Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.11.2017

Capstone on oppimiskokonaisuus luoville ja aktiivisille opiskelijoille

Capstone-innovaatioprojekti on Turun ammattikorkeakoulun oppimiskokonaisuus, jossa korostuu käyttäjälähtöinen kehittäminen, yrittäjämäinen asenne, luova ajattelu ja ennen kaikkea yhteistyö alueen yritysten ja organisaatioiden kanssa.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio
Kuvat: Suvi Harvisalo

Tavoitteena on yhdistää työelämä ja opiskelu entistä realistisemmalla ja konkreettisemmalla tavalla siten, että siitä hyötyvät niin opiskelijat kuin asiakasyrityksetkin. Innovaatioprojekti on loistava mahdollisuus verkostoitua alueen yrittäjiin. Capstonen startti olikin erittäin positiivinen, kun paikalla oli yli 300 aktiivisesti menossa mukana olevaa opiskelijaa. Pohjatyö on nyt tehty ja on opiskelijoiden aika näyttää kyntensä ja kykynsä toimeksiantajilleen.

  • Nyt on todella mahdollisuuksia valita. Osassa projekteista kehitetään puhelin-appia ja toisaalla pohditaan tulevaisuuden rakennusmateriaaleja, kertovat Capstonesta vastaavat Hazem Al-Bermanei ja Kari Haajanen.

Yksi tilaisuudessa esillä ollut projekti-idea liittyi likaisen muovin keräykseen ja kierrätykseen, tarkemmin sanoen puutarhamuovien keräämiseen.

  • Me etsimme projektiin innovatiivisia opiskelijoita tutkimaan mm. sitä, miten likaista puutarhamuovia olisi mahdollista kerätä ja kierrättää, ja minkälaisia jatkojalostusmahdollisuuksia tällaiselle materiaalille on, kertoivat Solja Kirsiaho ja Miia Kukko ständillään.

Kuin sattumalta muovinkeräysprojektin vieruskaverina ICT Cityn käytävällä oli NHLL-projekti, jolla jo oli GeoSmartCity-hankkeessa kehitetty toimiva testaus–ja kehitysalusta pohjoismaiseen asuin- ja toimintaympäristöön.

  • Mukaan toivomme opiskelijoita, jotka voisivat esimerkiksi ideoida tämän jo olemassa olevan sovelluksen käyttöliittymää ja laajemminkin sitä, mihin tätä voisi käyttää. Olisi hienoa saada sovellus hyötykäyttöön. Ehkäpä tämän avulla esimerkiksi muovimateriaalin keräystä ja kierrätystä voitaisiin organisoida ja helpottaa, lehtori Tiina Ferm miettii, ja viittaa viereiseen puutarhamuoviprojektiin.

Konkreettinen projekti antaa mahdollisuuden tunnistaa omat vahvuutensa

Capstone-innovaatioprojekti pyörähti käyntiin jo kuudetta kertaa tiistaina 31.10.2017. Yhteensä 44 asiakaslähtöistä projektia oli esillä ICT-cityssä innovaatioprojektin aloitusmessuilla.

Opiskelijoille tarjottavia projektikokonaisuuksia esittelivät messuilla projektien omistajat, eli AMK:n yhteistyötahot yrityksistä ja organisaatioista. Mukana oli projekteja myös Turun ammattikorkeakoulusta.

  • Esitellessään omia projektejaan, oli yritysten ja organisaatioiden edustajilla samalla mahdollisuus keskustella opiskelijoiden kanssa tarjoamastaan kehitysprojektista ja vaikkapa sen tavoitteista. Tällainen on hieno mahdollisuus molemmille osapuolille, toteavat Capstonen organisoijat Hazem Al-Bermanei ja Kari Haajanen Turun ammattikorkeakoulusta.

Hyvin tuntui juttu luistavan, ja monien projekti-ideoiden ympärillä kävi varsinainen kuhina. Opiskelijat kokivat innovaatioprojektin kiinnostavaksi ja hyvin konkreettiseksi. Konkreettinen projekti onkin opiskelijalle hyvä mahdollisuus tunnistaa omia vahvuuksiaan. Lisäksi projektien kautta huomaa myös, mitä ovat asiat, joista pitää ja mitä haluaa tehdä.

Viime vuoden Capstone-projektit tuottivat yli 3000 opintopistettä ja lukuisia työpaikkoja opiskelijoille.

  • Tavoite on nyt laittaa vieläkin paremmaksi, Al-Bermanei ja Haajanen toteavat.

 

Capstone-innovaatioprojekti:

•mukana 300 opiskelijaa (ICT, Liiketalous ja kemiantekniikan aloilta)

•mukana 44 yritystä ja organisaatiota (Turku – Helsinki-akselilta)

•aloituspäivä 31.10.2017

•projektien esittelyt keväällä 2018