Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.9.2017

Opiskelijaryhmä Singaporesta tutustui Turun AMK opetusmenetelmiin ja kiertotalouteen

Marjametsää, yritysvierailuja, ryhmätöitä. Monialainen opiskelijaryhmä Singaporesta sai kiertotalouskylvyn innovaatiopedagogiikan keinoin toteutetulla kurssilla. Turun AMK:n koulutusosaamiselle on kysyntää Suomen rajojen ulkopuolellakin.

Teksti ja kuvat: Martti Komulainen

Korkea motivaatio ja läsnäolo näkyy singaporelaisopiskelijoiden silmistä. Runsaan viikon ajan on tutustuttu kiertotalouteen eri kulmista, kuten kestävään ruokajärjestelmään sekä liikkumiseen. Ja käyty jopa metsässä mustikassa tutustumassa metsän antimiin ja suomalaisiin jokamiehenoikeuksiin. - Opiskelijat ovat hyvin aktiivisia ja valmiita käytännönläheiseen, omaa aktiivisuutta korostavaan, eli innovaatiopedagogiikan mukaiseen opiskeluun, kiittelee kurssin vetäjä, koulutus- ja tutkimusvastaava Piia Nurmi.

Innopedacourse_Singapore_3.jpg

Singaporelaisten lisäksi kurssilla on mukana myös 4 Turun AMK:n opiskelijaa eri aloilta, liiketaloudesta energia- ja ympäristötekniikkaan. Myös Singaporen opiskelijajoukko on sekoitus eri aloja. Tämä on ollut tarkoituskin: monialaisesssa ryhmässä päästään käsiksi innovaatiopedagogiikan ytimeen eli näkökulmien yhdistämiseen ja ideoiden työstämiseen monialaisesti.

Innovaatiopedagogiikka kiinnostaa maailmalla

Kiertotalous - materiaalihukkaa, kulutusta ja jätettä vähentävä toimintatapa - on kurssilla oppimisen konteksti, mutta Turun AMK:n monialainen ja käytännönläheinen oppimisote, innnovaatiopedagogiikka, on se minkä houkuttamana tänne on tultu. Suomi tunnetaan yleisemminkin korkean koulutusosaamisen maana.

Innovaatiopedagogiikka on Turun AMK:ssa kehitetty menetelmä tai oikeammin oppimisote, joka tähtää opiskelijoiden innovaatiovalmiuksien parantamiseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ryhmätyö-, kansainvälisyys- ja viestintäosaamista sekä kykyä toimia monialaisessa tiimissä. 

Tärkeää oppimisessa on myös se, että opitaan käytännön kautta, esimerkikisi yritysprojekteissa. Tämä "real-world" -oppimistapa vakuutti myös NGEE ANN Polytehchnic -korkeakoulun opiskelijapalveluiden johtaja Sylvia Lerin, joka totesi runsaan viikon kurssin täyttäneen hyvin heidän odotuksensa. 

Polytechnicin tavoitteena on muutoinkin edistää opiskelijoiden poikkialaista ja innovatiivistä ajattelua sekä tarjota kokemuksia ulkomailta OMF- eli Overseas Merit Fellowship -ohjelman kautta. Tänä vuonna 300 hakijasta valikoitui 40, joista 20 tuli Turkuun. Ryhmätöiden, luentojen ja vierailujen lisäksi opiskelijoiden innovaatiovalmiuksia mitattiin Turun AMK:n kehittämällä mittaustyökalulla.

Innopedacourse_Singapore_6.jpg