Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.3.2020

Nuoret eivät tunnista hätäpoistumistiekylttejä

Kesällä valmistuva mobiilipeli opettaa paloturvallisuusasioita

Teksti ja kuva: Mari Loikkanen

Nuoret eivät osaa huomioida poistumistiemerkintöjä tulipalotilanteessa. Tämä selvisi virtuaalitodellisuuteen rakennetussa poistumisturvallisuuspelissä, jossa kartoitettiin neljän eri käyttäjäryhmän toimintaa yllättävässä tulipalotilanteessa.

13−15-vuotiaat peruskoululaiset eivät ottaneet katsekontaktia hätäpoistumistiekyltteihin, kun heidän piti selvitä ulos palavasta rakennuksesta pelin aikana. Vain 3,9 prosenttia tästä käyttäjäryhmästä osasi katsoa poistumistiekylttejä. Testiryhmässä oli 51 peruskoululaista.

Poistumisturvallisuuspeli kehitettiin Turun AMK:n VirPA-hankkeessa (Virtuaalitodellisuus paloturvallisuusviestinnän välineenä), jonka rahoitti Palosuojelurahasto. Kyseessä on virtuaalitodellisuuteen (VR) rakennettu pelisovellus, jonka toteuttivat Turku Game Labin insinööriopiskelijat ja tulevaisuuden teknologioiden asiantuntijat yhteistyössä pelastusviranomaisten kanssa.

VirPA-hankkeen tavoitteena oli kehittää turvallisuusviestinnän menetelmä, joka motivoi käyttäjää uudella tavalla, uudenaikaisen virtuaaliteknologian avulla. Tuloksena saatiin tietoa virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista, eduista ja heikkouksista paloturvallisuusviestinnässä.

Opettavainen mobiilipeli lapsille

Hälyttävä tulos johti uuteen hankkeeseen nimeltä VirPA 2. Palosuojelurahaston rahoittama 1,5-vuotinen uusi hanke käynnistyi Turun AMK:ssa vuoden alussa. Nyt VirPA 2:sen puitteissa rakennetaan kännykkään ladattava ilmaispeli, joka opettaa lapsille paloturvallisuusasioita pelillisessä muodossa. 

− Nuorisolla on nykypäivänä laaja pelitarjonta, joten jos pelistä ei tehdä houkuttelevaa tai koukuttavaa, se ei menesty. Me haluamme, että nuoret puhuvat meidän pelistämme ja innostuvat siitä, sanoo VirPA- ja VirPA 2-hankkeen projektipäällikkö David Oliva.

Kyseessä on lisätyn todellisuuden mobiilipeli, jossa lapsia opetetaan tunnistamaan poistumisreittejä siten, että edetäkseen pelissä pelaajan tulee ottaa kännykällään valokuva oikean maailman poistumistiekylteistä esimerkiksi omasta koulusta tai muista julkisista rakennuksista. Näin peli tulee yhdistäneeksi reaali- ja virtuaalimaailman. Mobiilipelissä pelaajaa motivoidaan keräämään mahdollisimman paljon erilaisia paloturvallisuusmerkkejä ja oppimaan samalla merkkien olemassaolosta, sijainnista ja merkityksestä. Pelissä opetetaan myös muita paloturvallisuusasioita. Kohderyhmänä ovat noin 8−15-vuotiaat.

Peliä kehittää kahdeksan hengen työryhmä, joka koostuu Turun AMK:n asiantuntijoista. Toteutuksesta vastaa Turun AMK:n Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä. Tavoitteena on saada mobiilipeli valmiiksi loppukesästä. Peli tullaan toteuttamaan myös VR-pelinä ensi syksynä.

Uudesta mobiilipelistä on tehty jo demoversio nimellä ”Firescape”, joka voitti viime viikolla ICT-Showroom 2020 -kilpailun parhaan projektin palkinnon. ICT-Showroom on jokavuotinen ICT-alan opiskelijoiden kilpailu, joka järjestetään Turussa ja siihen osallistuvat alan eri oppilaitokset.

Lisätiedot:
VirPA- ja VirPA 2 -hankkeen projektipäällikkö David Oliva, Turun AMK, p. 040 080 7594, david.oliva@turkuamk.fi

Lue lisää:

VirPA-hanke  
VirPA:n loppuraportti