Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.2.2018

Suomalaisella LinkedIn-käyttäjällä on keskimäärin 130 kontaktia

Kevään ensimmäinen Alumni Afterwork käynnistyi 8.2. Panimoravintola Koulussa henkilöbrändäykseen keskittyvällä webinaarilla. Puhujana oli mm. Euroopan johtavaksi LinkedIn-asiantuntijaksi tituleerattu, Turun AMK:n alumni Tom Laine.

Teksti: Laura Koskinen, Aino Alastalo

Heti webinaarin alkuun Laine täräytti pohjoismaiset vertailuluvut esiin. Suomi on herännyt muita Pohjoismaita hitaammin ammatillisen verkostotyökalun LinkedInin hyödyntämiseen. Suomalaisella käyttäjällä on keskimäärin 130 kontaktia. Luku on pieni, jos ajatellaan sitä, kuinka monia ihmisiä kohtaamme päivittäin työssä ja arjessa. Verkoston kasvattaminen kannattaa, kuului Tom Laineen pääviesti Turun AMK:n alumneille.

Älä myy – kerro tarina

Webinaarissa keskityttiin käsitteeseen ”Social Selling”. Tom Laine kehotti LinkedIn-käyttäjiä pohtimaan jakamiaan sisältöjä. LinkedInin algoritmit suosivat tekstisisältöjä, jotka sisältävät tarinan. Mainoslauseet, jotka eivät kannusta kommentointiin ja joiden yksinomainen tarkoitus on myydä, eivät todennäköisesti päädy monen silmäparin nähtäväksi. Samasta syystä linkit, videot ja kuvat saattavat vaikuttaa negatiivisesti sisällön leviämiseen.

Asiakasta lämmitellään blogikirjoituksilla, ilmaisilla oppailla ja mielenkiintoisilla data-havainnoilla. Varsinaiseen myyntiin siirrytään vasta tutustumisen ja tiedon jakamisen jälkeen.

Käyttäjän oma profiili on myös sosiaalisen myynnin aluetta. Tulisiko sosiaalinen myynnin olla jokaisen asiantuntijan päivärutiini, vai onko se yli-hypetettyä pakkopullaa, johon ei kannata hukata arvokkaita työtunteja?

Sosiaalinen myynti tarkoittaa suhteen rakentamista – se on aina henkilökohtaista ja painottuu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Täytyy muistaa, että sosiaalista myyntiä on tehty aina. Sosiaalisen median kanavat vain mahdollistavat asiakkaan tarkan targetoinnin, Laine huomautti.

LinkedIn on rekrytoijan työkalu

Turun AMK:n alumneja kiinnosti erityisesti LinkedInin rooli rekrytoinnissa. Yritysten rekrytojille on tarjolla erilaisia maksullisia työkaluja, joiden avulla he voivat tehdä hakuja kiinnostavista kandidaateista. Jos haluaa päätyä rekrytoijien hakutuloksiin, kannattaa huolehtia oman profiilin sisällöstä ja ulkoasusta.

Hyväksymällä kontaktipyynnön annamme toiselle käyttäjälle luvan olla meihin suoraan yhteydessä (inmail) ja saada tietoa jakamastamme sisällöstä. Laineen mukaan kontaktipyyntöjä kannattaa ehdottomasti hyväksyä puolitutuilta:

Verkoston koolla on todella merkitystä. Mitä suurempi verkosto, sitä helpommin profiilisi löydetään ja jakamasi sisältö saa näkyvyyttä. Oma profiili kannattaa rakentaa englanniksi ja tekstin tulee sisältää avainsanoja omista osaamisalueista. Tiivistämisen taito on tärkeää – osaamisestasi kertovien virkkeiden tulee olla täsmällisiä ja lyhyitä.

Seuraa niitä, joilta haluat oppia

LinkedIn tarjoaa hyviä mahdollisuuksia sparraukseen ja mentorin hakuun. Turun AMK:n LinkedIn-sivulta löytyvän alumnityökalun avulla voi selata mm. koulutusalan, ammatin tai yrityksen perusteella meillä opiskelleita alumneja, ja katsoa millaisiin tehtäviin he ovat päätyneet. LinkedIn-profiileista löytyy nykyisin myös Follow-nappi, jota klikkaammalla voi seurata muita käyttäjiä ja mielipidevaikuttajia laittamatta heille suoraa kontaktipyyntöä.

Myös Uusi Career Advice Hub -toiminto antaa käyttäjille mahdollisuuden ilmoittaa mentorin etsinnästä tai sellaiseksi ryhtymisestä. Career Advice Hub on tarkoitus lanseerata Suomessa asteittain, joten kaikille käyttäjille toiminto ei välttämättä vielä näy.

Tom Laineen LinkedIn megaoppaan voi ladata ilmaiseksi täältä:
https://www.tomlaine.com/linkedin-megaopas/

Seuraava Alumni Afterwork järjestetään Panimoravintola Koulussa torstaina 8.3. Teemana on silloin ylemmän amk-tutkinnon suorittaminen, eli YAMK-opiskelu Turun AMK:ssa. Lisätietoa ja ilmoittautuminen täällä.