Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.2.2016
Mobiilisovellusta kehittävä ryhmä

Satumaista työelämäyhteistyötä

”Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois, niin sieltä koskaan lähtisi en linnun lailla pois”, lauloi Reijo Taipale aikanaan. Taideakatemian media-alan opiskelijoille satumaan portit ovat avautuneet kirjaimellisesti mainostoimisto Satumaa Family Busineksen kanssa tehtävän hedelmällisen yhteistyön myötä.

Teksti ja kuva: Aleksi Ristimäki

Joukko Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opiskelijoita on mukana suunnittelemassa ja ideoimassa mobiilisovellusta Turun kaupungin matkailutoimen käyttöön. Digitopia-hankkeeseen kytketyssä mobiilisovelluspajassa neuvoja ja ohjeita opiskelijoille antavat mainostoimisto Satumaa Family Busineksen (SFB) ammattilaiset. Lisäksi mobiilitoimisto Taiste on järjestänyt opiskelijoille sparrausluentoja mobiilisovelluksen kehittämisestä.

Taideakatemiassa mediatuotantoa kolmatta vuotta opiskeleva Antti Konttinen on ollut erittäin tyytyväinen työelämälähtöisen opintojakson antiin.

  – On tuntunut todella mielenkiintoiselta ja hauskalta hypätä mukaan kehittelemään mobiilisovellusta. Olen aistinut samaa positiivista fiilistä myös muista ryhmäni jäsenistä.

Ryhmätyö valmistaa tulevaisuuteen

Kuinka vaikeaa sitten on lähteä kehittämään mobiilisovellusta? Antti Konttinen kertoo, ettei mobiilisovelluksen kehittämisprosessiin mukaan hyppääminen tuntunut vaikealta. Nuorukainen on tosin jo aiemmin opiskellut elektroniikan tuotteistamista yliopistolla, mistä kiinnostus mobiilisovelluspajaa kohtaan alun perin kumpuaakin.

  – Mobiilisovelluspajassa edetään johdonmukaisesti kokonaisuus kerrallaan, mikä helpottaa suunnitteluprosessin omaksumista. Lisäksi ammattilaiset sparraavat ryhmiä työpajan edetessä, joten neuvoa voi aina tarvittaessa kysyä, Konttinen sanoo.

Taideakatemian media-alan päätoiminen tuntiopettaja Markus Hatakka muistuttaa, että Digitopia-hankkeen mobiilisovelluspajaan osallistuvilla ei tarvinnut olla aiempaa osaamista mobiilisovellusten parista. Tärkeämpää oli ymmärtää yleisellä tasolla suunnitteluprosessin periaatteet. Apuvoimia tarjoavat ympärillä olevat opiskelijatoverit.

Kurssin opiskelijat on jaettu neljään ryhmään, joista jokainen ideoi samaa mobiilisovellusta. Työryhmät on pyritty kokoamaan niin, että jokaisessa ryhmässä on monialaisesti erilaista osaamista. Ryhmät ovat jakaneet sisäisesti tehtävät parhaaksi katsomallaan tavalla ja kehitelleet ideoita yhdessä eteenpäin. Ryhmässä työskentely on arkea mainosalalla.

  – Kuten monella muullakin sektorilla, mainosalan käytännön työssä on kyse paljolti ihmisistä ja dialogista. On tärkeää, että osaa kuunnella asiakasta ja oman tiiminsä muita jäseniä sekä tuoda esiin myös omia ideoitaan ja ajatuksiaan, kokee mainostoimisto SFB:n Digital Account Manager Mikko Hed.

Mobiilisovelluspaja innostaa oppimaan

Hed, Konttinen ja Hatakka ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että mobiilisovelluspaja on tärkeä linkki matkalla kohti opiskelijoiden työllistymistä.

  – Erityisen hyödylliseksi tämän tekee se, että työskennellään oikean asiakkaan kanssa ja oikean projektin parissa. Mainostoimisto SFB:n työntekijät tarjoavat opiskelijoille sellaista osaamista, jota meillä ei olisi tarjota suoraan ammattikorkeakoulun sisältä, selittää Hatakka.

Konttinen allekirjoittaa opettaja Hatakan lausunnon aidon työelämäyhteistyön suuresta merkityksestä.

  – Tässä näkee oikeita työelämän realiteetteja. Se on ihan eri asia kuin että koulussa kehitettäisiin vain joku fiktiivinen projekti. Siinä ei välttämättä tule ajatelleeksi sellaisia rajoituksia, joita oikeassa maailmassa työelämä asettaa.

Konttisen mukaan lähtökohtaisesti kaikki kurssit, missä tehdään jotain oikeita asiakastöitä, ovat todella hyödyllisiä. Hänen mukaansa opiskelijat tekevät kyseisillä kursseilla vielä normaalia kovemmin ja intohimoisemmin töitä.

  – Itse olen sitä mieltä, että nämä työelämäyhteistyötä sisältävät kurssit ovat kyllä järjestään melkeinpä parhaita kursseja koulussamme – ja uskon puhuvani aika monen opiskelijan suulla.

TurkuCard seuraa aikaansa

Älypuhelimet ovat yleistyneet viime vuosina huimalla tahdilla. Tilastokeskuksen mukaan älypuhelinta käytti viime vuonna 69 prosenttia suomalaisista. Vuodenvaihteessa älypuhelinten hurja kysyntä nousi uusiin ennätyslukemiin, kun joulu-tammikuussa myydyistä puhelimista massiiviset 99,9 prosenttia oli älypuhelimia.

Kuten tiedetään, markkinataloudessa pätevät kysynnän ja tarjonnan lait: mikäli älypuhelimille on suuri kysyntä, täytyy yritysten ja organisaatioiden myös tarjota niille sopivia palveluita eli mobiilisovelluksia. Monilla maailman suurkaupungeilla on nykyään omat turisteille tarkoitetut mobiilisovelluksensa. Myös Visit Turku on todennut, ettei matkailijoille tarjottava perinteinen paperinen TurkuCard enää riitä.

  – TurkuCard-mobiilisovellus lanseerataan vuodenvaihteessa 2016 – 17 ja sen alustava käyttäjätavoite pilottivuoden aikana on noin 1000 – 2000 henkilöä. Sähköisen sovelluksen avulla on mahdollista löytää myös uusia kohderyhmiä, kommentoi Mikko Hed luottavaisesti parhaillaan kehitteillä olevaa mobiiliapplikaatiota.

  – Sitä, miten paljon opiskelijoiden kädenjälki näkyy valmiissa mobiilimuotoisessa TurkuCardissa, ei pysty vielä sanomaan. Toivotaan, että tulee mahdollisimman paljon hyviä ideoita, joita voidaan hyödyntää, Hed lisää.

”Vaan siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan” – lennä kohti omia unelmiasi ja hanki kantavat siivet Taideakatemiasta

Kun maailma digitalisoituu kovaa vauhtia, ei mainostoimiston sijainnilla Mikko Hedin mukaan ole enää niin suurta merkitystä kuin aikaisemmin. Kehityksen voi nähdä positiivisena, sillä asioihin on mahdollista saada uusia näkökulmia, kun alan töitä tehdään paljon myös Helsingin ulkopuolella.

Digitalisaation lisäksi Turun asemaa mainosalalla on nostanut Taideakatemian pitkäjänteinen ja päämäärätietoinen koulutustyö.

  – Meillä Satumaa Family Busineksella on töissä useita Taideakatemiasta valmistuneita. Koululla on epäilemättä tärkeä merkitys Turun mainos- ja media-alan osaamiselle, kehaisee Hed.