Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.1.2017

Hissipuhe satapäisen yleisön edessä kysyy rohkeutta

Logomossa tiistaina 17.1. järjestetyssä "Voice of Sales" -tapahtumassa arvioitiin lukio- ja ammattiopisto-opiskelijoiden esiintymis- ja myyntitaitoja. Tapahtuma oli osa Turun AMK:n MILLI-hanketta, joka pyrkii lisäämään myynnin arvostusta nuorten keskuudessa.

Teksti ja kuvat: Martti Komulainen

Astuminen Logomo-yleisön eteen ja itsensä myyminen sille kysyy uskallusta. "Voice of Sales" -tapahtuman hissipuhekilpailu mittasi joitain ulottuvuuksia myyntiosaamisesta, joka on tärkeä työelämätaito. Hissipuhe-, posteri- ja videokilpailun lisäksi yritykset esittelivät toimintaansa ja työmahdollisuuksia tapahtumatorilla.
 
Voice of Sales oli osa Turun AMK:n koordinoimaa MILLI-hanketta, joka pyrkii lisäämään myynnin arvostusta ja osaamista nuorten keskuudessa. Myyntitaidot ovat tärkeitä yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinoimisen lisäksi myös oman henkilökohtaisen osaamisen ja ideoiden esille tuomisessa.

Duudsoneiden Jarppi kehotti rohkeuteen

Uskallusta, rohkeutta, sinnikkyyttä, mutta myös yhteistyötä tarvitaan kun unelmia eletään todeksi. Näin julisti Duudsoneista tuttu Jarppi Leppälä. Jarppi kehotti kysymään apua myös muilta. Ystävyys on kantanut Duudsoneita nyt jo maailmallekin. Kaveriporukan toilailuista alkunsa saanut toiminta on laajentunut Rabbit Films -tuotantoyhtiöksi, joka edustaa monia viihdeformaatteja.

Myynnin opiskelijat oppivat opettamalla

Myyntipuheita esittäneitä toisen asteen opiskelijoita sparrasivat Turun AMK:n myynnin opiskelijat. Opettamalla toisia oppii myös itse. -Opiskelijoita voimaannuttaa vastuun ottaminen toisten osaamisesta, tiivistää myynnin yliopettaja Sini Jokiniemi "Opi opettamalla" -menetelmän idean Turun AMK:n näkökulmasta.
 
Opi opettamalla on eräs menetelmä, joka toteuttaa Turun AMK:n kehittelemää innovaatiopedagogiikkaa. Innovaatiopedagogiikka on oppimisote, joka korostaa monialaista ja työelämälähtöistä oppimista sekä vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja.
 
Voice of Sales -tapahtuman positiivisia kokemuksia on tarkoitus levittää lähiaikoina ilmestyvän oppaan muodossa. Osallistuvilla oppilaitoksilla on myös kiinnostusta jatkaa toimintaa jossain muodossa itse hankkeen ja hankerahoituksen päätyttyäkin.
 
MILLI-hanketta rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto ja siinä ovat Turun AMK:n lisäksi mukana Raision seudun koulutuskuntayhtymä RASEKO, Kaarinan lukio ja Turun Lyseon lukio.