Sivu päivitetty 17.4.2019
Sujuvuutta sote-palveluihin palvelumuotoilulla

Sujuvuutta sote-palveluihin palvelumuotoilulla

Tarvitsetko tukea asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseen?  

Palvelumuotoilu on innovointia ja yhteiskehittämistä muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tavoitteena ovat tyytyväisemmät asiakkaat ja työntekijät sekä asiakaslähtöisen toimintakulttuurin vahvistuminen.  

Palvelumuotoilu koulutuksen tavoitteena on, että osallistujat

  • tietävät, mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja miten palveluiden muotoilua tehdään
  • tunnistavat palvelumuotoilun mahdollisuuksia sote-palvelujen kehittämisessä
  • osaavat hyödyntää palvelumuotoilun prosessia ja työkaluja sote-palvelujen asiakaslähtöisessä kehittämisessä. 

Sisältö ja toteutus

Koulutuksen sisältö ja toteutus suunnitellaan aina tilaajan tarpeiden mukaisesti. Koulutus soveltuu esimerkiksi työyhteisön kehittämispäivien toteuttamiseksi. Koulutuspäivät toteutetaan työpajoina ja niissä ratkotaan aitoja työpaikan kehittämiskohteita. Koulutus soveltuu kaikille sosiaali- ja terveysalalla toimiville työyhteisöille.  

Kouluttajat ovat kokeneita palvelumuotoilun sekä sosiaali- ja terveysalan kehittämisen asiantuntijoita.

Esimerkki päivän toteutuksesta

Ennen koulutuspäiviä kouluttajat määrittävät työyhteisön kanssa kehittämishaasteen, jota lähdetään yhteiskehittämisellä ratkomaan.

Työyhteisö voi etätehtävänä selvittää tärkeimmät asiakaspersoonansa tai kouluttajat suorittavat esitutkimuksen (esim. asiakkaiden haastattelut/havainnoinnit ja empatiakartta) ja tuottaa alustavan asiakasymmärryksen valmiiksi koulutuspäivään, eli asiakkaiden odotukset ja tarpeet tehdään näkyväksi.

Koulutuspäivä:

Aamupäivä: Asiakasymmärryksen täsmentäminen ja kehittämiskohteen kirkastus

  • Johdanto palvelumuotoiluun, prosessiin ja menetelmiin
  • Sovelletaan ja harjoitellaan erilaisten palvelumuotoilumenetelmien käyttöä kehittämiskohteen täsmentämisessä

Iltapäivä: Kokeileva kehittäminen ja ratkaisuideoiden tuottaminen

  • Kehitetään asiakkaan tarpeisiin ja toiminnan kehittämiseksi käytännönläheisiä ratkaisuja.
  • Sovelletaan ja harjoitellaan erilaisten palvelumuotoilumenetelmien käyttöä

Kysy lisää ja pyydä tarjous!