Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.3.2019

Master School kiritti finanssialan ammattilaisen uusille urille

Tuntuuko siltä, että työelämän kaikki ässät on jo pelattu? Kaupan alan asiantuntija Hanna-Maria Ojala päätti avata uuden korttipakan ja lähteä syventämään kaupallista osaamistaan Master-tutkinnolla.

Kaarinan kirjaston hyllyjen välissä selataan myyntiä ja taloutta käsittelevien kirjojen sivuja.

– Täältä löytyy liiketalouden kirjoja, joita käytin opinnäytetyössäni, opastaa Hanna-Maria Ojala. Hän on mittaillut Kaarinan kirjaston käytäviä monesti aikaisemminkin. Täällä Hanna-Maria paitsi opiskeli myös kirjoitti Master-tason opinnäytetyötään Turun ammattikorkeakoululle syksyllä 2018.

Mutta ennen kuin päästään sinne asti, palataan hetkeksi tämän opintopolun alkupisteeseen.

Master Schoolissa yhdistyvät joustavasti työ ja opinnot

Hanna-Maria valmistui Turun ammattikorkeakoulusta tradenomiksi vuonna 2003. Tämän jälkeen mittariin ehti pyörähtää lähes 15 vuotta työelämää, ennen kuin utelias ja uudistushenkinen Hanna-Maria alkoi kaivata takaisin koulun penkille.

– Halusin opiskella, jotta voisin syventää omaa asiantuntijuutta ja saada uusia näkökulmia työhöni, hän avaa muutaman vuoden takaisia tuntojaan.

Siispä tuumasta toimeen ja hakupapereita sisään! Pian Hanna-Maria huomasi aloittavansa opinnot Turun AMK:n Master Schoolissa, liiketoiminnan kehittämisen koulutusohjelmassa. Työelämälähtöisessä ylemmän korkeakoulun Master Schoolissa opiskelu tapahtuu joustavasti ja työn ohella. Keskeistä opiskelussa on, että opiskelija voi muotoilla opinnoista helposti itselleen sopivan kokonaisuuden.

– Oli todella hyvä, että sain itse päättää mihin halusin opinnoissa keskittyä. Pystyin myös kursseilla tekemään tehtäviä minua kiinnostavista aiheista. Sitä kautta saatoin syventää omaa osaamistani, Hanna-Maria kiittelee.

Uusia kiinnostuksen kohteita ja tuttavuuksia

Kaksi vuotta kestävä liiketoiminnan kehittämisen Master-opintokokonaisuus on monipuolinen yhdistelmä käytäntöä ja teoriaa, uusia tuttavuuksia unohtamatta. Hanna-Maria kertookin olleensa iloisesti yllättynyt siitä, miten erilaisista ammattiryhmien edustajista heidän opiskelijaporukkansa muodostui. 

– Oli jännittävä huomata, että julkisella sektorilla tehdään paljon samanlaisia asioita kuin meillä yksityisellä puolella. Etenkin kirjastoissa ollaan todellisia edelläkävijöitä monessa asiassa, kuten tulevaisuuden haasteisiin vastaamisessa, hän kehuu.

Kun uteliasta mieltä ruokkii uusilla asioilla, käy kuten Hanna-Marialle – nälkä kasvaa syödessä.

– Aluksi halusin Master-opinnoissani syventää talouden puolta, mutta mielenkiinto lähti nopeasti ihan muille urille. Lopulta innostuin esimerkiksi työhyvinvoinnista ja tiimityöskentelystä, hän paljastaa.

Palataanpa takaisin Kaarinan kirjastoon ja nykyhetkeen. Hanna-Maria kertoo näiden seinien sisällä valmistuneen opinnäytetyönsä käsitelleen lopulta Twitterin hyödyntämistä B2B-myynnissä. Kuinka finanssialan asiantuntija keksi yhdistää sosiaalisen median ja yritysmyynnin?

– Olen koko työurani ajan toiminut myynnin ja asiakkuuksien parissa. Sosiaalisen median valitsin opinnäytetyöni aiheeksi, koska halusin ymmärtää paremmin millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa myyntityöhön, hän kertoo.

”Vahvistui ajatus siitä, mitä haluan ja mitä en”

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet tradenomit toimivat useimmiten asiantuntija-, kehittämis- tai johtamistason tehtävissä. Myös Hanna-Maria näkee Master Schoolilla olevan suuri vaikutus hänen uralleen. 

– Opintojen aikana vahvistui ajatus siitä, mitä haluan ja mitä en halua tehdä. Hahmotan nyt, että omat mielenkiinnon kohteeni löytyvät juuri myynnistä, asiakkuuksien hoitamisesta sekä yritysten liiketoiminnan kehittämisestä, hän kertoo.

Hanna-Maria suosittele opintoja etenkin henkilöille, jotka haluavat oppia uuttaa ja kokevat työuransa polkevan paikallaan.

– Itsensä kehittäminen on tärkeää, sillä työpaikat ja -elämä tuntuu koko ajan muuttuvan. Kun jaksaa opiskella ja oppia, tulee varmasti aina olemaan työelämässä edelläkävijöiden joukossa.  

Lue lisää Hanna-Marian opinnäytetyöstä TALK-verkkolehdestä: Twitterin hyödyntäminen B2B-myyjän henkilöbrändin rakentamisessa