristön ja sen muutosten tunteminen, kilpailijoiden tunnistaminen ja omien vahvuuksien määrittäminen, näistä kommunikoiminen ja onnistumisen mittaaminen.

Toimen avaaminen on satsaus organisaation brändin rakentamiseen ja samalla organisaation tulevaisuuteen.

– Vaikka koko organisaation toiminta vaikuttaa brändin muodostumiseen, tarvitaan henkilö, joka johtaa tätä työtä täysipäiväisesti ja kokonaisuutta ajatellen. Brändin menestyksekäs rakentaminen vaatii ammattitaitoa ja osaamista sekä tahtoa ja pitkäjänteisyyttä, eikä sitä voi tehdä vasemmalla kädellä, Hartemo painottaa.

Miksi Turun ammattikorkeakoulun brändi on tärkeä?

– Hyvä brändi takaa Turun AMK:lle parhaat opiskelijat, työntekijät ja kumppanit, mikä puolestaan vahvistaa brändiä entisestään. Syntyy positiivinen kierre, joka näkyy kaikessa tekemisessä. Excellence in Action, toisin sanoen.