Sivu päivitetty 12.4.2018

Tarinankertojana Hurrikaani

Urheilu on loistava yhteiskuntavastuukumppani, sillä se kertoo jatkuvasti uusia, yllätyksellisiä tarinoita. Live-esitys, jonka loppu voi olla mitä vain. Juuri se tekee urheilusta mielenkiintoisen brändikumppanin, vakuuttaa urheilujohtamisen ja -markkinoinnin lehtori Jaakko Haltia. Esimerkkinä on huippulentopallojoukkue Hurrikaani-Loimaa.

YAMK-opiskelija Kim Ekroos vas., lehtori Jaakko Haltia ja tradenomiopiskelija Samuli Vihervirta.
Teksti ja kuva: Anne Kuusisto

Jaakko Haltia on toiminut sekä puheenjohtajana että toiminnanjohtajana perustamassaan mestaruusliigajoukkue Hurrikaanissa Loimaalla. Hurrikaani pääsi mestaruusliigaan 2007, ja nyt Haltia on täpinöissään.

– Hurrikaaneilla on menossa haastavat ajat. Mestaruusliigan 4. finaali pelataan uudella Kupittaan palloiluhallilla ensi tiistaina, 17.4. klo 18.15 alkaen. Nyt Turussa nähdään huippulentopalloa!

Urheilubisnes on vaikea laji. Suomessa edistytään koko ajan, vaikka pitkään kuljettiin vapaalippujen ja asiakaskosiskelun tietä. Nykyään haetaan yhä enemmän tuotteiden ja palveluiden win-win -tilanteita, yhteistä arvopohjaa ja jaettua yhteiskunnallista vastuuta.

Halutaan kasvattaa nuoria, jakaa yhteisiä kokemuksia ja suunnata yhdessä parempaan, terveempään tulevaisuuteen. Aina voi mennä vielä paremmin.

– Turun AMK:lla ja Hurrikaaneilla on yhteinen historia arvolähtöisyydessä. Hurrikaani-Loimaan alkuvaiheen markkinointi rakennettiin Turun AMK:n opiskelijoiden työnä 2010-luvun alussa. Silloin voitimme Lentopalloliiton markkinointikilpailujakin kaksi kertaa peräkkäin, muistuttaa Haltia.

Tulevassa ottelussa on taas mukana AMK:n ständejä ja opiskelijoita, jotka huolehtivat siitä, että Turun ammattikorkeakoulu on hienosti näkyvissä palloiluhallissa.

– Yhdysvalloissa yhteisöllisyys tehdään yliopistoissa urheilun kautta. Syntyy luottamus kavereihin, ja silloin halutaan yhdessä onnistua. Luottamus syntyy yhdessä pelikentällä, toteaa Haltia.

Opiskeluun voi yhdistää omia intohimojaan

Lehtori Jaakko Haltialla on vireillä uusi hankeidea tradenomiopiskelija Samuli Vihervirran ja YAMK-opiskelija Kim Ekroosin kanssa. Molemmat ovat jalkapalloilijoita ja nykyään myös AMK:n urheilujohtamisoppien puolestapuhujia.

Tradenomiopinnoissaan molemmat valitsivat urheilumarkkinoinnin kursseja. He ovatkin erittäin tyytyväisiä siihen, että opinnoistaan näki välittömän hyödyn. Opitun voi heti viedä käytäntöön.

– Työskentelen toiminnanjohtajana Kaarinan Pojissa ja alkuvuoden Urheilugaalassa meidät valittiin ”Suomen Vuoden Urheiluseuraksi 2017”.

Me olemme uudistaneet toimintaamme, sekä tyttöjen että poikien kanssa. Olemme perustaneet futiseskarin pienille ja toimimme myös mm. senioreiden ja erityisryhmien kanssa. Emme halua jättää ketään ulkopuolelle vaan kaikilla pitää olla mahdollisuus tulla mukaan toimintaan. Siitä se lähtee, paikallinen innostus ja luottamus, summaa Ekroos.

Miten toimia urheilun ja liiketoiminnan rajapinnalla?

Näytä lisää

Arvonluonnin pelikirja urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan

Kirjoittajat Harri Jalonen, Jaakko Haltia, Sasu Tuominen ja Arto Ryömä.
 

”Urheilu muodostaa arvonluonnin ekosysteemin, joka kokoaa yhteen erilaisia toimijoita erilaisin tavoittein ja tarjoaa samalla erilaisia arvonluonnin ja arvottamisen tapoja”.

Näin meille kertoo Turun AMK:n julkaisu ”Arvonluonnin pelikirja” ja käytännössä asian siis esittelee mm. lentopallojoukkue Hurrikaani Loimaalta ja Kaarinan Pojat ry. Kaarinasta.

Kirjan kymmenessä ”erässä” kerrotaan, miten erilaiset arvonlajit ilmenevät ja miten niiden varaan voidaan rakentaa konsepteja, jotka tuovat arvoa paitsi yrityksille ja urheiluorganisaatioille myös laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Kirjaa käytetään oppimateriaalina mm. Turun AMK:n urheilumarkkinoinnin opinnoissa.

”Luonnon ekosysteemien tapaan urheilun arvonluontiekosysteemi voi sitä paremmin, mitä saumattomampi kokonaisuus yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden ratkaisuista syntyy”.

Parhaimmillaan se siis synnyttää yhteisöllisyyttä, yhteenkuuluvuuden tunnetta, elämänpituista halua auttaa luotettavaa kaveria. Olla niissä tyttö- ja poikaporukoissa, joista on iloa loppuelämäksi.

 

Tämä kirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yritysten ja urheiluorganisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisestä. Kirjan voi ilmaiseksi ladata Turun AMK:n julkaisuista:

http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522166272