Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.12.2018

Työterveyshuollossa huomioidaan monipaikkaista työtä tekevät

Työn ja työtapojen kehityksen myötä työterveyshuoltojen työvälineet ja ohjauksen sisällöt muuttuvat. Turun AMK:n uudessa julkaisussa avataan, miten voidaan vastata asiakkaiden työn ja toimintaympäristön muutokseen ottamalla käyttöön digitaalisia palveluja.

Työpaikoilla on lisääntyvä määrä mobiilia ja monipaikkaista työtä tekeviä työntekijöitä, jotka tarvitsevat uusia digitaalisia työterveyshuollon palveluita työskennellessään vaihtuvissa paikoissa ja olosuhteissa. 

Verkossa vai kasvokkain? Opas työterveyshuoltojen digitaaliseen tietojen antoon, neuvontaan ja ohjaukseen –julkaisu on työterveyshuollon työvälineeksi tarkoitettu opas, joka esittelee tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen (TANO) digitalisoinnin käyttöönottomallin käytännön vinkkejä unohtamatta.

Julkaisu nostaa esille, miten työterveyshuollot voivat tuottaa tiedon annon, neuvonnan ja ohjauksen palveluja digitaalisesti ja mitä digitaalisten palveluiden kehittäminen työterveyshuolloilta edellyttää.

Käytännönläheisiä ohjeita työn kehittämiseen

Julkaisun ensimmäinen osa on Työterveyshuoltojen digitaalisesti tuetut tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen käytännöt mobiilissa ja monipaikkaisessa työssä (Digitano) -tutkimushankkeen käytännön kokemuksista syntynyt opaskirja. Lukija saa käytännön ohjeita digitaalisten työterveyspalveluiden kehittämistyöhön.

Oppaan konkreettiset vinkit ovat hankkeeseen osallistuneiden työterveyshuoltojen ja asiakkaiden kokemuksia matkan varrelta. Vinkki kentältä ja Muistilista -nostot tarjoavat lukijalle käytännönläheisiä ohjeita työn kehittämisen ja käyttöönoton tueksi.

Toisessa osassa kuvataan DigiTANO-hankkeen etenemistä, hankkeen interventioita sekä hankkeen tulosten ja kokemusten pohdintaa. Kolmannessa osassa kuvataan työterveyshuollon kentän ajankohtaisia viitekehyksiä ja kurkistetaan tulevaan. Johanna Koroman ja Helena Palmgrenin artikkelissa pohditaan, millaisia skenaarioita työterveyshuollon palveluiden digitalisoitumiseen tulevaisuudessa liittyy. Samalla nostetaan esille tarve työterveyshuoltojen proaktiiviselle muutoskyvykkyydelle ja tarkoituksenmukaiselle palvelujen digitalisaatiolle.

YAMK-kehittämisprojektit nostavat digitaaliset toimintatavat esille

Hankkeen toimeksiantona toteutettiin lisäksi kaksi erillistä kehittämisprojektia. Nämä olivat ylempää ammattikorkeakoulututkintoa (YAMK) suorittavien opiskelijoiden kehittämisprojekteja, joiden tärkeimpiä havaintoja ja johtopäätöksiä oppaassa kuvataan.

Kaisa Sivosen ja Ritva Laaksonen-Heikkilän artikkelissa paneudutaan matkatyöntekijän työssä kuormittumiseen ja työhyvinvoinnin tukemiseen. Laura Työppösen ja Katja Heikkisen artikkelissa aiheena on digitaalisten palveluiden käyttöönoton kasvava merkitys terveydenhuollossa. Digitaalisten toimintatapojen käyttöönotto on ollut vielä monissa työterveyshuolloissa vähäistä. YAMK-kehittämisprojekteissa haluttiin nostaa esille näitä aiemmin vähemmän käsiteltyjä ajankohtaisia aiheita.

Julkaisu ladattavissa ilmaiseksi käyttöösi:

Verkossa vai kasvokkain? Opas työterveyshuoltojen digitaaliseen tietojen antoon, neuvontaan ja ohjaukseen