Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.11.2015

"Parhaiten oppii tiimissä tekemällä"

Digitalisaatio vapauttaa Mikael Jungnerin mukaan aikaamme luovaan ajatteluun, vuorovaikutukseen ja rohkeisiin kokeiluihin. Jungner puhui torstaina 29.10. Turun AMK:n järjestämässä Tomorrow’s Showssa.

Turun AMK:n suurimpaan asiakastapahtumaan oli kokoontunut noin 170 asiakasta ja yhteistyökumppania sekä 100 opiskelijaa ja 100 henkilökunnan edustajaa. Tapahtuma toteutettiin tänä vuonna Viking Linen piknik-risteilynä, ja päivän teemana oli hallitusohjelmastakin löytyvä, meidän kaikkien toimintaa muuttava digitalisaatio.

Aamun ensimmäisessä osuudessa puhunut toimitusjohtaja Mikael Jungner viestintätoimisto Kreabista kiteytti digitalisaation tarkoittavan elävän elämän kääntämistä kielelle, jota tietokoneet ymmärtävät. Koneet voivat säilöä, muuntaa ja käsitellä tietoa 300 000 kertaa tehokkaammin kuin ihmisen aivot.

– Kun robottiauto huolehtii kuljettamisesta, matkan voi viettää keskustellen ystävien kanssa tai vaikka nukkuen. Kun tarvittava tieto löytyy nopeasti netistä, aikaa vapautuu luovaan ajatteluun ja muuhun tekemiseen, Jungner havainnollisti digitalisaation hyötyjä.

Ärsyttävät kumppanit ovat arvokkaista

Jungnerin mukaan 70 prosenttia oppimisesta tapahtuu tekemällä, 20 prosenttia vuorovaikutuksessa ja loput 10 prosenttia perinteisesti kuuntelemalla.

– Laittakaa opiskelijat perinteisen opetuksen sijaan tekemään asioita kokeilujen kautta. Tämän pitäisi tapahtua tiimeissä, joissa on erilaisia persoonia – myös niitä ärsyttäviä, jotka ovat erilaisia kuin me itse. Materiaaleja kannattaa hakea maailman parhaista verkostoista, jos haluamme olla itse maailman parhaita, Jungner vastasi kysymykseen, miten oppiminen ja opiskelu muuttuvat.

Jo peruskoulun pitäisi Jungnerin mielestä opettaa, miten niiden ärsyttävien tyyppien kanssa tulee toimeen, koska tiimissä työskentelyn taito on keskeistä tulevaisuuden työelämässä.

Tutkintojen arvon Jungner arvioi romahtavan tulevaisuudessa, kun arvoon nousee papereiden sijasta osaaminen.

Englannista virallinen kieli

Ketkä tulevaisuuden Suomessa menestyvät? Jungner jakoi menestyjät kolmeen kategoriaan:

  • digitaalisten alustojen luojat
  • näille alustoille vuorovaikutuksen rakentajat
  • palvelujen laajan tavoitettavuuden mahdollistajat, eli myynti- ja markkinointiosaajat.

Lisäksi on muistettava, että Suomi on kielensä takia onnettoman pieni markkina-alue, joten englanniksi toimiminen on elinehto kilpailukyvylle. Englannista pitäisikin Jungnerin mielestä tehdä Suomen kolmas virallinen kieli.

Digiloikan takana asiakkaan ymmärrys

Mainostoimisto Passi & Ripatin liiketoimintasuunnittelija, toimitusjohtaja ja perustaja Janne Saari esitteli käytännön esimerkkien kautta, kuinka digiloikka saadaan onnistumaan.

– Digitalisoinnin hyödyntäminen on strateginen asia, ja uusien liiketoimintainnovaatioiden seuraaminen elinehto. Muutosta tarvitaan niin ajatteluun, käytäntöihin kuin välineisiin. Avain onnistumiseen on toimintaympäristön ymmärtäminen ja asiakkaan tunteminen – näin löydetään se oikea ongelma, jonka ratkaiseminen on menestymisen kannalta olennaista, Janne Saari neuvoi.

Monen muun päivän puhujan tavoin Saarikin muistutti digitalisaatiopuheen keskellä, että ihmisten tarpeet, kokemus ja vuorovaikutus tulisi nostaa kehittämisen ytimeen. Lopuksi Saari peräänkuulutti rohkeutta lähteä tekemään muutosta - ja hyväksyä mokien mahdollisuus. On tärkeämpää tehdä kuin odotella!

Aitous ja avoimuus vievät maailmalle

Turusta suoraan kansainvälisille markkinoille tähdännyt Vaadin Oy osoittaa, että suomalaisella rehellisyydellä ja avoimuudella voidaan viedä maailmalle myös tekniikkaa. Markkinointijohtaja Fredrik Rönnlund avasi kolme teesiä, jolla yritys on onnistunut maailmanvalloituksessaan:

1) anna jotain ilmaiseksi
2) päästä irti ja ole osa isompaa sekä
3) luo puitteet keskustelulle.

Aitous, vuorovaikutus ja läpinäkyvyys näkyvät Vaadin Oy:n toiminnassa konkreettisesti siten, että yritys jakaa ydinteknologiaansa ilmaiseksi avoimen lähdekoodin lisenssillä. Tuloja yritys saa myymällä työvälineitä, tukea ja palveluita teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Tarjoukseen on tarttunut yli puolet Fortune-500 -listan yrityksistä, ja Vaadin on kasvattanut liikevaihtoaan tasaisesti avoimuuden lisääntymisen tahtiin.

– ”Thinking of U and I” on avain menestykseemme, tiivisti Rönnlund puheenvuoronsa.

Tietokone tunnistaa tunteesi

Sosiaalinen media saa ihmiset ilmaisemaan tunteitaan, erityisesti negatiivisia, helpommin kuin ennen. Jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun tai tuotteeseen, kädessä oleva älypuhelin suorastaan houkuttelee kertomaan asiasta muille vaikkapa Twitterissä tai Facebookissa.

Yrityksille onkin haaste löytää ja tunnistaa sosiaalisen median viestien tulvasta ne, jotka saattavat muodostua yrityksen maineen kannalta merkittäviksi ja saada aikaan esimerkiksi some-kohun.

Tässä tulee apuun tietokoneen valmentaminen tunnistamaan kriittiset viestit. Yliopettaja ja tutkimusvastaava Harri Jalonen Turun AMK:sta kertoi NEMO-hankkeesta, jossa on onnistuttu opettamaan tietokone tunnistamaan Twitter-viesteistä noin 65 prosentin tarkkuudella, onko sen sävy positiivinen, negatiivinen vai neutraali. Ihmisvoimin tehty luokittelu on osumatarkkuudeltaan huonompi ja luonnollisesti paljon hitaampi.

Tulevaisuudessa, kunhan tietokoneen saa vielä ymmärtämään ironiaa, tunnistus onnistunee vielä nykyistä paremmin.

Turun AMK:n myyntipäällikkö Tony Wahlroos lupasi päivän lopuksi, että Tomorrow’s Show saa jatkoa ensi vuonna – missä ja millä teemalla tapaamme, siitä kuulemme myöhemmin!

Päivässä mukana

Jo aamusta asti mukana olleet Taideakatemian sirkusopiskelijat hurmasivat seminaarin välissä omalla esityksellään Early Night Circus with Aimo Elmeri.

Tomorrow’s Show'n järjestivät Turun ammattikorkeakoulu ja Viking Line.

Päivän muut puhujat ja aiheet olivat:

  • Minna Lindholm, Fujitsu Finland Oy: Smart Working ja digitalisaatio 
  • Jaakko Haltia, Turun AMK: Arvoa urheilusta 
  • Juha Juntunen, Sovelto Oy: Millainen on tämän päivän hybridi oppimisympäristö?
  • Jussi Luoto, Xbox Microsoft Finland: Haastajan asenteella kasvuun
  • Jussi Kokkola, Turun AMK: Tapahtumamarkkinoinnin uudet kanavat
  • Timo Holopainen, Turun AMK: Sales Ecxellence Center alueen myynnin mahdollistajana
  • Anna Pernaa, Turun Sanomat: TS digitalisoituvassa mediamarkkinassa
  • Tommi Rytkönen, Nooa Säästöpankki: digitaalisuus ja johtaminen

#TomorrowsShow

Julkaisemme tapahtuman kuvagallerian artikkelin yhteydessä maanantaina 2.11.2015.