Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.7.2019

Avaimia käytännönläheiseen oppimiseen – miten opiskelet meillä?

Työelämässä ongelmanratkaisu ja innovaatioiden luominen tapahtuvat monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Myös meillä projektit yhdessä yritysten ja yhteisöjen kanssa ovat osa opiskelun arkipäivää. Opiskelu sisältää yhä enemmän yhteisöllistä projektioppimista.

Kun aloitat opiskelun ammattikorkeakoulussa, on tärkeää tiedostaa, että kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen projektityöhön edellytetään opiskelijoilta koko opintojen ajan. Kaksi keskeistä käsitettä ja oppimisen lähestymistapaa, joista ainakin toiseen tulet törmäämään Turun AMK:ssa, ovat Innopeda ja CDIO. 

Kehittämämme Innopeda eli innovaatiopedagogiikka lähtee ajatuksesta, että kaikilla aloilla tarvitaan innovatiivista ammattitaitoa. Innopeda on Turun ammattikorkeakoulun organisaatiokulttuuri ja kuvaa tapaamme toimia. Se kertoo, miten näemme oppimisen ja työn tekemisen, sekä miten tuemme opiskelijoittemme kasvua osaaviksi ja vastuullisiksi kestävän tulevaisuuden tekijöiksi.  

Pyrkimys ymmärtää, mitä insinöörin ammatin ydin pitää sisällään ja miten olisi mahdollista kouluttaa entistä parempia insinöörejä, on johtanut CDIO-lähestymistapaan. Sen lähtökohtana on, että insinöörin tehtäviä voidaan kuvata sanoilla conceive, design, implement, operate.

Mitä yhteistä ja mitä eroa näillä kahdella oppimisen lähestymistavalla on? 

Sekä innovaatiopedagogiikkaa että CDIO-lähestymistapaa on sovellettu Turun ammattikorkeakoulussa jo yli kymmenen vuoden ajan. Innovaatiopedagogiikan ja CDIO-lähestymistavan päämäärät ovat hyvin samanlaisia. Molemmat määrittelevät työelämässä tarvittavat keskeiset osaamisalueet sekä oppimistavoitteet ympäröivän yhteiskunnan tarpeista lähtien, ja molemmat pyrkivät aktivoimaan opiskelijaa ottamaan itsenäisen toimijan roolin omissa opinnoissaan.

Lue lisää aiheesta Talk-verkkolehdestämme